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
auto

A Morris október közepén jelentette be, hogy visszatér az autógyártáshoz, miután meg nem nevezett brit befektetők megszerezték a jogot a legendás márkanév használatához. A Morris Motors kereskedelmi járműrészlege 1924-ben alakult meg, és nem sokkal később már Nagy-Britannia egyik legfontosabb autóipari vállalatává nőtte ki magát, sőt, az 1950-es években a világ legnagyobb haszongépjármű-gyártójává vált a második világháború alatt megerősödött Morris Commercial. A sikertörténet azonban 1968-ban véget ért, amikor az amerikai konkurencia által hajtva, más gyártókkal való sorozatos egyesülés után a Morris kisteherautói elveszítették saját márkajelzésüket, és a British Leyland Motor Corporation anyavállalat emblémáját kapták meg – a Morris Commercial felirat azóta nem került rá egyetlen gépjárműre sem.

Több mint 50 évnyi távollét után azonban nem a múltba, hanem a jövőbe szeretne visszatérni a világhírű autógyártó, ezért a múlt század meghajtás-technológiáját sem hozza magával – a 21. századi Morris kizárólag elektromos árammal fog működni. Az újjászületést a vállalat legnagyobb sikerű modellje, a J-Type hozza el, amit tizenkét éves gyártása alatt 22 országba exportáltak, de a britek több modellben gondolkoznak, és belsőégésű motort egyik sem fog kapni – a Morris Commercial immáron a teljesen elektromos autógyártók táborát erősíti.

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

Legalábbis névlegesen, merthogy a gyártás azért még odébb van: a legelső modern Morris, a J-Type alapján fejlesztett JE 2021-ben kerül a piacra, de az előrendelés már most decemberben megnyílik a cég honlapján. A tisztán elektromos furgon igazi ínyencség lesz azok számára, akik bírják a retro dizájnt, ugyanis a gyártó látszólag semmit nem változtatott a klasszikus külsőn. Még a jellegzetes körte alakú hűtőrács is megmaradt, azzal a különbséggel, hogy gazdagabb lett egy töltőcsatlakozóval. Az anyaghasználatnál persze figyeltek a korszerűségre a készítők, és a karosszériát is könnyű szénszálas anyagból tervezték, aminek köszönhetően a vállalat elmondása szerint a Morris JE az egyik legkönnyebb kisteherautó lesz a piacon.

Egészen kicsi mérete ellenére a villanyautó 5,5 köbméternyi csomagtérrel rendelkezik, ahova két raklap is befér, valamint 1 tonnányi áru is szállítható. A be- és kipakolás az oldalsó tolóajtón és a nyitható hátsó ajtókon is kivitelezhető.

A JE nem a J-Type átalakítása, hanem tetőtől talpig újjá lett építve egy új moduláris padlólemezre. Ebben egy 60 kWh-s akkupakk rejtőzik, ami 320 kilométeres hatótávot kölcsönöz az autónak. A töltési teljesítmény nem ismert, de gyorstöltéssel 80%-os töltöttség 30 perc alatt érhető el. A végsebesség 90 km/h, aminél több a városi és város környéki fuvarozáshoz nem is nagyon szükséges.

A moduláris platform lehetővé teszi, hogy a jármű platósként, minibuszként, illetve lakókocsiként is megépüljön. Az Autocar magazin úgy tudja, hogy a standard furgon kialakításból évente 1000 példányt tervez gyártani a Morris egy egyelőre ismeretlen brit létesítményben, a többi változat pedig igény szerint ehhez adódik hozzá. Sajnos a legendás márkanevet és retro stílust alaposan meg kell fizetni: a Morris JE indulóáron várhatóan 60 ezer fontba, átszámítva közel 23,5 millió forintba kerül majd.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.