HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

Tíz elektromos buszt vesz Miskolc

A minap már beszámoltunk arról, hogy megtörtént a Zöld busz programban benyújtott pályázatok elbírálása, és azt is megírtuk, hogy Pécsre a meglévő 8 mellé 10 új tisztán elektromos busz érkezik.

Ezúttal Miskolc esetében számolhatunk be hasonló jó hírről. A borsodi megyeszékhely szintén 10 akkumulátoros elektromos buszt vásárolhat közel 1,5 milliárd forintos támogatással, melyek várhatóan a jövő év közepén érkeznek meg.

A városházi sajtótájékoztatón elhangzott, hogy az új buszok teljes hosszban alacsonypadlósak, kizárólag elektromos hajtással rendelkeznek, és úgynevezett szóló autóbuszok, klímával, egységes külső és belső vizuális, valamint belső hangos utastájékoztató berendezéssel, oldalanként két-két nyitható ablakkal, ajtónként kamerás utasszámláló berendezéssel, tolatókamerával, biztonsági kamerarendszerrel, továbbá wifivel és USB-töltőpontokkal felszereltek.

2009-2016 között a város villamosflottája is megújult (Fotó: MVK ZRt.)

A projekt része a töltőinfrastruktúra kialakítása is, így a buszokkal kompatibilis, európai szabvány szerinti töltőállomásokat is üzembe helyeznek, melyek alkalmasak lesznek  mind a tíz jármű akár egyidejű töltésére (legfeljebb 5 óra alatt 100 százalékos töltöttségig), így lehetőség lesz arra, hogy az új buszok azonnal forgalomba álljanak és napi menetrendjüket úgy teljesítsék, hogy éjszaka pótolják az áramot az akkumulátoraikban.

A magyarbusz.info portál az MVK Zrt tenderkiírására hivatkozó írása szerint a kizárólag elektromos hajtással rendelkező autóbuszok az európai szabványnak megfelelő CCS töltőcsatlakozóval rendelkeznek majd, egyazon gyártótól származó, azonos típusú járművek lesznek. A pályázati kiírás értelmében a buszok hossza legfeljebb 13 000 mm lehet és alapvető elvárás a teljes hosszban alacsonypadlós konstrukció, 2-2-2 ajtóval. A buszokon legalább 21 ülés kell legyen, elvárt befogadóképességük az alapterület alapján minimum 60 fő, teherbírás alapján minimum 75 fő. A buszokat legalább 25 kW hűtőteljesítményű klímaberendezéssel kell ellátni.

A járművek elektromos vontatómotor elhelyezését nem határozza meg az ajánlatkérő, így az aszinkron-, szinkron-, vagy egyenáramú villanymotor lehet központi elhelyezésű vagy kerékagymotor is. A minimálisan elvárt tartós motorteljesítmény legalább 10 kW/tonna, az akkumulátor minimális kapacitása 240 kWh, ezen kívül a buszoknak (az UITP SORT 2 előíráson alapuló fogyasztásmérések alapján)  legalább 250 kilométer megtételére képesnek kell lenniük.

A garancia tekintetében az akkumulátorokra minimum 84 hónap elteltével is legalább 85%-os állapot (SoH – State of Health) az elvárás, ezen kívül a járművekre vállalt legalább 72 hónapos teljeskörű jótállás mellett a kocsiszekrény szerkezetének korrózióállóságára és a szilárdságra (váztörés) legalább 120 hónap garanciát kell biztosítani.

A töltőinfrastruktúrával kapcsolatos elvárások a CCS csatlakozó mellett a minimálisan 100 vagy 150 kW teljesítmény. A 100 kW-os töltők esetén a csatlakozók párhuzamos működése esetén csatlakozónként külön-külön, egy időben kell biztosítani a 100 kW töltési csúcsteljesítményt, a 150 kW-os töltőknél több csatlakozó párhuzamos használata esetén, csatlakozónként egyidejűleg minimum 75 kW töltőteljesítmény, kétfejes töltőknél egy töltőfej használatakor 150 kW csúcsteljesítmény az elvárás.

Miskolc autóbusz flottája jelenleg mintegy 140 darabból áll. Elektromos busz egyelőre nincs a járművek között, de 2016 tavaszától 75 db CNG üzemű autóbusz közlekedik a városban, melyek nitrogén-oxid (NO2) kibocsátása 98%-kal alacsonyabb, mint a dízelmotoros buszok esetén. (A mérések során a Neoplan (dízel, Euro IV-es motor) és az új MAN (sűrített földgázüzemű, Euro VI-os motor) buszokat hasonlították össze, három miskolci vonalon, 90 utasnyi műterheléssel.)

Miskolc autóbusz flottájának fele sűrített földgáz üzemű (Fotó: MVK ZRt.)

A flotta másik felét dízel üzemű buszok jelentik, ezek közül a legidősebbeket váltja majd ki a 10 elektromos busz, így a beszerzésnek köszönhetően az MVK Zrt. járműállománya tovább zöldül és fiatalodik.

Veres Pál, Miskolc polgármestere és Demeter Péter, az MVK Zrt. vezérigazgatója a sajtótájékoztatón elmondta: a mostani lépés a sikeres pályázattal, majd a járműbeszerzéssel egy hosszabb folyamat első lépése. Az önkormányzat és a szakcég tervei szerint, illeszkedve a „Miskolc 2030″ városfejlesztési stratégiához, az előttünk lévő évtized végére lecserélik az összes régi, dízelmotoros autóbuszt, hasonló korszerű, környezetkímélő, kényelmes és megbízható járművekre.

Címlapkép: MVK Zrt

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.