A Celantechnica legfrissebb információi szerint a hivatalosan kommunikált tervekhez képest akár 9 hónappal hamarabb, jövő év első negyedévében megkezdődhet a Model 3 SUV testvérének gyártása. A villanyautós oldal információit két egymástól független forrásuk is megerősítette. Érdekes egybeesés hogy ezzel szinte egy időben a Twitteren a fremonti gyár környékén leleplezett Model Y prototípusokról jelentek meg fotók – volt ahol egy egész trélernyit kaptak le. Óvatos duhaj Bár a hivatalos tervek szerint csak 2021 első negyedévben kerül gyártásba a Tesla Model Y, ez a dátum mindig is túlzottan pesszimistának tűnt. Mondjuk úgy, hogy Elon Musk tanult a Model 3 gyártásnak elején tapasztalt mizériából: akkor a nagy érdeklődés miatt bejelentették, hogy fél évvel előbbre hozzák a gyártás dátumát – ami aztán csúfos kudarcot vallott. Bár a vállalat nagyjából tartotta az eredeti 2017 végi, ’18 eleji tervet, az ambiciózus 6 hónapos ugrás nem sikerült, a média pedig a Tesla kudarcával volt tele. More Tesla Model Y #tesla #ModelY https://t.co/jd2wRbeonE pic.twitter.com/87xwLGdviM — Mr. Lee (@mrleetesla) October 15, 2019 Így aztán amikor bejelentetették a Model Y-t, a cég hivatalosan azt közölte, hogy a tömegtermelés majd csak 2021 első negyedévében indul. Bár azt is ígérték, hogy azért már 2020 őszén beindulhat a kis szériás gyártás, a dátum meglepő volt annak tudatában, hogy az Y és a 3 alkatrészei 75%-ban megegyeznek. Az persze érthető volt, hogy a gyártás helyszínének kijelölése – ekkor még a Gigafactory 1 és Fremont is versenyben voltak – és a gyártósor megépítése is eltart egy darabig, ráadásul a cég mostanában igyekszik megfogni a pénzt. A 2020 első negyedévi dátum mégis sokkal logikusabbnak tűnik mint a korábbi szuper-óvatos becslés. A few Model Ys spotted in Fremont being transported pic.twitter.com/PGetmhrlCM — TREV PAGE (@Model3Owners) October 14, 2019 A legfontosabb újítás marad Bár ez nem valami aksi technológia áttörés és nem is valami érdekes vagy vonzó dizájn újítás, mégis az egyik leglényegesebb előrelépés az Y kábelezése lehet. A Tesla új kábelrendszerének szabadalma. Forrás: Electrek Egy modern autóban több kilométernyi vezeték van, ami nemcsak költséges és komplex, de – mint azt a Tesla a saját bőrén tanulta meg – igencsak élőmunka igényes. A nyeklő-nyakló kábeleket ugyanis a robotok képtelenek hatékonyan beszerelni. Ezért a Tesla egy vadonatúj merev kábelezési rendszert dolgozott ki, aminek telepítése már jól automatizálható. A megoldás legdöbbenetesebb tulajdonsága azonban talán az, hogy a végletekig digitalizált és leegyszerűsített rendszerben a Model S 3 km feletti és a 3-as 1,6 kilométeres kábelrengetege helyett itt mindössze 100 méternyi vezetékre lesz szükség. Ezt már a robotok is meg tudják fogni. Forrás: Electrek Ha a Tesla ezt tényleg meg tudja valósítani, valószínűleg ezzel fog bekerülni a Model Y az autógyártás történelemkönyveibe, de az újítás valószínűleg hamarosan megjelenik majd a 3-asban is. A merev kábelrendszer csatlakozásai. Forrás: Electrek Hova fér még? A gyártásra kijelölt fremonti gyárban már eddig is szűkösen voltak, hiszen jelenleg is évi 420-450 ezer autónak megfelelő ütemben készül az S/3/X modellpaletta. Hogy akkor mégis hova fér az új gyártósor? Nos egyrészt a raktározást kihelyezték egy a környéken épített vadi új raktárépületükbe (Lathrop), másrészt a Model 3 második végszerelő sora (GA4) a főépület mellett felhúzott könnyűszerkezetes konstrukcióban van. Mindemellett a Tesla bővíteni fogja a főépületet is – erre vonatkozóan a nyár és az ősz folyamán több hatósági engedélyt is megkértek. Erről már mi is beszámoltunk. A Tesla fremonti gyárának alaprajza és feltételezett belső gyártási felosztása. Forrás: Cleantechnica Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!