PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto

Június 5-én ünnepelte megjelenésének 10. évfordulóját a Mitsubishi Motors Corporation i-MiEV városi kisautója, mely egyben a legelső lítium-ionos akkumulátort használó, tömeggyártott tisztán elektromos autó volt 2009-es piacra kerülésekor. A japán vállalat, és a PSA Group alá tartozó Citroën és Peugeot együttműködéséből megszületett, és így Citroën C-Zero és Peugeot iOn típusjelzésekkel is forgalmazott villanyautó nem csupán egy új korszakot nyitott a mobilitás történetében, lebetonozva az utat a későbbi nagyobb tudású zéró emissziós járművek előtt, de a Mitsubishi számára is jelentős tudást halmozott fel az elektromos hajtáslánc működéséről. Ezt használták fel a mérnökök a 2013-ban debütáló Outlander PHEV fejlesztéséhez is, amely a Jato Dynamics adatai szerint a legkelendőbb plug-in hibrid meghajtású személygépkocsi volt Európában az elmúlt négy év alatt.

Az i-MiEV sikerét mi sem bizonyítja jobban, hogy egy évtizednyi forgalmazás után még mindig megvásárolható, és nemcsak a magánszemélyek körében népszerű, de taxiként, kormányzati flottákban, és autómegosztó programokban is előszeretettel használják világszerte. Nem véletlenül, hiszen alacsony fogyasztásának és kicsi, 16 kWh-s akkupakkjának köszönhetően az egyik legkörnyezetkímélőbb autó, amit csak kívánhat magának és a többi földlakónak az ember. Persze kis mérete és közel 105 kilométeres WLTP-szerinti hatótávja miatt a legtöbbek számára nem más, mint egy tipikus dodzsem a bevásárláshoz, már a tízéves i-MiEV specifikációi is egy kompromisszummentes alternatívát kínáltak azoknak, akik a városban, vagy a város környékén akartak olcsón és tisztán közlekedni.

Forrás: Mitsubishi

A Mitsubishi i-MiEV számos technológiai innovációt (pl. CHAdeMO töltést) hordozó hajtáslánca a Minicab MiEV elnevezésű kereskedelmi járműbe is bekerült 2011-ben, ami Japánban a mai napig az egyik legjobb választás a városi áruszállító cégek számára. Az i-MiEV és a Minicab MiEV összesen több mint 31 000 eladott darabbal büszkélkedhet.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.