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
auto

A Tesla Model Y az első olyan Tesla, amely hőszivattyús fűtést kapott. Ezen a Tesla autóit kevésbé ismerők először elcsodálkoznak, nem is gondoltuk volna, hogy a Tesla eddig nem alkalmazta ezt az energiatakarékos fűtési módot. A másik oldal pedig azon csodálkozik, hogy mégis mi ebben a szenzáció, hiszen számos egyéb gyártó villanyautója már lassan egy évtizede rendelkezik ilyen funkcióval.

Természetesen arra sem kellett sokat várni, hogy az egyik első boldog Model Y tulajdonos megnézze, és videón nekünk is bemutassa a Tesla hőszivattyús fűtési megoldását. DÆrik Youtube csatornáján láthatjuk az alábbi videót.

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

A Model Y hatótávolsága az azonos akkumulátor és a nagyobb, nehezebb karosszéria ellenére nem lett jelentősen kisebb, mint az alapjául szolgáló kisebb Model 3 hatótávja. Ennek oka részben a hatékony hőszivattyús rendszer lehet, amiről Elon Musk azt állítja a Twitteren, hogy régen látott hasonlóan lenyűgöző mérnöki megoldást.

Mégis miben lehet jobb a Tesla Model Y hőszivattyús rendszere, mint bármely egyéb autó fűtési megoldása? Egyelőre nem megerősített elméletek szerint a titok neve „octavalve”. A név egy nyolc utas szelepre utal, ami 4 különálló hőcserélő csatlakoztatását teszi lehetővé. Egy egyszerű hűtésre alkalmas klíma kettő hőcserélőt tartalmaz, az autó orrában a meleg oldal (kondenzátor), az utastérben pedig a hideg oldal (elpárologtató). A fűtésre is alkalmas légkondicionálók esetén a kettő felcserélhető, így télen az autó belsejét fogja fűteni, a külvilágot hűteni a berendezés, de továbbra is csak két hőcserélőt alkalmaz a rendszer.

A Mahle elektromos autókhoz kínált kompakt hőszivattyús rendszerében csak két hőcserélő található (forrás: Mahle)

Ha igazak az egyelőre nem bizonyított elméletek, akkor a Tesla Model Y rendszere négy hőcserélőt tartalmaz, a külső és az utastérben elhelyezettek mellett logikus lenne az akkumulátor hűtését és fűtését is a rendszerhez rendelni, így amikor hideg az akku, a nagyobb töltési és motorteljesítmény érdekében kevesebb energiaveszteséggel tudja az autó a megfelelő hőmérsékletre fűteni, hasonlóképpen, amikor a nagy teljesítményű töltés miatt melegszik az akku, akkor a rendszer jobb hatásfokkal tudja azt hűteni. Az akkumulátornak hosszabb utakon téli időjárás esetén is hűtésre lehet szüksége a villámgyors töltés miatt. Ha a hőszivattyús fűtési rendszerhez az akkumulátor is csatlakozik egy hőcserélővel, akkor a töltés közben fejlődő hő felhasználható az utastér fűtéséhez is. Ezt az elméletet megerősíti a Tesla Model Y kézikönyve is, amely felhívja a tulajdonos figyelmét, hogy a hőszivattyús rendszer miatt az autó orrában lévő ventilátor működésbe léphet, amennyiben az autó fűtése be van kapcsolva, vagy ha az autó Superchargeren töltődik. A negyedik hőcserélő vélhetően a motor (esetleg a teljesítmény elektronika) ideális hőmérsékletét biztosítja.

Remélhetőleg minél előbb megismerhetjük Sandy Munro véleményét is a Model Y újdonságairól…

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.