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
auto
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

Egy párizsi start-up vállalat utánfutó akkumulátorokkal oldaná meg azon villanyautósok problémáját, akik a nem elégséges hatótáv miatt időigényes, többszöri töltésre kényszerülnének egy-egy hosszabb útjuk során. Az EP Tender elsősorban azokon az útvonalakon kínálna akkubérlési lehetőséget, melyek ünnepekkor, illetve vakációs szezonban a legforgalmasabbak – itt lehet szükségük ugyanis plusz kapacitásra a kis méretű aksival rendelkező autósoknak.

A gyakorlatban ez azt jelentené, hogy akik azért nem vásároltak eddig elektromos autót, mert évi néhány alkalommal megtesznek egy több száz kilométeres utat, és forr bennük a hatótávpara, most már azok is megtehetik – ráadásul elegendő egy olcsó, kis hatótávolságú villanyautó a napi ingázáshoz, hiszen ha nagy távolságot kell leküzdeni, akkor ott a start-up utánfutója. Az elképzelés tehát hasonló, mint a kínaiak által nagyban támogatott akkucserés/akkubővítéses megoldás, azzal a különbséggel, hogy a franciák esetében a bérelt aksit nem az autó aljába szerelik be, hanem a vonóhorogra kötik.

Forrás: EP Tender

Az EP Tender eredeti ötlete a fosszilis alapú hatótávnövelő utánfutó volt, amit egyébként meg is csinált a csapat – jelenleg húsz Renault Zoe és Kangoo Z.E. működik hibridként ezzel a módszerrel. A lítium-ion akkumulátorok árának drámai zuhanása viszont technológiaváltásra ösztönözte a start-upot. Úgy számolnak, hogy egy 65 kWh-s utánfutót 10 000 eurós költségen le tudnának gyártani, s 2024-re már profitábilis lehetne a cég 60 000 ügyfél és 4150 bérelhető akkus pótkocsi mellett. Egy bérlés maximum 34 euróba kerülne a felhasználóknak.

Forrás: EP Tender

A dolognak számos hátulütője van, az EP Tender jelenleg azon dolgozik, hogy ezeken javítson. Az állítólag már megoldott, hogy a kiegészítő akkumulátorok menet közben tudják szolgáltatni az áramot az autóba, ámde jelenleg nagyon kevés elektromos modell kapható a piacon, mely egyáltalán alkalmas a vontatásra. A franciák szerint ez 2022-re megváltozhat, s tárgyalásokat is kezdeményeztek a Renault-val és a PSA Csoporttal, hogy gyárilag szereljék fel a vonóhorgot és a szükséges csatlakozókat villanyautóikra. Addig is 600 euróért kínál utólagos átalakítást az EP Tender. Kiemelten fontos megoldani továbbá az aerodinamika kérdését, ezért a tervezők jelenleg is a légellenállás minimalizálásán dolgoznak. Merthogy ugyebár nincs sok értelme több aksit cipelni, ha a vontatással elhasználjuk azt az energiát, amit belőle nyerünk. A kocsik kerekein is javít a csapat, hogy senkinek se okozhasson problémát a tolatás.

Forrás: EP Tender

Az alkotók szerint a koncepciójuk legnagyobb előnye, hogy nem kell milliókat költeni akkucserélő állomások kiépítésére. Ameddig pedig nincsenek kibérelve az aksik, csatlakoztatni lehet őket a hálózatra az akkumulátoros energiatárolás számtalan előnyének kiaknázásához.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás