Az oldalunkat követőket talán nem lepte meg annyira, mint a a Wall Street elemzőit, de mint kiderült a Tesla nem egyszerűen óvatos becsléssel jósolta 2020 végére a Model Y gyártásának kezdetét, hanem pestiesen szólva altatott, mert az autó gyártása végül már januárban megindult és márciusban meg is kapják a kocsikat az első vásárlók. Most úgy néz ki a kamionnal is hasonló a helyzet.

Forrás: Tesla
Több mint pletyka
A Tesla körül mindig elég sok pletyka kering és általában igyekszem óvatos lenni mit hiszek el, mit írok le. Így volt ez az Y januári gyártása esetén is, amit én csak márciusra vártam ezért kétkedve kezeltem az ismeretlen internetes források híreit. Úgy tűnik feleslegesen óvatoskodtam. Most a Tesla Semi kapcsán megint nem hivatalos információk láttak napvilágot, de azért a pletyka kategóriájánál talán több az, amikor az egyik megrendelő fecsegi ki a részleteket.
Pár napja a Washington Business Journalnak nyilatkozott a JK Moving nemzetközi költöztető cég vezérigazgatója a vállalat terveiről és eközben fecsegett ki meglepő részleteket a kaliforniai autógyár villanykamionjáról. Ez egy – amerikai léptékkel – viszonylag kicsi, 900 fős vállalat Virginia államból, 100 millió dollár körüli árbevétellel, de a kamion bemutatója után ők is rendeltek 12 Semit a rövidtávú útjaikra és 10-et a hálófülke opcióval a hosszabb utakra. A cég szerint, ők azt a tájékoztatást kapták, hogy már a második negyedév végén (értsd: június) leszállíthatja a Tesla az első példányokat nekik. A hálófülkés opció még nem lesz elérhető az első időszakban.

Kaliforniában már régóta zajlik a Tesla Semi közúti tesztelése (Forrás: CHP – Donner Pass – Facebook)
A Tesla eredetileg 2019-re ígérte a gyártást, de később eltolták azt egy évvel, mert egyrészt az egész cég a Model 3 termelési gondjaival foglalkozott, másrészt nem volt szabad akkumulátor kapacitásuk új modellekre. Mint ismeretes, eleinte a Panasonic is küzdött a cellák megfelelő ütemű gyártásával. Tavaly már arról beszéltek, hogy 2020 végén indulhat a Semi gyártása, ám ez a legutóbbi negyedéves jelentésben már arra módosult, hogy „idén” kezdik korlátozott darabszámmal a termelést.
Egyszerű a matek
Bár ez nyilván nem jelent száz százalékos bizonyosságot, egyre inkább úgy tűnik, hogy a Tesla ismét meg akarja lepni a piacot. Valószínűleg nem szeretnénk túlzottan ambiciózus publikus célokkal ismét beleszaladni egy pofonba, de házon belül sokkal előrébb tartanak, mint azt kommunikálják. Ami miatt mégis némi fenntartással kezeljük a hírt, az inkább az, hogy nincs tudomásunk arról, hogy már épülne a Semi gyártósora valahol – a Model Y-nál erről már hónapokkal korábban kaptuk a híreket. A jelenlegi állás szerint a Gigafactory Nevada (leánykori nevén Gigafactory 1) lenne a gyártás helyszíne, ami jelenleg faltól falig aksi gyártósorokkal van tele.

A Gigafactory Nevada Decemberi készültsége – az épület mérete 1/3-a a végső verziónak. Forrás: Smnt – Own work, CC BY-SA 4.0
Az épület további bővítéséről még nem kaptunk hírt, márpedig ilyenkor azonnal akadnak drón videók, meg építési engedély másolatok, ráadásul ez kevésbé egyszerű gyakorlat lesz mint az Y esetén Fremont volt. Ott ugyanis egy meglévő autógyárba kellett új gyártósorokat építeni, és például amíg megépül a déli oldalon az új festőüzem a kis CUV addig is tudja használni a 3 másik modell jelenlegi eszközeit. A nevadai gyárban azonban semmi nem adott jelenleg a kamion gyártásához – jelenleg csak a cellák, aksik és a hajtáslánc készül ott. De az is igaz, hogy a Semi gyártósora nem Model 3 volumenre készül, tehát, főleg eleinte, jobban belefér a kézi összeszerelés.
Az viszont érthető, hogy a megrendelők már nagyon várják a villanykamion érkezését.

Ebből állnak egy (amerikai) szállítmányozó cég főbb költségei: 21% üzemanyag, 33% a sofőr bére, 16% a kamion lízing költsége, 10% egyéb béren kívüli juttatások, 10% javítási és karbantartási költségek, 5% kamion biztosítás, 2% gumicsere, 1% engedélyek, 2% útdíjak. Forrás: American Transportation Research Institute
Egy logisztikai vállalat alapvetően nem készpénzre veszi a kamionjait, hanem lízingeli. Ebből kifolyólag őket kevésbé érdekli, ha egy új jármű bekerülési költsége valamivel magasabb, mint a versenytársaké, ha cserébe a fenntartási költségek alacsonyabbak, hiszen ők a havi, illetve a tervezett élettartam alatti összköltséget nézik. A Tesla ígérete szerint, az amerikai piacon garantált 7 cent/kWh Megacharger tarifa és az 1,6 millió kilométerre garantált hajtáslánc okán az üzemeltetési költségek egy új dízel kamionnál 20%-kal olcsóbbra jönnek ki.

Forrás: Tesla
A strapabíró és karbantartást nem igénylő villanymotorok, a megspórolt sebességváltó, a kavicsfelverődéseknek ellenálló szélvédő, és megannyi más apró részlet miatt pedig várhatóan ezek a járművek nem csak kevesebb szervizt igényelnek majd, mint hagyományos versenytársaik, de emiatt a kamionok több időt töltenek majd az úton is, pénzt termelve a vállalkozásnak. És akkor még a jövőbeli Full Self Driving frissítésről és az így potenciálisan megspórolt bérköltségről nem is beszéltünk.
Az ígéretek szerint a hatótáv legalább 480, illetve 800 kilométer lesz a két konfigurációban és a jövő Megacharger töltőin egy 30 perces pihenő alatt 640 kilométert lehet visszatölteni.

A büszke apa. Forrás: tesla live stream