PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Mégsem csúszik fél évet a Tesla berlini gyára?

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

Mint arról tegnap mi is beszámoltunk, egy német sajtóértesülés szerint 2022 januárjára csúszik a Tesla első európai gyárának nyitása. Az Automobilwoche úgy tudja, Elon Musk további 6 hónapot ad a csapatnak a gyártás megkezdésére.

Nem mindenki hiszi el a fülest.

Mennyit késik a Tesla berlini gyárának indulása?

Nem zörög a haraszt

A német lap értesülése tegnap bejárta a világsajtót, de túl sok részletet nem közölt a forrás, így mi egy kicsit kétkedve fogadtuk a hírt. Nem arról van szó, hogy nincs benne a csúszás a pakliban, de az „Elon Musk adott még 6 hónapot” fordulat elég fura volt, illetve picit indokolatlan is.

Azt mindenképpen érdemes megjegyezni, hogy a gyár nyitása kapcsán a Tesla hivatalos álláspontja változott a pénzügyi jelentések szövegezése alapján. Míg korábban azt írták, hogy a termelés 2021-ben fog megkezdődni, a legutóbbi anyagban már kicsit konkrétabb, 2021 vége szerepelt. Musk ezt azzal egészítette ki a szokásos konferenciahívás alkalmával, hogy mind Austinban, mind Berlinben idén kezdődik a gyártás, de jelentős mennyiség jövőre várható.

Fent a tavalyi harmadik negyedéves anyagban, alatta az egy héttel ezelőtti első negyedévesben alkalmazott szöveg. Forrás: Tesla

Azt természetesen már Sanghaj esetben is láttuk, hogy több hónapot vesz igénybe a termelés felfuttatása – ott az első négy negyedév során 16, 30, 34, illetve 58 ezer Model 3 készült. Az új texasi és brandenburgi gyárak esete ennél már csak azért is speciálisabb, mert az itt készülő Model Y-ok nem egyszerűen a meglévő dizájn és gyártósorok fénymásolatai lesznek, hanem új szerkezeti elemeket (egyben öntött első váz, strukturális akkupakk), és vadonatúj cellákat (4680) használnak majd, márpedig ennyi új technológia bevezetése sokszorozza a lehetséges problémák számát.

Az új Tesla akkupakkba közvetlenül kerülnek a 4680-as cellák és strukturális elemként hozzájárulnak az autó vázának szilárdságához.

Egy máskor már megbízhatónak bizonyult nevadai forrás például most azt jelentette, hogy Austinban kezdetben a Giga Nevada által szállított 2170(L) cellákat és meghajtást építik majd a Model Y-ba. Ez egyáltalán nem kizárt Berlin esetében sem, hiszen a legutóbbi konferenciahíváson a Tesla csapata ugyan azt mondta, hogy az ütemterveknek megfelelően halad az új cella fejlesztése, de a mennyiségi termelés 12-18 hónapon belül várható.

Az eredeti tervek arról szóltak, hogy Berlin használja majd először az új cellákat, és ezek Fremontban készülnek – de ha a német gyár még idén év végén elindul, nagyobb mennyiség pedig majd csak fél évvel később lesz ezekből, akkor felmerül, hogy mit raknak az első európai Y-okba. Persze ez még nem egy füstölgő fegyver, megdönthetetlen bizonyíték, ugyanis, ha az első fél évben, a kínai gyártásfelfuttatáshoz hasonlóan 50 ezer Model Y készül majd Berlinben, ahhoz elég lehet a Kato Road pilot gyártósora is, hiszen az évi 10 GWh kapacitással bír, ami nagyjából 125 ezer darabnak felel meg a városi terepjáróból. Sőt, még Austinnak is maradnak cellák. Kérdés persze, hogy mi ennek az ára, vajon milyen lesz a 4680-asok kihozatala és költsége.

Amennyiben mégis 2170-esek kerülnek az Y-ba, akkor az még nem feltétlenül jelenti a strukturális akkupakk csúszását is. Új akkupakkot valószínűleg olcsóbb a korábbi formátumhoz hangolni, mint 6-9 hónapra telepíteni egy ideiglenes gyártósort, amit azután leírnak veszteségként.

Gőzöm sincs honnan veszik

A tegnapi hír kapcsán a Teslaratinak sikerült elérnie Jörg Steinbachot, Brandenburg tartomány gazdasági miniszterét. A politikus a Tesla német gyárának nagy támogatója, eddig is igyekezett előre mozdítani a beruházás menetét. A lap kérdésére válaszolva Steinbach így nyilatkozott:

„Gőzöm sincs, honnan veszik a 6 hónapos csúszást. Ha semmi rendkívüli nem történik, várakozásom szerint késő nyáron, kora ősszel indulhat a gyártás.”

Steinbach természetesen tisztában van a legfrissebb helyi bürokratikus csörtékkel, amelyek az új károsanyag-kibocsátási eljárás, és az ezt kísérő lakossági meghallgatás körül merültek fel. De ha hihetünk a politikus szavainak, akkor a korábban kiszivárgott májusi próbagyártás legfeljebb 3 hónapot késhet.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.