Önvezető villanykoncepciót prezentált az Audi Sanghajban

A 2019-es Shanghai Auto Show keretében debütált az Audi legfrissebb autonóm, vagyis önmagát vezetni képes koncepcióautója, az Audi AI:ME. A vállalat a fura névvel az előző hasonló önvezető koncepcióra, az Audi AIcon-ra is utal, de teljesen egyértelmű, hogy az Artificial Intelligence (mesterséges intelligencia) van az elnevezés hátterében. Természetesen az autó még nagyon messze van attól, hogy halandó emberek közé engedjék, arra pedig, hogy ilyen formában láthatjuk a szalonokban, szinte semennyi esély sincs. Mindenesetre az ilyen koncepciók elárulják, min törik a fejüket a VW csoporthoz tartozó márka emberei mostanában.

Audi AI:ME

A koncepciót egyébként 65 kWh-ás akkupakkal és 125 kW-os motorral képzelik el, ami elsőre teljesen élhetőnek tűnik városi használatra, akár autómegosztó szolgáltatás keretében is. A motor egyébként a hátsó kerekeket hajtja, a padló pedig teljesen lapos, az oda beépített akkupakk miatt.

A robotpilóta a légi és a vasúti közlekedésben egy már régóta használatos eszköz, az autóipari elterjedése pedig a küszöbön áll. Az Audi AI:ME a városi közlekedésre termett és 4. szintű önvezetést valósít meg, ami azt jelenti, hogy bizonyos területeken teljesen önállóan tudnak közlekedni, például az autópályán, vagy a város egy pontosan meghatározott részén. Ezeken a helyeken a sofőr teljesen átadja a vezetést a járműnek, a kijelölt területről leérve viszont képesnek kell lennie visszavenni azt. A teljes önvezetést az 5-ös szintű önvezető jármű biztosítja, abba már nem szükséges kormánykerék sem. Az Audi AI:ME viszont tartalmazza az emberi beavatkozáshoz szükséges eszközöket…

Audi AI:ME

Mint minden ilyen koncepció, az AI:ME is rendkívül futurisztikusnak hat a pódiumon, annak ellenére, hogy külső méretei teljesen hétköznapiak. A 4,3 m hosszú, 1,9 m széles és 1,52 m magas ferde hátú nem lesz egyhamar az utak királya, de ha elkezdődik az autonóm járművek forradalma, akkor hasonló gyorsasággal fog felfutni, mint manapság az elektromos járművek ipara. Ráadásul hasonlóan nem csak műszaki problémákat kell majd leküzdeni, hanem az emberek gondolkodását is át kell állítani a közlekedés új formájára. Sokan lesznek azok, akik nem akarják majd kiengedni kezeik közül a kormánykereket, mindaddig, amíg rá nem jönnek, hogy sokkal nagyobb biztonságban vannak odabent, ha a gép vezet.

EZT OLVASTAD MÁR?  Megszűnik a Tesla ajánlási programja

Elektromos autót használsz?

Magyar Péter

Végzettségem szerint villamosmérnök és közgazdász vagyok. 10-15 éve olvasok autós magazinokat. Azóta várom az elektromos autók elterjedését de még ma is hatalmas az ellenállás a műfajjal szemben. Írásaimmal szeretném érthetővé tenni az elektromos járművekkel kapcsolatos fogalmakat, mértékegységeket és szeretnék segítséget nyújtani abban, hogy milyen szempontok szerint érdemes közelíteni a villanyautózás felé.