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 Bár a magyar utakat járva már elég sok Tesla Model 3 jön szembe, a hivatalos képviselet és szerviz érkeztével valószínűleg jelentősen nőni fog a számuk. Az is borítékolható, hogy a domináns változat a kisebb akkus SR+ lesz a magyar utakon, hiszen valamivel 15 millió alatti induló árával ez a legmegfizethetőbb Tesla, amit vásárolhatunk. A kínai gyárból származó kis akkus autók az új LFP pakkal készülnek, így valószínű, hogy a legtöbb magyar Teslásnak a jövőben ilyen kocsija lesz. Az autó akkupakkját már többen szétbontották, és ezeket a videókat mi is megmutattuk a múltban, de a még mindig viszonylag új LFP változat kivétel volt, ilyet még senki nem mutatott meg belülről. Mostanáig. Ugyanaz, de mégis más A Model 3 akkumulátorait egészen egy évvel ezelőttig kizárólag egy fajta cellával szerelték. A vállalat már a kezdetektől fogva minden autóját hengeres kialakítású cellákkal gyártotta. A Model S/X esetében ez a Panasonic japán gyáraiból származó 18650-es formátumú, azaz 18 milliméter átmérőjű és 65 milliméter magas cella volt, míg a Model 3/Y család az új 2170-es, tehát 21 milliméter átmérőjű, 70 milliméter magas hengereket kapta a Giga Nevadából, illetve újabban az LG üzemeiből. Ezek mind NCA, tehát nikkel-kobalt-alumínium kémiával rendelkeztek, és 4 modulba voltak rendezve az akkupakkon belül. A nagyobb hatótávú Model 3/Y LR és Performance változatok 4416 ilyen cellával rendelkeznek, míg a kis akkus kiadásban 2976 darab van. Posted by Steven Shao on Facebook. AAA AA 18650 2170 4680. Cool! pic.twitter.com/bvQ3r9nSsb — TeslaFSD-David Connaughton (@TeslaFSD) March 3, 2021 A vállalat tavaly sokakat meglepett, amikor Kínában elkezdte alkalmazni a CATL fejlesztésű LFP, azaz lítium-vasfoszfát cellákat is az SR+ változatban. Ezeknek nem csak a kémiája és az energiasűrűsége eltérő, de maga a cella is teljesen más formátumú. A ceruzaelemnél valamivel nagyobb, de hasonló formájú hengeres 2170-esekhez képest a kínai beszállító aksija 174 x 72 x 205 milliméteres téglalap alakú dobozka, prizmatikus kialakítással. A hengeres és a prizmatikus cella felépítése. Forrás: futurecar.com Az nyilvánvaló volt, hogy a kisebb energiasűrűségű LFP kémiából nem fér ugyanakkora kapacitású akkucsomag a Model 3 alá, mint a fejlettebb NCA-nál megszoktuk, de a Tesla szerencséjére, az akkupakk belső térfogata elég nagy volt az autó alatt, hogy a kisebb, SR+ változat 55 kWh körüli kapacitását elérjék a CATL celláival is. Ezekből nagyjából 145-150 darab lehet az autóban, így jön ki a bruttó 55-57 kWh körüli kapacitás, amit a legtöbben mérnek. Most Sandy Munro csapatának sikerült egy amerikai akkumulátorkutatással foglalkozó vállalatnál történt látogatás során megnéznie, hogyan is néz ki ez a különleges akkupakk belülről. Meglepően szellős Az első, és talán legmeglepőbb megfigyelés, hogy a teljesen más kémia és celladimenziók ellenére a Teslának sikerült megtartania a hagyományos akkucsomagban megszokott 4 modulos felosztást. Az alábbi képen a látszik, mennyire hasonló a kialakítás. Balra az SR+ prizmatikus LFP akku pakkja, jobbra a hagyományos 2170-es NCA. Forrás: Munro Live, SuperfastMatt A második dolog, ami feltűnik, az az, hogy mennyire szellős az akkupakk. Természetesen az alábbi képeken a 4-ből 1 modult kivettek, hogy közelebbről is megvizsgáljak, de a tálca alján és tetején van még hely, egyáltalán nem úgy tűnik, hogy cipőkanállal kellett beleerőszakolni a prizmatikus cellákat az eredetileg 2170-esekhez tervezett helyre. This slideshow requires JavaScript. Munro és az akkufejlesztéssel foglalkozó ONE szakértője megjegyezték, hogy a belső csatlakozók nagyjából azonos kialakításúak, de azt egyikük sem tudja, hogy pontosan hol ér véget a CATL és hol kezdődik a Tesla fejlesztése, magyarul a kínai beszállító csak szimplán cellákat szállít-e és a Tesla építi belőle a modulokat, vagy esetleg a partner feladata ezek elkészítése is. A rugalmas, fekete műanyag borítás alsó felén nyomtatott áramkör és érzékelők vannak. Forrás: Munro Live A kiszerelt szélső modul vizsgálatakor megfigyelték, hogy a cellák tetejét egy rugalmas műanyag fólia borítja. Ez egyrészt szigetel, másrészt a cella felőli oldalán nyomatott áramkörök, és ezekhez kapcsolva hőmérséklet- illetve feszültségszenzorok vannak. Az elektromos gyűjtősín, ami az egyes cellákat köti össze, laminálással került összeillesztésre a műanyag fóliával, és az érzékelők már előre, lézerhegesztéssel kerülnek rögzítésre, meggyorsítva a végszerelést. This slideshow requires JavaScript. A szakemberek szerint rendkívül, tiszta, egyszerű az akkupakk szerkezete, láthatóan a nagy mennyiségű és gyors gyártásra lett tervezve, és a vezérlőelektronikának otthont adó ún. penthouse rész, a pakk végén lévő kis kupola is egy új, egyszerűbb, hatékonyabb változat. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+ Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!