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 Herbert Diess jó úton halad, hogy kiépítse Twitter követőtáborát, főleg ha ilyen meglepő kijelentéseket tesz a közösségi médiában. Tudjuk kitől tanulta el. Nincs ára, de van következménye A szén-adó, avagy szén-dioxid adó néven is emlegetett elgondolás nem új, és sokan sokszor javasolták már a világ döntéshozóinak. Az alapötlet arról szól, hogy jelenleg a legtöbb környezetszennyező termék árába nincs beépítve a szennyezés ára, ezért – relatíve – olcsók, míg környezetbarát versenytársaik relatíve drágák. Egyszerű példával, többek között, azért is úszunk a műanyag hulladékban, mert annak árába nincs beépítve a környezetszennyezés díja. Mind az alapanyagul szolgáló kőolaj kitermelése, finomítása, a műanyag gyártása, mind az újrahasznosítás is CO2 kibocsátással jár, de ezt maximum áttételesen fizetjük meg, amennyiben az ellátási lánc résztvevőit a környezetvédelmi előírások tisztább és sokszor drágább technológiák felé terelik. Ha azonban az a kis mogyorós csokigolyó, ami egy celofánnal becsomagolt műanyag dobozban van, majd társaival még egyenként becsomagolásra kerül egy-egy papírkába és kap egy plusz kis műanyag tálcácskát is, hirtelen 1600 helyett 3200 forint lenne, lehet a gyártó is átgondolná a csomagolás nem lehetne-e szerényebb, karbon semlegesebb. Szénerőmű Lengyelországban (Forrás: Wikimedia / Morgre) Igaz ez az autókra is, hiszen míg tanulmány tanulmány hátán foglalkozik az elektromos autók akkumulátorának gyártása során keletkező CO2 mennyiségével, a benzinesek és dízelek élettartama alatt elpöfékelt fosszilis üzemanyag CO2 lábnyomát senki nem fizeti ki. Persze ez egy politikailag kényes terület, hiszen minden kormány szeret inkább – mondjuk villanyautó támogatásos – pénzt osztani, mint sem bevezetni egy literenként 200 forintos CO2 adót az üzemanyag árába. Előbbiért cserébe jó sajtót kapnak, utóbbiért viszont lehet kapát, kaszát ragadna a jónép. Meglepő kiállás Az, hogy Elon Musk javasolta a Biden kabinetnek egy szén-dioxid adó bevezetését, talán még csak nem is hír értékű. Könnyen beszél a világ legnagyobb elektromos autó gyártója, amelynek nincsen egyetlen fosszilis üzemű terméke sem. De mégis miért csatlakozik ehhez az őrültséghez a világ egyik legnagyobb hagyományos autógyára? Higher carbon prices would lead to a faster coal exit, provide more incentives for the conversion to carbon-free technologies and put more pressure on fossil-based business models. Climate protection is easier (& cheaper) than many people would like to admit! 2/2 #ActNow — Herbert Diess (@Herbert_Diess) April 14, 2021 A VW vezérigazgatója, Herbert Diess, a Forbes magazin egy friss írására reagálva ma Twitteren azt mondta, hogy cége abszolút támogatná egy európai szén-dioxid adó bevezetését 2023-től. A vezérigazgató kezdetnek tonnánként 60 eurót javasol, de ezt 2026-tól 100 euróra emelné. Mint Diess hozzátette, a szennyezés beárazása felgyorsítaná a szénüzemű energiatermelés feladását és forrásokat teremthetne a szén-dioxid semleges technológiák támogatására. A klímavédelem egyszerűbb és olcsóbb mint azt sokan hajlandók elismerni! – fejezte be mondandóját. Diess szavai elsőre meghökkentőek lehetnek, hiszen vállalta – a Covid előtt – évente 10-11 millió járművet állított elő, amelynek túlnyomó többsége belsőégésű motorokkal volt szerelve. A vállalat ambiciózus tervekkel rendelkezik a villanyos váltásra, de még így is, 2030-ban járműveinek 40%-a hagyományos meghajtású lesz. Tehát rövid távon, mindenképpen rosszul járnának, hiszen a drágább üzemanyag költségek miatt autóik kevésbé lennének vonzók a vásárlók számára Az ellenségem ellensége a barátom Talán kicsit könnyebb megérteni a VW vezér – és Musk – logikáját, ha észrevesszük, hogy az univerzális szén-dioxid adó mindenkire egyformán vonatkozik, és emiatt azokat jutalmazza, akik a helyes irányba lépnek. Ha a VW – komoly befektetések árán – CO2 semleges autógyárakat épít, és rohamosan növeli azon villanyosok arányát melyek aksijai a 100%-ban megújuló energiákkal üzemelő svéd akkugyárában készülnek, akkor még úgy is jól járhat, ha a belsőégésű motoros autói drágábbak lesznek a piacon. A kulcs abban, van, hogy ha a versenytársak egyike-másika évekig csak a homokba dugta a fejét, és a szükséges minimumot (sem) teljesítette a klímacélok terén, akkor hirtelen felnagyítanák lemaradásukat az új rendelkezések. A Volkswagen zwickaui gyára Hasonló okok miatt támogatják egyes olajcégek is a CO2 adót, mivel az egyik növekvő üzletáguk a földgáz biznisz, a szénerőműveket váltó gázerőművek kapcsán. Valóban, egy ilyen sarc őket is sújtaná, hiszen a földgáz köbmétere is drágább lenne tőle, na de gyakorlatilag bedöntené az amúgy is az összeomlás szélén lavírozó szénipart, és felgyorsítaná a szénerőművek bezárását. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!