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
auto
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

A héten megrendezett befektetői napon a General Motors bejelentette vadonatúj vezetői asszisztensrendszerét, amely a következő lépést képviseli a vállalat zéró baleset, zéró emisszió, és zéró közlekedési dugó célkitűzések megvalósítása felé vezető útján. A teljes mértékben házon belül fejlesztett úgynevezett Ultra Cruise szoftveregyüttessel a GM valódi, kéz nélküli vezetéstámogatást kínál a közlekedési szcenáriók 95%-ában, beleértve a városi utcákat, a magánutakat, aszfaltozott vidéki utakat, továbbá az autópályákat is.

Fontos megjegyezni, hogy a SAE besorolása szerint a rendszer 2-es szintű, ami azt jelenti, hogy habár fejlettségét tekintve közelít a 3-as szint felé, továbbra is a sofőr kezében van az irányítás, ezért folyamatosan figyelni szükséges az asszisztensrendszer működését. Hogy ez valóban megtörténik-e, azt a belső kamerarendszer ellenőrzi.

Ezek az önvezetés szintjei

2023-as megjelenésekor az Ultra Cruise mintegy 2 millió mérföldnyi utat fog ismerni az Egyesült Államokban és Kanadában, amely idővel több mint 3,4 millió mérföldre nőhet. Hogy pontosan mely modellben debütál a technológia, azt egyelőre nem árulta el a vállalat, de kiemelte, hogy a rendszer nem a cégcsoport Super Cruise vezetéstámogató rendszerét váltja, hanem amellett fog létezni. Míg a Super Cruise a mainstream modellek vezetői asszisztense lesz, addig az Ultra Cruise-t a prémium kategóriának tartja fent.

Az Ultra Cruise és a Super Cruise között egyébként lényeges különbség, hogy utóbbi csak autópályás támogatásra alkalmas mintegy 200.000 mérföldnyi feltérképezett útszakasszal, és városi területeken nem tudja segíteni a sofőrt. Mindenre azért az új rendszer sem lesz képes, a közlekedési szcenáriók fennmaradó 5%-ába tartozik például a körforgalom, amely esetenként túlságosan bonyolult lehet egy Level 2-es asszisztens számára.

Az Ultra Cruise működtetésében és a jármű környezetének 360°-os figyelésében kamerák, radar, és LiDAR egyaránt részt vesznek. Az SBD autóipari tanácsadó cég szerint ez a hardveres felszereltség a legnagyobb előnye a Tesla Full Self-Driving (FSD) rendszeréhez képest, hiszen így rossz látási körülmények között is megbízható tud lenni az asszisztens.

Forrás: SBD

Az intelligens diagnosztika folyamatosan keresi azokat a szituációkat, amelyekben a mesterséges intelligenciának fejlődnie kell, és az ezzel kapcsolatos adatokat elküldi a GM-nek, akik kidolgozzák a megfelelő frissítést. Ezt aztán over-the-air módon megkapja a jármű, így nem csak naprakész maradhat, de újabb funkciókkal is bővülhet a tudása.

Az Ultra Cruise kulcseleme egy vadonatúj HMI (Human Machine Interface) az Ultra Cruise Dynamic Display formájában, amelyen keresztül a rendszer információkat közöl a sofőr számára, és jelzi, mikor kell átvennie a kormányt. Ennek elhelyezése valahol a sofőr szemmagasságában lesz, garantálva az útra irányított figyelmet, de a fontosabb információk a középkonzolon is láthatók lesznek.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAyL2VsZWt0cm9tb3MtYXV0by1zenBvbnpvcmktMS0yMDI1LTAzLTAxLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDIvZWxla3Ryb21vcy1hdXRvLXN6cG9uem9yaS0xLTIwMjUtMDMtMDEuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.