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 Így január végéhez közeledve lassan megérkeznek a számok a világ minden tájáról az autók és azon belül is az elektromos autók eladási adatairól. Mint mindig, Európából még nincs meg minden ország végleges listája és a globális összesítésre is várnunk kell még egy-két hetet, de az amerikai adatok már rendelkezésre állnak. Álljunk meg egy szóra Mielőtt megnéznénk hogyan alakult a villanyautók piaca Amerikában a tavalyi évben, nem árt egy mondatra megnéznünk a világpiacot. Az első előzetes adatok alapján a személygépjármű eladások 2 százalékkal csökkentek 2018-hez képest. Már a tavalyelőtti év is enyhe csökkenést mutatott, de most már többen kongatják a vészharangot, globális recessziót jósolva. *a 2019-es adat becslés. Forrás: statista.com, insideevs.com Meglátjuk, hogy ez a magyarázat helytálló lesz-e, mégis egyáltalán nem tűnik a valóságtól elrugaszkodottnak az az elmélet, hogy ez a csökkenés részben a villanyautózásnak, illetve az egyre súlyosabb klímahelyzetnek köszönhető. Egyrészt a különböző országok az elmúlt pár évben egyre másra jelentették be, hogy 2025-40 között betiltják az új belsőégésű motorral szerelt autók árusítását. Másrészt egyes nagy autógyártók agresszív célokat jelölnek meg és évi több millió villanyautót ígérnek szinte mindjárt, 2 év múlva. Emiatt többen gondolhatják úgy, hogy kivárnak az új autó vásárlásával, 2-3 évig használják még a régit, a következő pedig már elektromos, vagy hibrid lesz. Ezt látszik alátámasztani, hogy a legfrissebb tavaly novemberi adatok alapján, az általános 2 százalékos csökkenés ellenére, a villanyautó eladások 12%-kal nőttek 2018-hoz képest. Bár ez a szám is jóval alacsonyabb, mint a korábbi növekedési ütem, érdemes megemlíteni, hogy a legtöbb villanyautóra hónapokat kell várni, mert a gyártók nem tudnak eleget termelni. Kínában pedig, ahova a világ villanyautóinak a fele kerül, a kormányzat próbálja visszanyesegetni a sok kis hatótávú, korszerűtlen konstrukciót, ami a piac növekedésének megtorpanását okozta. Heteken belül végleges európai és globális számokkal jelentkezünk majd és ezek ismeretében elemezzük tovább a helyzetet. Az mostani cikkhez igazán érdekes amerikai számok a goodcarbadcar.net adatbázisa alapján így alakultak: Forrás: goodcarbadcar.net Csak a rajongók Ha már így emlegettük a 2018-as évet, emlékezzünk arra is, hogy miután a Model 3 letarolta az amerikai elektromos autók piacát, 2019 elején elején megfeleződött a Teslák számára elérhető amerikai villanyautós támogatás összege. Sokan voltak azon a véleményen, hogy a kaliforniai gyártó sikere kérész életű lesz, mert csak a rajongók, az előrendelők miatt volt sikeres a kis Tesla, de miután 140 ezret leszállítottak az USA-ban, hangzott az elmélet, a lufi majd hamar kipukkad. Nos míg 2018-ban a közel 146 ezer Model 3-ból, körülbelül 6 ezer ment Kanadába és 140 ezer Amerikába, 2019-ben már 300 ezer készült az autóból, és ebből mintegy 160 ezer landolt a hazai piacon. Ezzel megint torony magasan első lett a Tesla Model 3. Forrás: insideevs.com Bár rendszeres olvasóinknak kicsit unalmas lehet már, de mivel a cikkeink alatti kommentekben, Facebook bejegyzésekben, de még felkészült hazai „influencerek” videóiban is sokszor találkozunk alapvető félreértésekkel a Tesla számai kapcsán, nem árt rövidén ismét összefoglalni az alapokat, hogy értelmezni tudjuk a fenti adatsort. A Teslának egészen a közelmúltig csak egy autógyára volt, Kína pedig csak az elmúlt napokban kezdte meg a kiszállításokat és, egyelőre, csak a legolcsóbb SR+ Model 3 konfigurációt gyártja. Egy új modell gyártásnak elején mindig a hazai piaccal kezdenek, leginkább praktikus okokból. A Model 3 esetén 2018-ban a gyár teljes kapacitása az USA-ba és Kanadába ment, 2019-ben pedig a gyártás fele már a világ többi részét szolgálta ki. Így, bár a termelés duplázódott, az amerikai kiszállításoktól nem várhattunk ilyet. Ami pedig a cég havi adatit illeti, amióta csak szállítanak Amerikán kívülre, az Ázsiába és Európába szánt példányok mindig a negyedév első 4-6 hetében készülnek, majd 3 hetet töltenek hajón és csak a negyedév közepén-végén érkeznek meg a vásárlókhoz. Így ha valaki pl. azt látja, hogy Norvégiában január elején visszaesett a Tesla és az Audi e-tron lépett az első helyre, akkor nem árt, ha tudja, hogy most jelenleg a decemberi roham utáni „maradékokkal” gazdálkodik a kaliforniai gyár, az első idei gyártás majd csak február közepén érkezik az északi országba. Tessék csak továbbmenni, nincs itt semmi látnivaló, business as usual. Nyomasztó dominancia Forrás: insideevs.com A Model 3 sikere dicséretes, de nehéz helyzetbe hoz minket a grafikonokkal, mert egy nagyságrenddel tornyosul a többiek fölé, így szinte nem is látni mások hogyan teljesítettek. Ezért tavalyhoz hasonlóan ismét készítettem egy olyan listát, ahol levettem a kis Teslát, hogy lássuk a piac többi szereplőjét is. A könnyebb emészthetőség kedvéért a 2019-es adatokban pirossal jelöltem azokat a típusokat, amelyek eladásai csökkentek és zölddel azokat amiké nőttek 2018-hoz képest. Forrás: insideevs.com A második helyen – azaz a fenti „Model 3 mentes” táblázat élén – egy plugin hibrid, a Toyota Prius Prime áll, amely eladásai 14 százalékkal csökkentek. A Model X kicsit jobban vészelte át kisöccse támadását, mint azt elsőre gondoltuk. A 26%-os csökkenéshez valószínűleg a Model Y-ra várakozók is hozzájárultak és azt se felejtsük el, hogy tavaly már megszűnt az olcsóbb, 75 kWh-s modell forgalmazása, amely az eladások zömét tette ki korábban. A Chevrolet Bolt (Opel Ampera-e) tavalyi zuhanása mérséklődött és most csak 9%-ot vesztett a típus, de mivel egy a Model 3 hatótávjával összemérhető és annál olcsóbb autóról beszélünk (a GM-nek még maradt egy kis támogatásai kerete), ez az adat különösen jól mutatja, hogyan szívta el az oxigént a piacon a kis Tesla. Nem fogunk végigmenni minden típuson, de párat azért még kiemelnék. A Tesla Model S talán a Model 3 legnagyobb áldozata, tavaly 45%-kal estek a típus eladásai. Ezt a cég azzal próbálta kompenzálni, hogy kivezette az eladások zömét adó 75-ös modellt és csak a nagyobbik 100-as aksival rendelhető az autó, ami nyilván segítette a pozicionálást és a profitot. A negyedik negyedévben meg is fordult egyébként a trend, az S és X eladások 20 illetve 15 százalékkal nőttek az előző 3 hónaphoz képest. Már többször beszéltünk a Nissan Leaf globális eladásainak bezuhanásáról és az amerikai piac sem segített ebben, ismét 16 százalékot estek a számok. Kérdés, hogy még mindig probléma-e a Nissannak a nagyobbik 62 kWh-s aksi gyártása, vagy úgy általában nem elég vonzó az autó az amerikaiaknak. Most először látszik megtörni a BMW 530e diadalmente, ami a PHEV-ek egyik sztárja volt, de eladási 33%-kal csökkentek 2019-ben. A legnépszerűbb villanyosított bajor limuzinból csak 5800 fogyott, az i3 pedig 20 százalékkal esett vissza. Az Audi e-tron belépője kicsit felemásra sikerült: az 5300-as darabszám kb. harmada az európai értékesítési adatoknak, de a Jaguar I-Pace-hez képest kétszer annyi fogyott a német SUV-ból. Az amerikai piacon a Model X-et így sem tudta megszorongatni egyik kihívó sem, hiszen abból közel négyszer ennyi kelt el. És gyakorlatilag az e-tron után már csak 5000 alatti darabszámot látunk a listán a 17 milliós autópiacon. Számolni kell velük Mivel a Tesla az egyetlen márka, amelynek villanyautó eladásai összevethetők a hagyományos autókéval, nézzük meg hogyan néznek ki a kategória első Model 3, Modle S és Model X számai a benzinesek és dízelek között. Szolgálati közlemény: bár a belsőégésű motoros autók statisztikáihoz használt goodcarbadcar.net is tartalmaz villanyautós eladási adatokat, mi ezeket az InsideEVs-től kölcsönözzük. Egyrészt évek óta az ő amerikai számaikat használjuk ezért így lesz konzisztens az összehasonlítás, másrészt mivel a különböző források között szokott lenni 1-2% eltérés, zavaró lett volna ha itt most a fentiektől pár tucattal, vagy pár százzal eltérő számok szerepelnének a villanyosoknál. A sorrenden ez nem változat. Forrás: goodcarbadcar.net, insideevs.com Amerikában kicsit máshogy rangsorolják az autókat, mint nálunk – van például a személyautó kategória, de ebből hiányoznak a nagy pick-upok és SUV-k. A fenti viszont az összesítette „nagy lista”, ezért hívom személygépjárműnek. Az látszik, hogy az első pár helyen a dömperek vannak, ezeket pedig SUV-k követik. A Toyota Camry az első szedán a listán, a Model 3, pedig a 22. helyre fért fel, mint legnépszerűbb villanyautó és egyike volt azon két típusnak, amely két számjegyű növekedést tudott mutatni. Forrás: goodcarbadcar.net, insideevs.com Ha az amerikai „személyautó” kategóriát nézzük, tehát mindent ami nem pick-up, vagy SUV, akkor a Model 3 a kilencedik helyre volt jó, eladásai pedig messze a legnagyobbat nőtték a csökkenő szedán piacon. Érdemes kiemelni, hogy a kis Tesla alapára jóval magasabb mint a Top 10 bármelyik szereplőjéé – az első Toyota Camry például 24 ezer dollártól indul, míg a Model 3 telefonon foglalható SR verziója 35 ezer, a legnagyobb volumenű SR+ pedig 40 ezer dollár. Forrás: goodcarbadcar.net, insideevs.com A másik különbség az amerikai és európai kategorizálás között, hogy náluk mást jelent a kis, a közepes és a nagy autó. Így például ők a közepes prémium autók, mint a BMW 5, Audi A6 és társai közé sorolják a Model 3-at, míg mi itt Európában inkább a 3-as BMW-vel vetjük össze – ez azonban Amerikában már „kisautó”. Hogy ezt a dilemmát feloldjam, összevontam az amerikai kis és közepes prémium autók listáját, így rajta vannak az európai szemmel releváns modellek is. A kis Tesla dominanciája azonban minden megközelítésben brutális, a második helyezett háromszorosa az eladási adat. Az is szembetűnő, hogy a Model 3, a Lexus ES, az új 3-as BMW, a 60-as Volvo és az A6-os Audi kivételével minden autó számai csökkentek. Bár utóbbi kettő növekedése százalékosan rendkívül impresszív, forgalmuk nyolcada volt az első helyezettének. (Persze európai szemmel nem is reális az összehasonlítás). Forrás: goodcarbadcar.net, insideevs.com Van azonban még súlyosabb grafikon is. Ha márkák szerint nézzük a fenti listát, akkor az látszik, hogy ahogy 2018-ban, úgy 2019-ben sem tudta a versenytársak teljes alsó-közép palettája együttesen sem utolérni a Model 3-at. Forrás: goodcarbadcar.net, insideevs.com A Model S esetében az amerikaiak a nagy prémium személyautók kategóriájába sorolják a kocsit. Ezek az összehasonlítások soha nem lesznek tökéletesek, mert bár a Tesla 12-15 centivel rövidebb mint az S Merci és a 7-es BMW, de 6 centivel szélesebb náluk. Ha az autók árait nézzük, a Tesla 80, a BMW 86, míg a Mercedes 94 ezer dollárnál indul. Az S még a 45 százalékos esés után is jól szerepel, és még mindig az egyetlen villanyautó ebben a kategóriában. Érdekes lesz megfigyelni a Porsche Taycan és az Audi e-tron Sportback hogyan szerepel majd Amerikában. Forrás: goodcarbadcar.net, insideevs.com A Model X esetében pont fordítva vagyunk, Amerikában az autó közepesnek számít méret szempontjából – náluk az X7-es BMW és a GLS Merci a nagy kategória. A valóságban a sólyom szárnyas kaliforniai 10-12 centivel ugyan rövidebb a két németnél, de 7-15 centivel szélesebb náluk. Ami az árakat illeti az X 85 ezer dollártól, a BMW 74 ezertől, a Merci pedig 76 ezertől indul. A követező hasonló méretű villany SUV az Audi e-tron, de 5 ezres darabszámával nem fért be a Top 20-ba. Nem jó Forrás: insideevs.com Ami viszont nem jó hír, hogy a villanyautók eladásainak globális növekedése ellenére Amerikában 4 év után először csökkentek az eladások. Lehet, hogy a sok horizonton lévő új modellre várnak a vásárlók, lehet, hogy a Superchargereken kívüli világ hiányos töltő infrastruktúrája készteti őket habozásra, de a Teslán kívül senki nem brillírozott tavaly. Reméljük ez csak átmeneti gyengélkedés és nem csak és kizárólag a Model Y fogja idén fellendíteni a piacot. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!