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 Bár korábbi cikkünk után többen még úgy gondolták, Elon Musk csak egy újabb Twitteren, hirtelen felindulásból elkövetett kirohanása volt a tegnapi fenyegetőzés, miszerint beperlik a megyét a termelés megkezdésének halasztása miatt, a cég nem vesztegette az időt a jogi eljárás megkezdésével. És miközben két polgármester is a támogatásáról biztosította a céget, megkezdték a közvélemény megdolgozását is. Per, vagy nyomáspont? A tegnapi nap folyamán a Tesla el is indította a peres eljárást Alameda megye ellen az Észak Kaliforniai Kerületi Bíróságon – ezen a linken mindenki elolvashatja a 18 oldalas anyagot. Annyi már bizonyos, hogy nem tegnap pattant ki Musk fejéből az ötlet, hiszen a jogi csapat már korábban elő kellett készítse a beadványt, valószínűleg talonban tartották azt arra az esetre, ha zátonyra futnak a tárgyalások. Forrás: courtlistener.com Mielőtt átnéznék a Tesla vélt vagy valós sérelmeit, szeretném leszögezni, hogy nem vagyok jogász, különösképpen nem amerikai jogász. Azonban laikusként úgy tűnik, hogy a cég érveinek egy része meglehetősen gyenge lábakon áll, míg más kifogások logikusnak tűnnek. Az egyik érv ami megkérdőjelezhetőnek tűnik az a megye által kijelölt kivételt képező szektorok listája. Alameda megye hivatalos weboldalán található GYIK egyik szakasza szerint az elosztott forrásokból származó energiához szükséges berendezések alkatrészeinek gyártása a korlátozások idején is folytatódhat. Ebbe a körbe beletartoznak a napelemek és az akkumulátoros energiatárolók is, de ezeket tudomásunk szerint Nevadában és New Yorkban gyártják. Persze lehet a Tesla fel tud mutatni 3 csavart amit Fremont termel ehhez, de egyelőre eléggé erőltetett mentális gimnasztikának tűnik az érvelés. A másik oldalról viszont logikusnak tűnik a Tesla azon felvetése, miszerint mind a kaliforniai, mind az országos kritikus szektorok listáján szerepel az autógyártás, ezért ők tovább kellene, hogy működhessenek. Kalifornia állam itt sorolja fel azt a 16 szektort, amelyre már a legszigorúbb első fázis alatt sem vonatkoztak a korlátozások – a 12-es pont név szerint említi az autó szervizeket és az autógyárakat, bár utóbbit „transportation equipment manufacturing”-nek hívja, ami véleményem szerint egyszerűen csak egy tágabb kategória mint a személyautók. Az országos (szövetségi) adatbázis viszont már ennél is egyértelműbb, ugyanis itt a kritikus termelési szektorokhoz az illusztráció képe konkrétan egy személyautó-gyár belseje és a felsorolásban szerepel a „járművek és teherszállító hajók gyártása” kitétel, valamint még külön a villanymotorok és alkatrészeik is. Musk kritikusai ilyenkor általában megemlítik, hogy Kalifornia kormányzójának rendelete is megjegyzi, hogy a helyi egészségügyi szervek hozhatnak szigorúbb döntéseket mint a felsőbb szintű állami iránymutatás, azonban a kereset szerint az állam alkotmánya leszögezi, hogy a megyei rendeletek nem lehetnek ellentétesek az országban vagy az államban elfogadott általános törvényekkel. Magyarul, álláspontjuk szerint, ha a szövetségi kormány, sőt még a helyi államok szerint is az autóipar kritikus és nem kell leállnia, akkor ezt egy megyei égszegügyi hivatalnok nem bírálhatja felül. Forrás: courtlistener.com Végül még egy vonalat kiemelnénk a keresetből, bár ez már inkább értelmezés, vagy a bírói szubjektivitás kérdése lesz. Musk jogászai azzal is érvelnek, hogy a megyei rendelkezéseknek és korlátozásoknak ésszerűeknek kell lenniük, márpedig az összes környező megye újraindította már a termelést, Alameda COVID-19 statisztikái nem rosszabbak és kevéssé életszerű az, hogy ami az utca egyik oldalán nem jelent veszélyt, az a fremonti gyár területén problémás. Akárhogy is, a per nemcsak önmagában eszköz, de újabb nyomásgyakorlás is a helyi döntéshozókra. PR háború De nem csak jogi úton folyik a küzdelem a gyár újraindítása körül. Fremont polgármestere, Lily Mei, például közleményben szorgalmazta a megegyezést és a Tesla gyárának újraindítását, az öböl túloldalán pedig Palo Alto polgármestere Adrian Fine Twitteren osztotta meg, hogy mennyire sajnálná ha a cég távozna. A Tesla jelenlegi központja egyébként Palo Altoban található, fél órára Fremonttól. A 66 ezres Palo Alto és a 237 ezres Fremont egymással szemben találhatóak a San Franciscoi öböl két oldalán, 30 perc autóútra egymástól. Forrás: Tesla De a Tesla maga is blogpostban szögezte le álláspontját és osztotta meg a közönséggel azt a 38 oldalas belső tréning és eligazító anyagot, amely azt részletezi, a sanghaji tapaszoltatok alapján miként készítik fel a gyárat és a munkásokat a biztonságos újranyitásra. A cég egyébként 10 ezer alkalmazottal rendelkezik Fremontban és még egyszer ennyivel Kalifornia állam többi városában. A Tesla az állam második legnagyobb exportőre. A tesla központja Palo Altoban. Forrás: Google Maps Az anyagban külön részek foglalkoznak azzal, hogy miként készítették fel a gyárat a munkások fogadására. Fertőtlenítették a felületeket, átvizsgálták a légkondicionáló rendszert és növelték a szűrők hatékonyságát. A terv szerint, a műszakok alatt többször fertőtlenítik a közös használatú eszközöket, mindenhol elérhetőek lesznek a fertőtlenítőszerek és kendők, a munkatársaknak pedig új, a közösségi távolságtartás szerinti normákat vezetnek be. A munkásoknak maszkokat, kesztyűket és akár az egész arcot elfedő átlátszó plexi pajzsokat biztosítanak. Forrás: Tesla A cég étkezdéjében az asztalokat egyszemélyessé alakították, és az így létrejött egységek közé átlátszó plexi válaszfalakat emeltek, érintkezésmentessé tették a kiszolgálást és átalakították az üdítőautomatákat, hogy ne legyen keresztbefertőzés a poharak között. Az étkezdét, csakúgy mint a mellékhelyiségeket, gyakrabban takarítják és mindenki számára elérhetővé teszik a fertőtlenítőszereket és törlőkendőket, amit mindenki maga is tud használat előtt/után alkalmazni. Forrás: Tesla Az alkalmazottak által igénybe vehető shuttle buszok maximum az eredeti kapacitásuk feléig lehetnek kihasználva, és amikor a munkások belépnek a cég ajtaján, mindenkinek kötelező a lázmérés. (Ezen kívül hőkamerákat is elhelyeztek az épületekben). Időben eltolták a műszakonkénti munkakezdés idejét, illetve az ebédidőt is, hogy ne tömörüljenek az emberek egy helyen, a meetingeknél és a konferenciatermekben pedig egymástól 2 méterre tartózkodhatnak csak, és ezek mindössze eredeti kapacitásuk harmadáig foglalhatók. Forrás: Tesla Az, hogy ezt a belsős anyagot egy blogpostban megosztották az egész világgal nyilván nem véletlen. Musk egyértelműen szeretné a közvéleményt maga mellé állítani, a döntéshozókat pedig nyomás alá helyezni. Nehéz ebben okosat mondani, de ha igaz, hogy a környező megyékben már üzemelnek a gyárak, akkor nehezen védhető a fremonti szigor, főleg azt látva, hogy a cég milyen komolyan készül az indulásra. A sanghaji tapasztalatok átültetésével, ha kizárni nem is lehet a kockázatot, valószínűleg a biztonságosabb munkahelyek közé sorolható a Tesla kaliforniai gyára. Ráadásul egész Amerikában újraindulnak az üzemek: mind a GM, mind a Ford munkásai május 18-tól folytatják a termelést. Csak a Teslának kell várnia. Időközben a megye is kiadott egy hivatalos közleményt, amelyben arról beszélnek, hogy tisztában vannak a gazdasági következményekkel, és azon dolgoznak, hogy hamarosan megindulhasson a termelés. Álláspontjuk szerint folyamatos és együttműködő a kapcsolat a Teslával, és egy olyan tervet szeretnének kidolgozni, ami garantálja a cég munkatársainak biztonságát. @AlamedaCounty statement on Tesla: The Alameda County Health Care Services Agency and the Public Health Department have been communicating directly and working closely with the Tesla team on the ground in Fremont. This has been a collaborative, good faith effort to develop and pic.twitter.com/lQ4HNhf7Kr — Alameda County Health Care Services Agency (@Dare2BWell) May 9, 2020 Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!