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
auto

A Geely tulajdonában lévő Lynk&Co már régóta kacérkodik a gondolattal, hogy anyacégének kapcsolatait kihasználva Európában is megkezdje járműveinek értékesítését. Ennek részleteit jelentette most be a Volvo testvérmárkájaként működő kínai autógyártó, melyből kiderült, hogy a 01-es típusnévvel fémjelzett legelső modell talán már idén elérhetővé válhat néhány európai piacon.

A Lynk&Co elsősorban feliratkozás útján csábítaná magához a vásárlókat, arra alapozva, hogy egy átlagos autó idejének mindössze 4%-ában van használatban, ami teljesen feleslegessé teszi a tulajdonlással járó költségek fizetését. A tagság havi 500 euróba fog kerülni azok számára, akik saját maguknak szeretnék a 01-et, de az ár csökkenthető, ha ugyanazt az autót több ügyfél használja közösen.

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

Abban az esetben, ha valakinek csak alkalomadtán van szüksége az autóra, ingyen is feliratkozhat, és csak akkor kell fizetnie, ha kibérli az autót egy fizetős tagtól – legalábbis valahogy így képzeli el üzleti modelljét a Lynk&Co. Az ár tartalmazza a biztosítást, szervizt, regisztrációt, így a felhasználónak semmivel sem lesz gondja. Emellett persze megvásárolni is lesz lehetőség az autót, de vételárat egyelőre nem jelentett be a gyártó. Apró érdekesség, hogy amikor a 01 hagyományos változatának értékesítése 2017-ben megkezdődött Kínában, ezt emlegették a világ leggyorsabban fogyó autójaként: 137 másodperc alatt 6000 darab megrendelést gyűjtött be.

A svéd-kínai vállalat azzal teszi egyszerűbbé és gyorsabbá autójának bérlését, hogy nagyon kevés választási lehetőséggel terheli az ügyfeleit: mindössze két színben (kékben és feketében) lehet kérni a szabadidő-autót, és semmilyen extrát nem lehet hozzáadni. Ebből adódóan nem kell felárat sem fizetni semmiért, a 01 már alapból a lehető legmagasabb felszereltségi szinttel érkezik Európába.

A döntés a hajtáslánc esetében is borzasztó egyszerű. Az autó kizárólag hibridként lesz elérhető, a vásárlóknak mindössze annyit kell átgondolniuk, hogy szeretnék tölteni az akkumulátort, vagy sem. A Lynk&Co technológiájának nagy részét a Volvo otthonában, Göteborgban fejlesztették, a kínaiak 01-je, és a svédek XC40-e a CMA padlólemezen, és a vezetéstámogató rendszerek többségén is osztozik.

Csakúgy, mint a szintén a Geelyhez (és részben a Volvóhoz) tartozó Polestar, a Lynk&Co sem hagyományos kereskedésekben gondolkodik, helyette kluboknak nevezett bemutatótermek hálózatát építi ki. Az első ilyen Amszterdamban nyílik októberben, azt pedig egy göteborgi követi az év végén. Emellett a márka ideiglenes standokat is felállítana hét kulcspiacának (Svédország, Hollandia, Németország, Olaszország, Belgium, Franciaország, Spanyolország) nagyvárosaiban.

Az egyelőre nem teljesen világos, hogy a kínaiak mikor indítják el autóbérlő szolgáltatásukat (és az értékesítést) Európában, egyes hírportálok szerint már az év végén elérhető lesz a hibrid 01, mások 2021-et emlegetnek. Az azonban biztosnak tűnik, hogy a Lynk&Co visszatér az eredeti ötletéhez, és nem (csak) Kínában, hanem a Volvo belgiumi létesítményében is gyártani fogja autóit.

Európai gyártók is megkapják a kínai elektromos csúcstechnológiát

A vállalatról egyébként éppen néhány nappal ezelőtt írtunk villanyautós tervei kapcsán, amikor bemutatta a Zero Concept tisztán elektromos meghajtású tanulmányát és első elektromos padlólemezét, melyet más gyártókkal is megosztana. Ilyen törekvések mellett garantálható, hogy a Lynk&Co nem fog sokáig hibridekkel bohóckodni Európában.

 

 

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.