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 Herbert Diess jó úton halad, hogy kiépítse Twitter követőtáborát, főleg ha ilyen meglepő kijelentéseket tesz a közösségi médiában. Tudjuk kitől tanulta el. Nincs ára, de van következménye A szén-adó, avagy szén-dioxid adó néven is emlegetett elgondolás nem új, és sokan sokszor javasolták már a világ döntéshozóinak. Az alapötlet arról szól, hogy jelenleg a legtöbb környezetszennyező termék árába nincs beépítve a szennyezés ára, ezért – relatíve – olcsók, míg környezetbarát versenytársaik relatíve drágák. Egyszerű példával, többek között, azért is úszunk a műanyag hulladékban, mert annak árába nincs beépítve a környezetszennyezés díja. Mind az alapanyagul szolgáló kőolaj kitermelése, finomítása, a műanyag gyártása, mind az újrahasznosítás is CO2 kibocsátással jár, de ezt maximum áttételesen fizetjük meg, amennyiben az ellátási lánc résztvevőit a környezetvédelmi előírások tisztább és sokszor drágább technológiák felé terelik. Ha azonban az a kis mogyorós csokigolyó, ami egy celofánnal becsomagolt műanyag dobozban van, majd társaival még egyenként becsomagolásra kerül egy-egy papírkába és kap egy plusz kis műanyag tálcácskát is, hirtelen 1600 helyett 3200 forint lenne, lehet a gyártó is átgondolná a csomagolás nem lehetne-e szerényebb, karbon semlegesebb. Szénerőmű Lengyelországban (Forrás: Wikimedia / Morgre) Igaz ez az autókra is, hiszen míg tanulmány tanulmány hátán foglalkozik az elektromos autók akkumulátorának gyártása során keletkező CO2 mennyiségével, a benzinesek és dízelek élettartama alatt elpöfékelt fosszilis üzemanyag CO2 lábnyomát senki nem fizeti ki. Persze ez egy politikailag kényes terület, hiszen minden kormány szeret inkább – mondjuk villanyautó támogatásos – pénzt osztani, mint sem bevezetni egy literenként 200 forintos CO2 adót az üzemanyag árába. Előbbiért cserébe jó sajtót kapnak, utóbbiért viszont lehet kapát, kaszát ragadna a jónép. Meglepő kiállás Az, hogy Elon Musk javasolta a Biden kabinetnek egy szén-dioxid adó bevezetését, talán még csak nem is hír értékű. Könnyen beszél a világ legnagyobb elektromos autó gyártója, amelynek nincsen egyetlen fosszilis üzemű terméke sem. De mégis miért csatlakozik ehhez az őrültséghez a világ egyik legnagyobb hagyományos autógyára? Higher carbon prices would lead to a faster coal exit, provide more incentives for the conversion to carbon-free technologies and put more pressure on fossil-based business models. Climate protection is easier (& cheaper) than many people would like to admit! 2/2 #ActNow — Herbert Diess (@Herbert_Diess) April 14, 2021 A VW vezérigazgatója, Herbert Diess, a Forbes magazin egy friss írására reagálva ma Twitteren azt mondta, hogy cége abszolút támogatná egy európai szén-dioxid adó bevezetését 2023-től. A vezérigazgató kezdetnek tonnánként 60 eurót javasol, de ezt 2026-tól 100 euróra emelné. Mint Diess hozzátette, a szennyezés beárazása felgyorsítaná a szénüzemű energiatermelés feladását és forrásokat teremthetne a szén-dioxid semleges technológiák támogatására. A klímavédelem egyszerűbb és olcsóbb mint azt sokan hajlandók elismerni! – fejezte be mondandóját. Diess szavai elsőre meghökkentőek lehetnek, hiszen vállalta – a Covid előtt – évente 10-11 millió járművet állított elő, amelynek túlnyomó többsége belsőégésű motorokkal volt szerelve. A vállalat ambiciózus tervekkel rendelkezik a villanyos váltásra, de még így is, 2030-ban járműveinek 40%-a hagyományos meghajtású lesz. Tehát rövid távon, mindenképpen rosszul járnának, hiszen a drágább üzemanyag költségek miatt autóik kevésbé lennének vonzók a vásárlók számára Az ellenségem ellensége a barátom Talán kicsit könnyebb megérteni a VW vezér – és Musk – logikáját, ha észrevesszük, hogy az univerzális szén-dioxid adó mindenkire egyformán vonatkozik, és emiatt azokat jutalmazza, akik a helyes irányba lépnek. Ha a VW – komoly befektetések árán – CO2 semleges autógyárakat épít, és rohamosan növeli azon villanyosok arányát melyek aksijai a 100%-ban megújuló energiákkal üzemelő svéd akkugyárában készülnek, akkor még úgy is jól járhat, ha a belsőégésű motoros autói drágábbak lesznek a piacon. A kulcs abban, van, hogy ha a versenytársak egyike-másika évekig csak a homokba dugta a fejét, és a szükséges minimumot (sem) teljesítette a klímacélok terén, akkor hirtelen felnagyítanák lemaradásukat az új rendelkezések. A Volkswagen zwickaui gyára Hasonló okok miatt támogatják egyes olajcégek is a CO2 adót, mivel az egyik növekvő üzletáguk a földgáz biznisz, a szénerőműveket váltó gázerőművek kapcsán. Valóban, egy ilyen sarc őket is sújtaná, hiszen a földgáz köbmétere is drágább lenne tőle, na de gyakorlatilag bedöntené az amúgy is az összeomlás szélén lavírozó szénipart, és felgyorsítaná a szénerőművek bezárását. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!