PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrLyNlbGVrdHJvbW9zIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvI2VsZWt0cm9tb3MnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWV2cmFuZ2UtdmlsbGFueWF1dG9zb2stMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay0xOTQweDUwMC0xLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto

Szén-dioxid adóért kampányol a Volkswagen is

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

Herbert Diess jó úton halad, hogy kiépítse Twitter követőtáborát, főleg ha ilyen meglepő kijelentéseket tesz a közösségi médiában.

Tudjuk kitől tanulta el.

Nincs ára, de van következménye

A szén-adó, avagy szén-dioxid adó néven is emlegetett elgondolás nem új, és sokan sokszor javasolták már a világ döntéshozóinak.

Az alapötlet arról szól, hogy jelenleg a legtöbb környezetszennyező termék árába nincs beépítve a szennyezés ára, ezért – relatíve – olcsók, míg környezetbarát versenytársaik relatíve drágák. Egyszerű példával, többek között, azért is úszunk a műanyag hulladékban, mert annak árába nincs beépítve a környezetszennyezés díja. Mind az alapanyagul szolgáló kőolaj kitermelése, finomítása, a műanyag gyártása, mind az újrahasznosítás is CO2 kibocsátással jár, de ezt maximum áttételesen fizetjük meg, amennyiben az ellátási lánc résztvevőit a környezetvédelmi előírások tisztább és sokszor drágább technológiák felé terelik. Ha azonban az a kis mogyorós csokigolyó, ami egy celofánnal becsomagolt műanyag dobozban van, majd társaival még egyenként becsomagolásra kerül egy-egy papírkába és kap egy plusz kis műanyag tálcácskát is, hirtelen 1600 helyett 3200 forint lenne, lehet a gyártó is átgondolná a csomagolás nem lehetne-e szerényebb, karbon semlegesebb.

Szénerőmű Lengyelországban (Forrás: Wikimedia / Morgre)

 

Igaz ez az autókra is, hiszen míg tanulmány tanulmány hátán foglalkozik az elektromos autók akkumulátorának gyártása során keletkező CO2 mennyiségével, a benzinesek és dízelek élettartama alatt elpöfékelt fosszilis üzemanyag CO2 lábnyomát senki nem fizeti ki.

Persze ez egy politikailag kényes terület, hiszen minden kormány szeret inkább – mondjuk villanyautó támogatásos – pénzt osztani, mint sem bevezetni egy literenként 200 forintos CO2 adót az üzemanyag árába. Előbbiért cserébe jó sajtót kapnak, utóbbiért viszont lehet kapát, kaszát ragadna a jónép.

Meglepő kiállás

Az, hogy Elon Musk javasolta a Biden kabinetnek egy szén-dioxid adó bevezetését, talán még csak nem is hír értékű. Könnyen beszél a világ legnagyobb elektromos autó gyártója, amelynek nincsen egyetlen fosszilis üzemű terméke sem.

De mégis miért csatlakozik ehhez az őrültséghez a világ egyik legnagyobb hagyományos autógyára?

A VW vezérigazgatója, Herbert Diess, a Forbes magazin egy friss írására reagálva ma Twitteren azt mondta, hogy cége abszolút támogatná egy európai szén-dioxid adó bevezetését 2023-től. A vezérigazgató kezdetnek tonnánként 60 eurót javasol, de ezt 2026-tól 100 euróra emelné.

Mint Diess hozzátette, a szennyezés beárazása felgyorsítaná a szénüzemű energiatermelés feladását és forrásokat teremthetne a szén-dioxid semleges technológiák támogatására. A klímavédelem egyszerűbb és olcsóbb mint azt sokan hajlandók elismerni! – fejezte be mondandóját.

Diess szavai elsőre meghökkentőek lehetnek, hiszen vállalta – a Covid előtt – évente 10-11 millió járművet állított elő, amelynek túlnyomó többsége belsőégésű motorokkal volt szerelve. A vállalat ambiciózus tervekkel rendelkezik a villanyos váltásra, de még így is, 2030-ban járműveinek 40%-a hagyományos meghajtású lesz. Tehát rövid távon, mindenképpen rosszul járnának, hiszen a drágább üzemanyag költségek miatt autóik kevésbé lennének vonzók a vásárlók számára

Az ellenségem ellensége a barátom

Talán kicsit könnyebb megérteni a VW vezér – és Musk – logikáját, ha észrevesszük, hogy az univerzális szén-dioxid adó mindenkire egyformán vonatkozik, és emiatt azokat jutalmazza, akik a helyes irányba lépnek. 

Ha a VW  – komoly befektetések árán – CO2 semleges autógyárakat épít, és rohamosan növeli azon villanyosok arányát melyek aksijai a 100%-ban megújuló energiákkal üzemelő svéd akkugyárában készülnek, akkor még úgy is jól járhat, ha a belsőégésű motoros autói drágábbak lesznek a piacon. A kulcs abban, van, hogy ha a versenytársak egyike-másika évekig csak a homokba dugta a fejét, és a szükséges minimumot (sem) teljesítette a klímacélok terén, akkor hirtelen felnagyítanák lemaradásukat az új rendelkezések.

A Volkswagen zwickaui gyára

Hasonló okok miatt támogatják egyes olajcégek is a CO2 adót, mivel az egyik növekvő üzletáguk a földgáz biznisz, a szénerőműveket váltó gázerőművek kapcsán. Valóban, egy ilyen sarc őket is sújtaná, hiszen a földgáz köbmétere is drágább lenne tőle, na de gyakorlatilag bedöntené az amúgy is az összeomlás szélén lavírozó szénipart, és felgyorsítaná a szénerőművek bezárását.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás