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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Jön a frissítés: 200 kW-tal töltenek a Model 3-ak Európában

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

Mint már többször írtunk róla, amint elterjednek a Tesla új v3-as Superchargerei, 250kW-ra nő a Model 3 töltési csúcsteljesítménye. Azonban nem csak a kaliforniai gyár saját hálózata képes ilyen szédületes teljesítményre – Európába például az Ionity a Fastned is telepít 350 kW-os töltőket. Mindeddig azonban nem lehetett tudni, hogy a gyári töltőkön kívül is feloldják-e a Model 3 jelenlegi töltési korlátját.

Tesla Model 3 – 3M Satin Ocean Shimmer fóliában: Forrás: Twitter/Oleg Savov

Már ezen a hétvégén

A brit Top Gear autós magazin információi szerint azonban, már ezen a hétvégén elkezdheti a Tesla kiküldeni a legújabb szoftverfrissítését európai flottájára és ennek köszönhetően akár 200 kW-os csúcsteljesítményt is elérhetünk az ezt támogató CCS töltőkön az öreg kontinensen.

Az Ionity első hazai 350kW-os villámtöltője az M1-esen található Budapest irányába Bábolnánál.

A bábolnai Ionity töltőn is lehet majd tesztelni mennyivel tud tölteni a Model 3 a frissítés után.

Természetesen nem biztos, hogy az összes autó egyszerre kapja meg a frissítést – valószínűleg óvatos lesz a gyár és mint mindig, most is több hullámban küldik ki a szoftvert, közben pedig figyelik az adatokat, az esetleges problémákat.

Azt is érdemes leszögezni, hogy ez nem jelent 0-100%-ig ilyen durva töltési teljesítményt, az eddigi adatok alapján várhatón a majd csak 10-50%-os töltöttség között lehet a maximumot kihozni, utána pedig elkezd az autó leszabályozni. Ezzel együtt valószínűleg jó pár percet megspórolhatnak majd az európai utazók, ha a Model 3-at ezeken a legújabb generációs állomásokon töltik. A Tesla Model 3 eddig is a leggyorsabban töltő villanyautó volt, hiszen bár az Audi e-tron sokkal tovább tartja a 150 kW-os töltési teljesítményt mint a kis Tesla, rosszabb fogyasztásának köszönhetően a Model 3-ba nagyjából kétszer annyi kilométert lehet azonos idő alatt visszatölteni, mint az ingolstadti SUV-ba, a többi villanyautó pedig ennél csak lassabban tölt. Most még tovább nyílik majd az olló.

A Cleantechnica számításai szerint kétszer gyorsabb a Model 3 töltése mint az Audié.

A Cleantechnica korábbi grafikonja alapján nagyjából 15-20 perc lesz majd 250 kilométert visszatölteni a Model 3-ba. Forrás: cleantechnica.com

A 200 kW-os csúcsteljesítmény egyébként nem hardveres limitáció, hiszen a v3 Supercharger amerikai premierjén láttuk, hogy 255 kW-ig ment fel a mutató a Model 3 töltésekor. Így valószínűleg, csak elővigyázatosságból fogja vissza a töltést a Tesla, hiszen a fent említett hálózatokat harmadik fél tervezte és üzemelteti. Az sem kizárt, hogy ha pozitívak lesznek a cég tapasztalatai, akkor később leveszi ezt a korlátot is.

Jönnek a hollók

A Top Gear híradása ugyanakkor nem beszél a két nagyobb testvérről. A Tesla április végén mutatta be a Model S és Model X legújabb Raven, azaz holló kódnév alatt futó projektjét, amelynek keretében a két nagyobbik autó új motorokat és frissített elektronikát kapott. Ennek köszönhetően a hatótáv változatlan akkumulátor kapacitás mellett 600 kilométerre nőtt, valamint javult a villámtöltés teljesítménye is.

600km egy feltöltéssel - ez az új Model S

Egy igazi fehér holló – az első Raven motoros Model S. Forrás: Motortrend

A jelenlegi v2-es Superchargereken 145 kW-ig emelkedett az elérhető töltési teljesítmény, de az ígéretek szerint a v3-on az új S és X is 200 kW-ot tud majd. Mivel a cég nemrég tette elérhetővé a két nagyobb autójához a CCS adaptert, így felmerül a kérdés, vajon ezek is tudják-e majd a Model 3 tempóját hozni az európai nagy teljesítményű villámtöltőkön?

Tesla CCS adapter

Tesla CCS adapter

Az új hajtáslánccal ellátott S és X kiszállítása az elmúlt hetekben kezdődött meg Amerikában, de valószínűleg Európába is hamarosan megérkeznek a frissített Teslák. Kíváncsian várjuk majd a töltési teszteket.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.