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
auto
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

A Morris október közepén jelentette be, hogy visszatér az autógyártáshoz, miután meg nem nevezett brit befektetők megszerezték a jogot a legendás márkanév használatához. A Morris Motors kereskedelmi járműrészlege 1924-ben alakult meg, és nem sokkal később már Nagy-Britannia egyik legfontosabb autóipari vállalatává nőtte ki magát, sőt, az 1950-es években a világ legnagyobb haszongépjármű-gyártójává vált a második világháború alatt megerősödött Morris Commercial. A sikertörténet azonban 1968-ban véget ért, amikor az amerikai konkurencia által hajtva, más gyártókkal való sorozatos egyesülés után a Morris kisteherautói elveszítették saját márkajelzésüket, és a British Leyland Motor Corporation anyavállalat emblémáját kapták meg – a Morris Commercial felirat azóta nem került rá egyetlen gépjárműre sem.

Több mint 50 évnyi távollét után azonban nem a múltba, hanem a jövőbe szeretne visszatérni a világhírű autógyártó, ezért a múlt század meghajtás-technológiáját sem hozza magával – a 21. századi Morris kizárólag elektromos árammal fog működni. Az újjászületést a vállalat legnagyobb sikerű modellje, a J-Type hozza el, amit tizenkét éves gyártása alatt 22 országba exportáltak, de a britek több modellben gondolkoznak, és belsőégésű motort egyik sem fog kapni – a Morris Commercial immáron a teljesen elektromos autógyártók táborát erősíti.

Legalábbis névlegesen, merthogy a gyártás azért még odébb van: a legelső modern Morris, a J-Type alapján fejlesztett JE 2021-ben kerül a piacra, de az előrendelés már most decemberben megnyílik a cég honlapján. A tisztán elektromos furgon igazi ínyencség lesz azok számára, akik bírják a retro dizájnt, ugyanis a gyártó látszólag semmit nem változtatott a klasszikus külsőn. Még a jellegzetes körte alakú hűtőrács is megmaradt, azzal a különbséggel, hogy gazdagabb lett egy töltőcsatlakozóval. Az anyaghasználatnál persze figyeltek a korszerűségre a készítők, és a karosszériát is könnyű szénszálas anyagból tervezték, aminek köszönhetően a vállalat elmondása szerint a Morris JE az egyik legkönnyebb kisteherautó lesz a piacon.

Egészen kicsi mérete ellenére a villanyautó 5,5 köbméternyi csomagtérrel rendelkezik, ahova két raklap is befér, valamint 1 tonnányi áru is szállítható. A be- és kipakolás az oldalsó tolóajtón és a nyitható hátsó ajtókon is kivitelezhető.

A JE nem a J-Type átalakítása, hanem tetőtől talpig újjá lett építve egy új moduláris padlólemezre. Ebben egy 60 kWh-s akkupakk rejtőzik, ami 320 kilométeres hatótávot kölcsönöz az autónak. A töltési teljesítmény nem ismert, de gyorstöltéssel 80%-os töltöttség 30 perc alatt érhető el. A végsebesség 90 km/h, aminél több a városi és város környéki fuvarozáshoz nem is nagyon szükséges.

A moduláris platform lehetővé teszi, hogy a jármű platósként, minibuszként, illetve lakókocsiként is megépüljön. Az Autocar magazin úgy tudja, hogy a standard furgon kialakításból évente 1000 példányt tervez gyártani a Morris egy egyelőre ismeretlen brit létesítményben, a többi változat pedig igény szerint ehhez adódik hozzá. Sajnos a legendás márkanevet és retro stílust alaposan meg kell fizetni: a Morris JE indulóáron várhatóan 60 ezer fontba, átszámítva közel 23,5 millió forintba kerül majd.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.