A Tesla Model 3 tartja legjobban az árát
Az elektromos autók esetében gyorsabban növekszik a kereslet, mint a kínálat, így a használt autók a kezdeti értékvesztés után meglepően jól tartják az árukat. Mivel a hazai használt autó kínálat többsége már eleve használtan érkezik az országba, a hosszú ideje gyengülő forint is hozzájárul ahhoz, hogy gyakran hallani olyat, hogy valaki egy év használat után minimális veszteséggel, sőt, akár értékvesztés nélkül adta el az elektromos autóját. A Teslák árában egyéb hatások is érvényesülnek, például a 2017 előtt vásárolt Model S és Model X példányok használt piaci ára magasabb lehet, mint a kicsivel fiatalabb autók értéke. A fiatalabb Tesláknál egy további árfelhajtó tényező lehet, hogy a piac már kezdi figyelembe venni a teljes önvezetés közelgő megvalósításának ígéretét, amit a már úton lévő autók tulajdonosai is megkapnak, Musk viszont többször utalt arra, hogy az új autók árát emelni tervezik, amint az Autopilot alkalmas lesz a teljes önvezetésre.
Eközben a hagyományos autók használt árát lefelé nyomja az, hogy egyre több nagyváros jelenti be a behajtási korlátozást, egyre több ország vezet be büntető adókat a szennyező autókra, így a vásárlók félnek attól, hogy az autójuktól néhány év múlva a most megszokottnál nagyobb értékvesztéssel lesznek csak képesek megválni. Elon Musk már tavaly figyelmeztetett arra, hogy pénzügyi öngyilkosság hagyományos autót vásárolni.

Ezeket a tényezőket figyelembe véve nem meglepő az iSeeCars beszámolója arról, hogy Amerikában a Tesla Model 3 az az autótípus, amit sokkal inkább új autóként érdemes megvenni, mintsem használtként. Az oldal összevetette az autók új árát az egy éves korukban jellemző használt piaci árukkal. Az összehasonlítást elvégezték különböző kategóriákban, külön besorolva például a sportos autókat, és elkészítettek többek között az SUV és a pickup kategória elemzését is. Az összes típust tartalmazó listában az autók átlagos első éves értékvesztése 25,2%-ra adódott, a legrosszabb eredmény 43,4% volt. A legjobb eredményt pedig magasan a Tesla Model 3 érte el, mindössze 5,5 %-os első éves értékvesztéssel.
Nézzük meg az iSeeCars toplistáját arról a 10 típusról, melyeket az elemzés szerint érdemesebb újként megvásárolni, mint használtan. Sajnos számos típus Európában nem is kapható, az összehasonlítás ennek ellenére beszédes.
Helyezés (százalék alapján) |
Típus | Első éves értékvesztés %-ban | Első éves értékvesztés dollárban |
1 | Tesla Model 3* | 5.5% | 2529 |
2 | Ford Ranger | 11.4% | 3716 |
3 | Chevrolet Traverse | 11.7% | 4198 |
4 | Honda Civic | 11.9% | 2704 |
5 | Honda Fit | 12.5% | 2111 |
6 | Subaru Crosstrek | 13.1% | 3138 |
7 | Chevrolet Corvette | 13.6% | 8113 |
8 | Honda Accord | 13.7% | 3177 |
9 | Honda Ridgeline | 13.8% | 4663 |
10 | Dodge Charger | 13.9% | 4097 |
Átlagos értékvesztés | 25.2% |