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
auto
2024. 03. 19. kedd

9 hónappal hamarabb kerül gyártásba a Tesla Model Y?

A Celantechnica legfrissebb információi szerint a hivatalosan kommunikált tervekhez képest akár 9 hónappal hamarabb, jövő év első negyedévében megkezdődhet a Model 3 SUV testvérének gyártása. A villanyautós oldal információit két egymástól független forrásuk is megerősítette. Érdekes egybeesés hogy ezzel szinte egy időben a Twitteren a fremonti gyár környékén leleplezett Model Y prototípusokról jelentek meg fotók – volt ahol egy egész trélernyit kaptak le.

Óvatos duhaj

Bár a hivatalos tervek szerint csak 2021 első negyedévben kerül gyártásba a Tesla Model Y, ez a dátum mindig is túlzottan pesszimistának tűnt. Mondjuk úgy, hogy Elon Musk tanult a Model 3 gyártásnak elején tapasztalt mizériából: akkor a nagy érdeklődés miatt bejelentették, hogy fél évvel előbbre hozzák a gyártás dátumát – ami aztán csúfos kudarcot vallott. Bár a vállalat nagyjából tartotta az eredeti 2017 végi, ’18 eleji tervet, az ambiciózus 6 hónapos ugrás nem sikerült, a média pedig a Tesla kudarcával volt tele.

Így aztán amikor bejelentetették a Model Y-t, a cég hivatalosan azt közölte, hogy a tömegtermelés majd csak 2021 első negyedévében indul. Bár azt is ígérték, hogy azért már 2020 őszén beindulhat a kis szériás gyártás, a dátum meglepő volt annak tudatában, hogy az Y és a 3 alkatrészei 75%-ban megegyeznek. Az persze érthető volt, hogy a gyártás helyszínének kijelölése – ekkor még a Gigafactory 1 és Fremont is versenyben voltak – és a gyártósor megépítése is eltart egy darabig, ráadásul a cég mostanában igyekszik megfogni a pénzt. A 2020 első negyedévi dátum mégis sokkal logikusabbnak tűnik mint a korábbi szuper-óvatos becslés.

A legfontosabb újítás marad

Bár ez nem valami aksi technológia áttörés és nem is valami érdekes vagy vonzó dizájn újítás, mégis az egyik leglényegesebb előrelépés az Y kábelezése lehet.

A Tesla új kábelrendszerének szabadalma. Forrás: Electrek

A Tesla új kábelrendszerének szabadalma. Forrás: Electrek

Egy modern autóban több kilométernyi vezeték van, ami nemcsak költséges és komplex, de – mint azt a Tesla a saját bőrén tanulta meg – igencsak élőmunka igényes. A nyeklő-nyakló kábeleket ugyanis a robotok képtelenek hatékonyan beszerelni. Ezért a Tesla egy vadonatúj merev kábelezési rendszert dolgozott ki, aminek telepítése már jól automatizálható. A megoldás legdöbbenetesebb tulajdonsága azonban talán az, hogy a végletekig digitalizált és leegyszerűsített rendszerben a Model S 3 km feletti és a 3-as 1,6 kilométeres kábelrengetege helyett itt mindössze 100 méternyi vezetékre lesz szükség.

Ezt már a robotok is meg tudják fogni. Forrás: Electrek

Ezt már a robotok is meg tudják fogni. Forrás: Electrek

Ha a Tesla ezt tényleg meg tudja valósítani, valószínűleg ezzel fog bekerülni a Model Y az autógyártás történelemkönyveibe, de az újítás valószínűleg hamarosan megjelenik majd a 3-asban is.

A merev kábelrendszer csatlakozásai. Forrás: Electrek

A merev kábelrendszer csatlakozásai. Forrás: Electrek

Hova fér még?

A gyártásra kijelölt fremonti gyárban már eddig is szűkösen voltak, hiszen jelenleg is évi 420-450 ezer autónak megfelelő ütemben készül az S/3/X modellpaletta. Hogy akkor mégis hova fér az új gyártósor? Nos egyrészt a raktározást kihelyezték egy a környéken épített vadi új raktárépületükbe (Lathrop), másrészt a Model 3 második végszerelő sora (GA4) a főépület mellett felhúzott könnyűszerkezetes konstrukcióban van.

Mindemellett a Tesla bővíteni fogja a főépületet is – erre vonatkozóan a nyár és az ősz folyamán több hatósági engedélyt is megkértek. Erről már mi is beszámoltunk.

A Tesla fremonti gyárának alaprajza és feltételezett belső gyártási felosztása. Forrás: Cleantechnica

A Tesla fremonti gyárának alaprajza és feltételezett belső gyártási felosztása. Forrás: Cleantechnica

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.