Döntött a bíróság: tovább épülhet a német Tesla gyár

Napok óta követjük a hercehurcát a Tesla első európai gyára, a Giga Berlin építése körül, de szerencsére a német bíróság nem húzta az időt. A fellebbviteli testület pár napra felfüggesztette a munkálatokat, amíg érdemben tudta vizsgálni a Zöld Liga és a bajor környezetvédők beadványát, azonban tegnap megszületett a döntés: folytatódhat a terület megtisztítása. Fellebbezésnek helye nincs, a veszteseknek pedig a 7500 euró perköltséget is meg kell téríteniük.

A német bíróság határozata. Forrás: Twitter / @gigafactory_4

Egység

A bíróság döntését nyilván nagy figyelem övezi, de legalább ennyire érdekes volt az ügy körül kialakult politikai egység és a Zöld Ligán belüli repedések, amik a szervezet akciója miatt keletkeztek.

A német Die Zeit összefoglalója jól illusztrálja azt a ritka egységet, amit a német politikai elit mutatott fel a projekt mellett.

Oliver Kirscher a német Zöldek frakcióvezető helyettese abszurdnak nevezte, hogy egy fenyőültetvényt harcmezővé változtattak a környezetvédők. „Ennek semmiköze a természet védelméhez” – tette hozzá, majd még ennél is tovább ment. „Szomorú, hogy egyes szervezetek kevesebbet foglalkoznak veszélyeztet fajok védelmével, mint amennyit a klímavédelem és a fenntartható energia ellen harcolnak.” – így a német politikus. Párttársa a berlini szenátor Ramona Pop is egyértelművé tette, hogy az immár második legnagyobb politikai erő az országban hogyan vélekedik a helyzetről. „Mennyire visszás egy fenyőültetvényt erdőnek nyilvánítani! Mielőbb biztosítani kell, hogy a tiszta közlekedésért, a klímavédelem érdekében megvalósuljon a Tesla jövőbemutató beruházása. Ez Brandenburg és Berlin érdeke.” – nyilatkozta a politikus. A Zöldek egyébként a párt hivatalos honlapján külön aloldalt indítottak a Tesla gyár kapcsán, amelynek nyitó mondatában üdvözlik a beruházást és, hogy a Tesla részese a német közlekedés forradalmának.

EZT OLVASTAD MÁR?  Gyári vonóhorgos Hyundai Kona Electric
2 német környezetvédő egy rögtönzött préselt fenyőfa emelvényen, IKEA nejlonzacskó kíséretében kötözte magát a Tesla területén a fákhoz. A legközelebbi IKEA vásárlásuk előtt talán majd arról is tájékozódnak, hogy a svéd bútorgyár a világ egyik legnagyobb fa felhasználója. Minden évben a teljes globális fakitermelés 1 százalékát vásárolják fel. Forrás: Twitter/@baumpirat_innen

De nem csak a zöldek vannak ezen a véleményen. A CDU részéről Peter Altmeier, Németország gazdasági minisztere szerint „a Tesla brandenburgi gyára mind a klímavédelem, mind a volt keletnémet tartományok számára az egyik legfontosabb beruházás”. Az SPD brandenburgi gazdasági minisztere Jörg Steinbach is támogatja a projektet és felidézte, hogy a kérelem beadását követően két hónapon belül megadták a Teslának az engedélyt a fák kivágására. Az FPD német liberális párt elnöke Christian Lindner pedig azt emelte ki, hogy a konkrét ügy jogi vonatkozásaitól függetlenül is probléma, hogy Németországban ilyen gyakran taposnak a fékbe a nagyberuházások kapcsán.

A Német Iparszövetség (BDI) elnöke is hasonlóan gondolkodik. Dieter Kempf szerint mielőbb szükség van a német engedélyezési eljárások felgyorsítására. A német Gazdaságkutató Intézet (IW) pedig arra figyelmeztetett, hogy komoly probléma a német gazdaság számára, hogy a beruházásokat lassú engedélyezési eljárások, tiltakozások és perek kísérik. A szervezet elnöke szerint ez Németországnak a világgazdaságban elfoglalt helyét veszélyezteti.

Hivatalos látványterv még nincs, de egy német fiatalember, Tobias Lindh elkészítette az első fázis grafikáját. Forrás: Twitter / @tobilindh

Repedések

Úgy néz ki a vitát kiváltó Zöld Liga vezetésében sem múlik el következmények nélkül az akció. Az ernyőszervezet egyik tagja, a Cottbus nevű környezetvédő csoport levélben szólította fel a liga vezetőjét a távozásra. A konkrét kérdésektől függetlenül nehezményezik magát az akciót. Mint elmondták, senki nem egyeztetett a tagszervezetekkel a jogi procedúra megindításáról, ők is csak a hírekből értesültek az egészről.

EZT OLVASTAD MÁR?  Egy százalékkal növelte a zöld rendszámos autók számát a kormány

A Liga egyébként már valószínűleg érezte az elmúlt napokban, hogy a közvélemény és a politika haragját is magára vonta és megpróbáltak kompromisszummal, arcvesztés nélkül visszavonulni. Felajánlották a Teslának, hogy visszavonják keresetüket, ha a cég az építkezést ellensúlyozandó 30 kilométer hosszan zöld-kerítést emel az autópálya mellé, hogy ezzel akadályozza meg a homokviharok kialakulását.Ez sokszorosa a Tesla területét szegélyező autópálya hosszának, de a cég belement az egyezségbe. Csakhogy az a bizonyos bajor környezetvédő szervezet, a VLAB, amely együtt perelt a brandenburgi ligával megvétózta az egyezséget, így végül a bíróságra maradt a döntés.

A munkagépek azóta már újra meg is indultak.

Elektromos autót használsz?