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 A húsvéti nyuszi izgalmasat fog tojni a fa alá idén (ha élhetek ezzel az abszolút képzavarral), mivel a Tesla jövő hét hétfőre hívott össze egy befektetői konferenciát az Autopilot funkcióról. A rendezvény már csak azért is érdekes, mert nem szoktak ilyet csinálni, ráadásul most több szempontból is fontos mérföldkőhöz érkezett a program. Mire számíthatunk? Figyelemelterelés, vagy előrelépés? Bár nekünk furcsa lehet az időpont a húsvéti ünnepek miatt, Amerikában a következő hétfő nem szünnap, még a tőzsde is nyitva lesz. A tőzsdei cégek egyébként szoktak hasonló programokat szervezni, ahova nagybefeketetők, wall streeti elemzők és/vagy a média hivatalos, különösen akkor, ha valami lényeges új termék bejelentésére készülnek, demonstrálni akarják egy jövőbeli fejlesztés lehetőségét, vagy tőke bevonására készülnek. Ezek az alkalmak már csak azért is fontosak, mert – különösen az elemzőknek és a média szereplőinek – nagy részük van a közvélemény formálásában, a cég megítélésben, de amikor komplex témákat kell közvetíteniük, sokszor nem értik pontosan miről van szó és, már elnézést, de hülyeségeket publikálnak. Ezért ezen alkalmakkor a cégeknek lehetősége van messzebb menni mint egy szimpla termékbejelentés, vagy előre megírt közlemény engedné és akár egy teljes napon át „képezhetik” a véleményformálókat. Most is arra számíthatunk, hogy Elon Musktól Andrej Karpathyn és JB Straubelen át a cég teljes technikai vezetősége, illetve az Autopilot program hardveres és szoftveres részének képviselői is ott lesznek, hogy a kérdésekre válaszoljanak. Forrás: Tesla Természetesen azt sem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy 2 nappal később, jövő hét szerdán adják ki a Tesla első negyedéves pénzügyi jelentését és a Q1-es gyártási és értékesítési számok alapján a kérdés már inkább csak az, hogy ez mennyire fog fájni. Egy pár nappal korábbi, hangzatos bejelentésekkel teli, a fényes jövőt felfestő bemutató sokat segíthet a keserű pirula ízének tompításán. De még mielőtt ennyire cinikusak lennénk, az is igaz, hogy az elmúlt hetekben került gyártásba a Tesla saját fejlesztésű mesterséges intelligencia (AI) processzora és az e köré épülő mini-szuperszámítógép. A Teslák kesztyűtartója feletti részben lakozó eszköz a kulcsa a teljes önvezetésnek (FSD). The Tesla Full Self-Driving Computer now in production is at about 5% compute load for these tasks or 10% with full fail-over redundancy https://t.co/fTseO2JyVp — Elon Musk (@elonmusk) April 8, 2019 A vas már készen van Ez volt gyakorlatilag az utolsó mozaik az FSD-hez vezető út hardveres részén – a Tesla nem tervezi LiDAR vagy egyéb más egzotikus eszköz beépítését, a 8 (+1) kamera, 12 ultrahangos szenzor és a radar szerintük már elegendőek ahhoz, hogy ha a megfelelő számítástechnikai teljesítményt mögéjük rakják, akkor az autó önmagát vezesse. Yes, all cars with Autopilot 2.0 or higher, so ~400,000 of Tesla cars built to date — Elon Musk (@elonmusk) April 13, 2019 Musk egyébként a hétvégén megerősítette, hogy minden olyan autó, amely az Autopilot hardver második verziójával, vagy frissebbel rendelkezik – magyarul 2016 októbere után gyártották – képes lesz az önvezetésre, mindössze a számítógépet kell kicserélni az új Tesla chipes verzióra. Akik már korábban kifizették az FSD árát, azoknak ingyenes a csere, akik nem, azok akkor kapják meg az új eszközt, amikor kifizetik a szolgáltatás árát. Apropó új chip, az összes újonnan gyártásba kerülő Tesla már ezt a számítógépet kapja meg. A saját fejlesztésű eszköz nagyjából 10× erősebb, mint a korábbi Nvidia alapú megoldás és a jelenleg futó robotpilóta szoftverük mindössze az erőforrások 5-10% százalékát használja ki. Hogy áll a szoftver? Mint ismeretes, az összes Teslába beépítésre kerül a kamerákból, szenzorokból és a fent említett számítógépből álló csomag, maximum a különböző funkciók nincsenek bekapcsolva, ezekért kell vagy az autó vásárlásakor, vagy később (kicsit többet) fizetnünk, hogy távolról bekapcsolják a szolgáltatásokat. A Tesla önvezetése 3 lépcsőben működik: Az első lépcső a biztonsági funkciókat takarja, amelyek minden autónak ingyen járnak. Így ha az érzékelők veszélyt jeleznek, a Teslák automatikusan fékeznek, vagy kitérő manővert tesznek – ráadásul a sorban akár 2-3 autóra előre is látnak. A második fokozat, az Autopilot, egy fejlett sebességtartó tempomat, amely az index bekapcsolása után sávot is tud váltani magától, követi a kanyarokat és tartja a távolságot a többi autóstól. Ez jelenleg főként hosszú autópályás utaknál, vagy a városi dugóban araszolva hasznos és emberi felügyeletet igényel. Ára a Model S és X esetében nagyjából 1 millió forint, a Model 3 és Y esetében nemrég beépítették az autó árába. A harmadik lépcső az FSD azaz a teljes önvezetés. Ez jelenleg az automata parkolásban, a nemrég bevezetett Navigate on Autopilot funkcióban, illetve a szűk parkolóhelyekről történő önálló kiállásban (Summon) merül ki, de már a napokban megkapják a Teslák az automata közlekedési lámpa felismerést, illetve a kocsi akár majd elénk is tud jönni a parkolóban (később pedig önállóan parkolót keres). Musk ígérete szerint, most, hogy megvan az új számítógép, az év végére a szoftver már olyan állapotba kerül, hogy elméletileg teljesen képes lesz A-ból B-be eljuttatni minket, de még legalább egy év mire ezt hibátlanul meg is teszi és további évekbe telhet, míg a hatóságok engedélyezik a felügyelet nélküli önvezetést. Ez országonként, régiónként, államokként fog megtörténni. Még egy lényeges információt kaptunk a hétvégén: május elsejétől a már most is nagyjából 2 millió forint körül kóstáló FSD opció ára még több lesz, tehát érdemes lehet most megvenni. Starting May 1 — Elon Musk (@elonmusk) April 13, 2019 Mit tud a Tesla AI? Valószínűleg fognak beszélni arról, hogy miért is tud most már majd rohamos ütemben fejlődni szoftver. Musk pár napja adott egy hosszabb interjút egy a híres amerikai egyetem, az MIT önvezetést / mesterséges intelligenciát kutató professzorának, ahol többek között beszélt arról is, hogy szerinte miért tartanak ők fényévekkel a versenytársak előtt. Ebből az interjúból és korábbi nyilatkozatokból tudjuk, hogy a Tesla egyik feltételezett versenyelőnye pont az, hogy van vagy félmillió autójuk az utakon, amelyek folyamatosan küldik haza a telemetriát és fejlesztik a robotpilóta szoftverét, tanítják az AI-t. Minden alkalommal amikor a sofőr közbeavatkozik, az autó elmenti az esetet és amint wifit lát küldi a központnak a problémás helyzetet. Musk becslése szerint ezzel szemben a versenytársaknak jó ha összesen van pár ezer autójuk az utakon. Hogy eddig mégsem tűnt utcahossznyinak, maximum pár saroknyinak a Tesla előnye, az annak tudható be, hogy hiányzott a megfelelő számítási teljesítmény az autókban. Talán széles körben nem annyira ismert, de a Tesla önvezetési stratégiája merőben más mint az összes többi versenytársé. Amikor különböző robotpilótát tesztelő autókat látunk internetes videókban agy az utakon – Waymo és társai – akkor az első szembetűnő különbség, hogy ezek ormótlan és drága szenzorokkal vannak felszerelve, a Teslák meg nem – de ez csak a felszín. Az igazi különbség a szoftveres megközelítés alapjaiban keresendő. A Tesla versenytársai mind a kisebb ellenállás irányába mentek. Úgy gondolták, hogy az igazi AI, amely az emberhez hasonlóan gondolkodik, tanul és döntéseket hoz, ma még megoldhatatlan feladat, ezért egy kicsit „csalnak”. Ezek az autók ugyanis csak és kizárólag előre aprólékosan feltérképezett, bejelölt, értelmezett útvonalakon járnak. A geofencing eredménye az, hogy miután mondjuk a Waymo Phoenix városának 3 kerületében a normál GPS térképeknél alaposabban felfedezte az útvonalakat, bejelölt minden veszélyforrást és helyi sajátosságot, útfelbontást és nem működő lámpát, ellopott táblát, az autó – jelenleg felügyelettel – képes az önvezetésre. A kijelölt területen. Ez kicsit olyan mint amikor a diák előre megkapja a dolgozat kérdéseit. Ugye nem kell ecsetelnünk, hogy ez a technológia mikorra fog elérni Rákosborzasztó Alsóra? Persze, a világ 5-20 milliós metropoliszai majd évek alatt fel lesznek térképezve, hiszen ebben van pénz, itt lehet nagy taxiflottákat üzemeltetni, de ha egy ilyen autót ledobok Szegeden vagy Balmazújvárosban, nem fog önvezetni. A Tesla útja sokkal nehezebb és rögösebb és szükség volt egy Musk féle őrültre aki egyáltalán belevág a feladatba. A program csúszásai is ebből adódnak – Musk hajlamos a fejében 3 perc alatt lesakkozni valami nagyon komplex problémát és, ha úgy látja, ez az okosabb megoldás és fundamentálisan nem leküzdhetetlen feladat, akkor ezt választja. Aztán saccol valami időtávot ami azt feltételezi, hogy mindenki napi 25 órát dolgozik mint ő és semmi problémával nem találkoznak majd. Ezért szinte mindig kifut a határidőkből, de végül – legyen az a SpaceX landoló segédrakétája, vagy a Model 3 gyártási üteme és költsége – mindig sikerrel jár. A Tesla megközelítésében a szoftver úgy működik mint az ember – a szemével, a kamerákkal lát és ezt csak kiegészítik az ultrahangos és radaros érzékelők. Az igazi kemény dió azonban a gondolkodás, az új szituációk tapasztalaton alapuló önálló megfejtése. Az Autopilot és az FSD jelenlegi állapotában is így működik már és a problémái is innen adódnak. Kicsit úgy viselkedik, mint egy 90 éves szenilis nagypapa, aki néha picit bizonytalanul vezet, vagy feleslegesen fékez, esetleg nem vesz észre minden szituációt, mert nem tud elég sok mindenre egyszerre figyelni és mindent mérlegelve döntést hozni. Most, hogy megvan az új szuperszámítógép az autókban, a legnagyobb előrelépés az lesz, hogy az eddig futtatott pár „gondolat szál” helyett sokkal de sokkal több AI elemzés tud majd futni egy időben – tehát hirtelen kitisztul a robotpilóta elméje. Ezek a modellek már eddig is sikeresen futottak és Musk szerint remekül muzsikáltak, csak éppen ehhez a Tesla központjában lévő számítógép park kellett. Most ez a lényegesen okosabb szoftver verzió a következő hónapok alatt kikerülhet az új számítógéppel felszerelt autókba, hogy a való életben bizonyítson. Musk egyébként saját autójában már egy ideje nap mint nap ezt teszteli, ezt használja. Megmutatják a kártyáikat És, hogy a fenti többé-kevésbé ismert infókon kívül mit fog megosztani a cég hétfőn? Nos a korábbi nyilatkozatok alapján lehet pár tippünk. A Tesla már 3 éve bejelentette, hogy a jövőben saját robotaxi flottát fog üzemeltetni. Ennek részletei nem ismertek, de valószínű hogy a Tesla tulajdonosok egy szoftverfrissítés után egy Uber szerű funkciót kapnak, ahol beléphetnek a Tesla folttájába. Később pedig, amikor bekapcsolható már az FSD, az autójuk pénzt kereshet nekik amíg ők mondjuk dolgoznak, vagy alszanak. Az elgondolás olyan szempontból mindenképpen briliáns, hogy az autók a nap nagy részében csak állnak, nem használjuk őket, viszont áll bennük a pénzük. Az új szolgáltatás mind a hagyományos taxiknak, mind az Uber, vagy Lyft szerű cégeknek, mind a közösségi, Limo és GreenGo szerű szolgáltatásoknak versenytársa lehet majd. A kérdés persze az, hányan lesznek hajlandóak vadidegeneknek kölcsönadni autójukat? Forrás: Tesla Utóbbi problémára a Tesla Network másik lába lehet a válasz. A legutóbbi Tesla bejelentés egy elejtett félmondata adott érdekes támpontot azzal kapcsolatba, lesznek-e a Teslának saját autói is a flottában. Nos, igen. Úgy tervezik, hogy akik most tőlük kívánják lízingelni a Model 3-at, a 3-5 éves lízing lejárta után nem vásárolhatják meg az autót, az egyszerűen visszaszáll a Teslára. Így olcsón lesz használt autókból saját flottája a cégnek, amik aztán sofőr nélkül szelik az utakat, fuvarra várva. Ehhez érdekes adalék, hogy Musk szerint a Model 3 kasznija és hajtáslánca 1 millió mérföldre lett tervezve – az állítás ismerős lehet a Tesla Semi premierjéről, és a kapcsolat nem véletlen: a kamion ugyanis a kis Tesla motorjaira épül. Ami az aksikat illeti, a jelenlegi aksijaik 300-500 ezer mérföldre vannak méretezve és, ha valamelyik modul már nem úgy teljesít ahogy kell, akkor a jövőben 5-7 ezer dollárért ki lehet majd cserélni és nincs szükség az egész aksi pakk kukázásra. Model 3 drive unit & body is designed like a commercial truck for a million mile life. Current battery modules should last 300k to 500k miles (1500 cycles). Replacing modules (not pack) will only cost $5k to $7k. — Elon Musk (@elonmusk) April 13, 2019 A fentieken túl számíthatunk az FSD képességeit bemutató demonstrációra is, ami rávilágíthat a Tesla valós versenyelőnyére. De Musk tette egy nagyon érdekes kijelentést, amiről azóta is megy a találgatás. A youtuber Galileo Russel kérdésre azt felelte: jövő hét hétfőn megszabadítják a Tesla befektetőit attól a nehézségtől, hogy saját magunknak kelljen vezetni az autóikat. Mire gondolhatott? egyszerűen csak beültetik a megjelenteket pár HW 3-al felszerelt Teslába, vagy lesz valami meglepetés? On April 22, Investor Autonomy Day, Tesla will free investors from the tyranny of having to drive their own car — Elon Musk (@elonmusk) April 13, 2019 Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!