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 Azokban az országokban, ahol nem a politika, hanem a piac szabályozza az elektromos áram árát, jelentős mértékben eltérő lehet csúcsidőben és völgyidőszakban az áram ára akár a lakosság számára is. Magyarországon is van hasonló megoldás, igaz kissé idejét múlt. Igényelhetünk az áramszolgáltatótól B-tarifás mérőt, amely egy külön villanyórát jelent, ami mögött nincs folyamatosan áram, de legalább napi 8 órára bekapcsolja az áramszolgáltató. Mivel a 8 óra jelentős része jellemzően az éjszakai órákra esik, nagyon sokan még ma is „éjszakai áram” néven emlegetik ezt a szolgáltatást, pedig a hivatalos neve évek óta „vezérelt”. Míg a normál, A-tarifával az áram ára 37 Ft/kWh, addig a kedvezményes B-tarifa csupán 22 Ft/kWh. Észszerű lenne az olcsóbb áramot villanyautó töltésre felhasználni, és a szolgáltató szándékával sem lenne ellentétes, azonban jelenleg szerződésszegés lenne, ugyanis a B-tarifás mérőre csak fix bekötéssel rendelkező eszközök, általában villanybojlerek, manapság egyre ritkábban hőtárolós villanykályhák csatlakoztathatók. A villanyautósok igénybe vehetnek egy másik kedvezményes lehetőséget: míg az „átlagember” csak az egyiket választhatja az A1 és A2 tarifa közül, addig a villanyautós párhuzamosan is kérheti mindkettőt. Az A1 tarifa egységes díjat jelent éjjel-nappal, míg az A2 tarifával nappal drágább, éjjel pedig olcsóbb az áram ára. ELMÜ-ÉMÁSZ lakossági elektromos energia tarifák A legtöbb háztartásban a nappali fogyasztás lényegesen magasabb, mint a éjszakai, így nem valószínű, hogy az A2 tarifa különösebben népszerű lenne, ha viszont párhuzamosan használhatjuk a kettőt, akkor csak az előny marad meg, hiszen nappal használhatjuk az egész nap 37 Ft-os díjszabást, éjjel pedig olcsóbb 32 Ft/kWh áron tölthetünk elektromos autót. Mivel azonban a rendszer kiépítése költséges lehet, az 5 Ft/kWh árelőnyért nem sokan élnek ezzel a lehetőséggel, aki csökkenteni szeretné a villanyszámláját inkább napelemes rendszert telepít. Ideális megoldás lehetne a nagyobb fogyasztók működtetésére, többek között a villanyautók töltésére is, az okos rendszerek alkalmazása, amellyel programozható lenne, hogy a mosógép akkor mosson, vagy a villanyautó akkor töltsön, amikor olcsóbban kapjuk az áramot, és a szolgáltatónak is előnyös lenne ez a rendszer, mert csökkenne a csúcs és völgy időszakok közti fogyasztáskülönbség. Az okos mérőrendszer és ehhez kapcsolódóan vezérelt elektromos berendezések kora azonban nem csak nekünk, más országoknak is távoli, ezért is vetették fel a Teslának, hogy hasznos lenne, ha nem csak a töltési megkezdésének ideje, hanem a töltés leállításának ideje is programozható lenne az autóban, így ha nincs feltétlenül tele akkumulátorra szükségünk, akkor beállíthatnánk, hogy pl. reggel 6:00-kor, amikortól jelentősen drágul az áram ára egy adott országban, leállhat az autó töltése. A különbség határozottan nem elhanyagolható, például a kérdés felvetőjénél éjjel 9 cent, nappal 53 cent az áramdíj. Az Electrek vette észre, hogy az RPM Tesla (Tesla kiegészítőket gyártó és forgalmazó cég) twitteres felvetésére Elon Musk mennyire előremutató és együttműködő módon reagált. Would be good to look up electricity rates by location & optimize cost automatically — Elon Musk (@elonmusk) June 13, 2019 A lényeg tehát, hogy Musk szimpatikusnak tartotta az ötletet, de nem ám olyan primitíven, ahogy azt felvetették: miért kellene az autó tulajdonosának fix időpontot beprogramozni, amihez utána kell nézzen, mikor és hogyan változnak napon belül az áramszolgáltatói tarifák. Hiszen a Teslák rendelkeznek Internet kapcsolattal, miért ne ellenőrizhetné automatikusan az autó, hogy az adott helyen mikor mennyibe kerül 1 kWh áram ára, ha pedig rendelkezésére áll az információ, könnyedén optimalizálhatja a töltés időzítését, hogy mindig a lehető legolcsóbban töltődjön fel a tulajdonos által elvárt szintre az akkumulátor. Azaz, ha az áramszolgáltatók nem haladnak a korral, majd a Tesla megoldja helyettük a problémát. Sajnos a valódi megvalósítás nem biztos, hogy annyira egyszerű, mint elsőre tűnik, hiszen a legtöbb helyen több áramszolgáltatónál is számos díjcsomagból választhatnak az ügyfelek, az autó pedig hiába tölti le az internetről akár az összes tarifacsomag díjtáblázatát, azt mindenképp a tulajdonosnak kellene megmondani, hogy ő melyik szolgáltatóval szerződött és melyik díjcsomagot választotta. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+ Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!