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 Már több mint egy éve elérhető a Jármű Szolgáltatási Platform névre hallgató rendszer, amelyben a közlekedési hatóság adatbázisából bárki lekérdezheti egy autó előéletét, amit leginkább használt autó vásárláskor érdemes használni. Elektromos autó ellenőrzése vásárlás előtt A mai napon a Nissan Leaf Klub Magyarország Facebook csoportban dobott fel az egyik tag egy használt Nissan Leaf hirdetést, amelyben a hirdető hangsúlyozza, hogy az autó magyar első forgalomba helyezésű, nem pedig egy „KINTI TEKERT ÓRÁS SZEMÉTDOMB!” A Leaf ára az évjárathoz és a kevés futáshoz képes kedvező, még annak ellenére is, hogy a legalacsonyabb, Visia felszereltségű. A közösségnek negyed óra sem kellett hozzá, hogy ízekre szedje a hirdetést, amihez elsősorban a JSZP-re volt szükség, persze hasznos, ha vannak a csapatban Hajdú Tiborhoz hasonló rutinos, a típust jól ismerő, már sokat látott autóvásárlók is. Fontos: a rendszámot, nem a hirdető takarta ki A magyarországi első forgalomba helyezés valóban jó hír, hiszen így az autó adatai első perctől megjelennek az adatbázisban. A hirdetésben már első ránézésre furcsa valami: a 2015-ös magyar forgalomba helyezés ellenére az autó jelenlegi rendszámát 2019-ben adták ki, persze előfordulhat, hogy egy autóról leesik a rendszám, például egy törött műanyag rendszámkeret miatt. A lekérdezést elindítva egy másik érdekesség is feltűnik: az autót 2015 és 2017 között évente hordták műszaki vizsgára, pedig új autók esetén az első általában csak 4 év után esedékes. Szintén szokatlan, hogy 2017 szeptembere és 2019 márciusa között az autót gyakorlatilag nem használták, mindössze néhány száz kilométert futott, jóformán csak vizsgára jártak vele. Előfordulhat persze ilyen, ha a tulajdonos céges autót kap, ne adj isten megbetegszik, akkor az autó gyakran egy garázsban pihen. Az ilyenekből lesznek az igazi „bácsiautók”, ami minden autóvásárló álma. A használatlanul álló autó elméletet erősíti az is, hogy az első 3 évben évenként vizsgáztatták az autót, de 2018-ban nem járt műszaki vizsgán. Ha már beléptünk a rendszerbe, klikkeljük végig a műszaki vizsgákon készült fotókat. Hamar kiderül, hogy miért vizsgázott évenként az autó, és az is, hogy a fehér fényezése azért csillog olyan szépen, mert élete első éveiben sárga fólia védte az időjárás viszontagságaitól. A helyzet innentől érdekesebb, mivel ritka az olyan taxi, amibe nem pörögnek a kilométerek, de bizonyára megesik az ilyen, egy taxis is lehet tartósan beteg, ilyenkor pedig nem tud dolgozni. Az adatbázisból pontosan megtudjuk azt is, hogy 2019 márciusában lett újra fehér színű az autó, és ekkor kapott új, zöld alapszínű rendszámot is. A JSZP lekérdezésből egy további érdekesség is megfigyelhető. A Nissan Leaf a műszerfalon jelzi az akkumulátor állapotát, a típus ismerői ezt csupán „pálcika” néven szokták emlegetni. A hirdetésben sajnos nem szerepel olyan fotó, amin közelről látszik a műszerfal. A két utolsó műszaki vizsgán készült képek között azonban láthatunk erről fotót. Sajnos ez az autó 2 év alatt 2 pálcikát is elveszített, ami annyit tesz, hogy 85-100% közötti állapotról 70-77% közé degradálódott az akkumulátora. 2 év alatt ez meglepően jelentős romlás, főleg, ha azt is figyelembe vesszük, hogy ez az autó mindössze 221 kilométert futott ez idő alatt. Természetesen az is elképzelhető, hogy a 2 évig mozdulatlan autót végig teljesen lemerült akkumulátorral tárolták különös forróságnak kitett helyen. Hogy pontosan mi a hirdetésben szereplő autó története, arról csak találgatni tudunk, de az állami nyilvántartásban található adatok mindenképpen további kutakodásra kellene ösztönözzék a leendő vásárlókat. Az eladó túl sok, lényegesnek tűnő információt felejt el megemlíteni az autóval kapcsolatosan, ami gyanakvásra adhat okot. Ez akkor különösen kellemetlen, ha esetleg nincs takargatnivalója, és minden fenti furcsaságra megvan az észszerű magyarázat. A konkrét példától függetlenül fontos, hogy ne hagyjuk magunkat átverni vagy megvezetni. A villanyautók esetén is ugyanúgy fontos az autó előéletének megismerése, mint a hagyományos meghajtás esetén. 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!