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
auto
2024. 04. 19. péntek

Az Alfa Romeo, a DS, és a Lancia is csak elektromos lesz

elektromos autó

Július elején a Fiat-Chrysler és a PSA Csoport összeolvadásából született Stellantis bemutatta mind a 14 autómárkájára kiterjedő elektromobilitási stratégiáját. Azon túlmenően, hogy összefoglalták, milyen technológiát szánnak majd a vadonatúj elektromos modelljeik alá, néhány márka villanyautós terveiről részletesebben is beszéltek. Kiderült például, hogy az Opel Európában már tisztán elektromos autógyártó lesz 2028-tól, a Fiat pedig akkor vállalja be ugyanezt, amikor elektromos autóit ugyanazon az árszinten tudja kínálni, mint belsőégésű termékeit, valamikor 2025 és 2030 között. Voltak azonban olyan autómárkák, melyről kevesebb szó esett, ezekről most új információkat kaptunk a Stellantis félévértékelő prezentációjából.

Így tör világuralomra a Stellantis

Az egyik legérdekesebb az Alfa Romeo esete. Az előadás során felvillant egy dia, melyen az állt: az Alfa Romeo 2024-től Alfa e-Romeo lesz. Nehéz ezt másképp értelmezni, mint úgy, hogy a gyártó kínálatában csak elektromos meghajtású autók lesznek ekkorra, de részletek nem derültek ki ezzel kapcsolatban. Most viszont megtudtuk, hogy valóban léteznek ilyen tervek, de a kedden kiadott 47 oldalas dokumentumban az szerepel, hogy a márka 2027-től lesz tisztán elektromos az európai, észak-amerikai, és kínai piacon.

Alfa Romeo Tonale

Ebből arra következtethetünk, hogy a 2024-es dátum csak a gyorsabb tempóban zöldülő európai piacra vonatkozik, de ha így is van, nagyon mozgalmas három és fél évnek néz elébe a cég. Jelenleg egyetlen tisztán elektromos modellje sincs, és 2022-ben is csupán egy plug-in hibriddel bővül a kínálat, ami a Tonale SUV konnektoros változata lesz. A német Auto, Motor und Sport értesülései szerint 2023-ban érkezik az első villanyautó Brennero néven, és Lengyelországban fogják gyártani.

Ha igazak a hírek, akkor az Alfa Romeo nem várja meg az első elektromos autója bevezetésével az egységes Stellantis padlólemezeket, helyette a már közismert e-CMP platformra helyezi járművét.

Forrás: Stellantis

Az autógyártó konszern három prémium márkán keresztül kínál autókat a vásárlóknak. Az Alfa a sportosabb vonalat képviseli, a DS a modern elegancia hirdetője, a jelenleg egyetlen modellt gyártó Lancia pedig inkább egy régi vágású stílussal próbál vevőket szerezni. A Lancia mostanában csupán árnyéka régi önmagának, de az elektromosítás új életet lehelhet a legendás olasz márkába: 2024-től csak elektromosított, 2026-tól pedig csak tisztán elektromos modelleket dob piacra.

Hasonló a helyzet a DS-nél is, melynek új modelljeit szintén teljesen elektromos hajtáslánc fogja mozgatni 2024-től. Hogy mikor tűnnek el végleg a belsőégésű motoros autók a kínálatból, az nem derült ki az előadásból. A francia cégnél jelenleg három PHEV (DS 4, 7, és 9) és egy BEV (DS 3 Crossback E-Tense) várja az elektromos technológia iránt érdeklődők megrendeléseit.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.