PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto

9 hónappal hamarabb kerül gyártásba a Tesla Model Y?

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

A Celantechnica legfrissebb információi szerint a hivatalosan kommunikált tervekhez képest akár 9 hónappal hamarabb, jövő év első negyedévében megkezdődhet a Model 3 SUV testvérének gyártása. A villanyautós oldal információit két egymástól független forrásuk is megerősítette. Érdekes egybeesés hogy ezzel szinte egy időben a Twitteren a fremonti gyár környékén leleplezett Model Y prototípusokról jelentek meg fotók – volt ahol egy egész trélernyit kaptak le.

Óvatos duhaj

Bár a hivatalos tervek szerint csak 2021 első negyedévben kerül gyártásba a Tesla Model Y, ez a dátum mindig is túlzottan pesszimistának tűnt. Mondjuk úgy, hogy Elon Musk tanult a Model 3 gyártásnak elején tapasztalt mizériából: akkor a nagy érdeklődés miatt bejelentették, hogy fél évvel előbbre hozzák a gyártás dátumát – ami aztán csúfos kudarcot vallott. Bár a vállalat nagyjából tartotta az eredeti 2017 végi, ’18 eleji tervet, az ambiciózus 6 hónapos ugrás nem sikerült, a média pedig a Tesla kudarcával volt tele.

Így aztán amikor bejelentetették a Model Y-t, a cég hivatalosan azt közölte, hogy a tömegtermelés majd csak 2021 első negyedévében indul. Bár azt is ígérték, hogy azért már 2020 őszén beindulhat a kis szériás gyártás, a dátum meglepő volt annak tudatában, hogy az Y és a 3 alkatrészei 75%-ban megegyeznek. Az persze érthető volt, hogy a gyártás helyszínének kijelölése – ekkor még a Gigafactory 1 és Fremont is versenyben voltak – és a gyártósor megépítése is eltart egy darabig, ráadásul a cég mostanában igyekszik megfogni a pénzt. A 2020 első negyedévi dátum mégis sokkal logikusabbnak tűnik mint a korábbi szuper-óvatos becslés.

A legfontosabb újítás marad

Bár ez nem valami aksi technológia áttörés és nem is valami érdekes vagy vonzó dizájn újítás, mégis az egyik leglényegesebb előrelépés az Y kábelezése lehet.

A Tesla új kábelrendszerének szabadalma. Forrás: Electrek

A Tesla új kábelrendszerének szabadalma. Forrás: Electrek

Egy modern autóban több kilométernyi vezeték van, ami nemcsak költséges és komplex, de – mint azt a Tesla a saját bőrén tanulta meg – igencsak élőmunka igényes. A nyeklő-nyakló kábeleket ugyanis a robotok képtelenek hatékonyan beszerelni. Ezért a Tesla egy vadonatúj merev kábelezési rendszert dolgozott ki, aminek telepítése már jól automatizálható. A megoldás legdöbbenetesebb tulajdonsága azonban talán az, hogy a végletekig digitalizált és leegyszerűsített rendszerben a Model S 3 km feletti és a 3-as 1,6 kilométeres kábelrengetege helyett itt mindössze 100 méternyi vezetékre lesz szükség.

Ezt már a robotok is meg tudják fogni. Forrás: Electrek

Ezt már a robotok is meg tudják fogni. Forrás: Electrek

Ha a Tesla ezt tényleg meg tudja valósítani, valószínűleg ezzel fog bekerülni a Model Y az autógyártás történelemkönyveibe, de az újítás valószínűleg hamarosan megjelenik majd a 3-asban is.

A merev kábelrendszer csatlakozásai. Forrás: Electrek

A merev kábelrendszer csatlakozásai. Forrás: Electrek

Hova fér még?

A gyártásra kijelölt fremonti gyárban már eddig is szűkösen voltak, hiszen jelenleg is évi 420-450 ezer autónak megfelelő ütemben készül az S/3/X modellpaletta. Hogy akkor mégis hova fér az új gyártósor? Nos egyrészt a raktározást kihelyezték egy a környéken épített vadi új raktárépületükbe (Lathrop), másrészt a Model 3 második végszerelő sora (GA4) a főépület mellett felhúzott könnyűszerkezetes konstrukcióban van.

Mindemellett a Tesla bővíteni fogja a főépületet is – erre vonatkozóan a nyár és az ősz folyamán több hatósági engedélyt is megkértek. Erről már mi is beszámoltunk.

A Tesla fremonti gyárának alaprajza és feltételezett belső gyártási felosztása. Forrás: Cleantechnica

A Tesla fremonti gyárának alaprajza és feltételezett belső gyártási felosztása. Forrás: Cleantechnica

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.