Van-e élet a fizetős villanyautó-töltés bevezetése után?

Sokan örülünk, hogy kezd valami rend és értelmes környezet kialakulni az elektromos autó töltők nyilvános hálózatában, de persze akadnak olyanok is az elektromobilitás halálát vizionálják. A töltők, amelyeken az ingyenes időszakban többnyire fürtökben lógtak az autók, ma látszólag teljesen kihasználatlanul állnak, igazolva a vészharangot kongatókat. De lássuk be, egy ilyen infrastruktúránál felhasználói szempontból az az igazán jó állapot, hogy amikor szükségem van a töltőre, akkor a legtöbb helyen jó eséllyel találok szabad csatlakozót. Néhány hónapja a Mobiliti applikációban felbukkant egy nagyon hasznos szolgáltatás, ami megmutatja, hogy egy adott töltőn mikor töltöttek utoljára, így a helyszínt megcélzó autós kaphat egy pozitív visszacsatolást, hogy készülék működik-e. Ha valahol régen nem töltött már senki, akkor érdemes B tervvel is készülni, de ha az elmúlt percekben fejezte be valaki a töltést, akkor valószínűleg számíthatunk mi is az „áramkútra”. A funkció egyelőre csak azoknál a töltőknél működik, amik a Mobiliti applikációból indíthatók (Mobiliti, e-Mobi, Spar töltők egy része), de a következő kísérlethez nekünk ez bőven elegendő is.

Ennek a funkciónak a segítségével ugyanis képet kaphatunk arról, hogy használják-e az új árazás bevezetése óta a villanyautósok a 2020. május 1-én fizetőssé vált e-Mobi töltőhálózat töltőit (az 50 kW-os töltők már egy hónappal korábban fizetősek lettek). Mivel a mostani mintavétel és a fizetőssé tétel között nem telt el kereken 7 nap (néhány óra híja volt), a 6 napja használt töltők között akadhattak olyanok, amiket még az ingyenes időszakban használtak utoljára, ezért ahol ezt írta a rendszer, ott a töltőt nem használtnak számítottuk. Így ha egy töltőn május elseje délelőtt volt töltés, azt nem vettük figyelembe. Mivel ez a töltőknek kevesebb mint 10%-át érintette, azt feltételeztük, hogy ezek a töltések még az ingyenes töltés utolsó óráiban történtek.

50 kW DC + 22 kW AC (25 db)

Az e-Mobi 336 töltőjéből 25 db lett nagy teljesítményű DC oszlop, amin CCS és CHAdeMO csatlakozós autók is viszonylag gyorsan feltölthetők. Bár ezek több helyen is közel vannak egyéb, hasonló teljesítményű töltőkhöz, a héten a többségük biztosan részt vett a villanyautósok energiával való ellátásában. Mindössze három olyan készüléket találtunk, amit egész héten egyszer sem használtak (Dunaújváros, Tamási, Lébény), az összes többin biztosan volt töltés a fizetőssé tétel óta. A 25-ből 12 oszlopon volt az elmúlt 24 órában töltés, a többin valamikor a hét során regisztrálta a rendszer az utolsó töltést. A DC oszlopok 22 kW-os AC oldalát is viszonylag sokat használják, összesen 9 készüléknél volt AC töltés is a héten. Az adatok alapján nem állapítható meg lényegi különbség a CCS és a CHAdeMO kihasználtsága között, nagyjából azonos számban van olyan, ahol csak a CCS vagy csak a CHAdeMO csatlakozó volt használva, illetve a legutóbbi használat óta eltelt idő alapján sem lehet egyik vagy másik csatlakozó népszerűségére tippelni.

EZT OLVASTAD MÁR?  Személyes történet: Villanyautóval mindenhova

22 kW DC (81 db)

A 81 db 22 kW-os DC töltőből 10 nem kapott munkát egyszer sem a héten, de a töltők 87%-át legalább egyszer igénybe vették az autósok a fizetőssé tétel utáni héten. 42 töltőn, tehát a teljes állomány felén az elmúlt 24 órában volt töltés, további kettő töltőt pedig akkor is épp használtak, amikor vizsgálódtunk. Ezeken kívül 27 töltőn volt még töltés a héten, de nem a mintavételt megelőző 24 órában. Ennél a töltőtípusnál a rendszer nem tesz különbséget a használat esetén a CHAdeMO és a CCS csatlakozó között, bármelyiket használják, mindkettőre bejelöli, hogy használva volt, így a két DC csatlakozó népszerűsége között az adatok alapján nem tudunk különbséget megállapítani.

2×22 kW AC (230 db)

A 230 db kétcsatlakozós AC töltőoszlop közül a vizsgálat idején 3 olyat találtunk, aminek mindkét csatlakozója foglalt volt, további 23 esetén pedig a két csatlakozó közül egy volt épp használatban. Ezeken felül 45 olyan oszlopot láttunk (20%), amelynek mindkét csatlakozóján volt a vizsgálatot megelőző 24 órában töltés. További 57 oszlopon (25%) legalább egy aljzatot használtak az elmúlt 24 órában. Tehát az összes AC töltő közel 46%-át használták az elmúlt 24 órában, vagyis jó eséllyel napi használatban van. A maradék 102 oszlopból 15 oszlop van, aminek mindkét csatlakozóján volt töltés a fizetés bevezetése óta, és további 36 oszlopon pedig a két csatlakozó egyikét használták már fizetősen. Az e-Mobi hálózatnak összesen 51 olyan AC oszlopa van (22%), aminek egyik csatlakozóját sem használták a fizetés bevezetése óta.

EZT OLVASTAD MÁR?  Megéri villanyautóra váltani?

A töltési szolgáltatás érték!

Bár sokan úgy gondolták, hogy a fizetős töltés bevezetése után az e-Mobi töltők elnéptelenednek, az elmúlt egy hét teljesen más képet mutat. A potya töltést kereső autósok valóban eltűntek a rendszerből, hiszen ha otthon tudnak tölteni, akkor nem éri meg az otthoninál magasabb áron használni a nyilvános oszlopokat. Valószínűleg azok is eltűntek, akik ugyan otthon nem tudnak tölteni, de más ingyenes töltőkön egyelőre még meg tudják oldani a kocsijaik töltését. Maradt az a kör, akinek valóban szüksége volt a nyilvános töltésre, és ők sem feltétlen fogják a korábbi gyakorisággal használni azokat.

Az összes töltő 72%-án biztosan töltöttek a fizetéses rendszer bevezetése óta, ráadásul 179 töltőt, vagyis a teljes hálózat 53%-át a vizsgált időpontban, vagy az azt megelőző 24 órában is használták. A töltőhálózat fele tehát úgy tűnik, hogy a fizetés ellenére is napi használatban van, háromnegyedére pedig elmondható, hogy heti rendszerességgel használják. Nem rossz eredmény ez egy olyan időszakban, amikor a koronavírus járvány miatt az ország egy része otthonról dolgozik, és csak a legminimálisabb mértékben használjuk az autóinkat. Néhány napja ugyan lazítottak a korábbi szigorú kijárási korlátozásokon, az azóta eltelt néhány napba még nem esett olyan hétvége, amikor az emberek hosszabb útra indulhattak volna az autóikkal.

Elektromos autót használsz?