A Top 10-ben a Lucid és a Rivian is – nagyot szakítottak a tőzsdén

A Lucid Motors és a Rivian a Tesla mellett a két leggyakrabban emlegetett villanyautós start-up, és most már mindkét vállalat tőzsdei cég is.

Nem is akárhogyan sikerült a tőzsdei debütálás.

Lucid

A Lucid Motoros nem egy újszülött cég – bár a név viszonylag friss, a vállalatot 2007-ben alapították, és mostanáig, 14 évig tartott, mire megkezdték első autójuk gyártását. A Lucid Air egyértelműen a Tesla Model S piacára, vagy inkább fölé lő – a jelenleg kapható Dream Edition nettó 170 ezer dolláros ára 20%-kal magasabb, mint akár a Tesla Model S, akár a Mercedes-Benz EQS legdrágább amerikai kiadásai. Ezért a pénzért full luxust és 800 kilométeres hatótávot kapunk, később pedig majd jönnek az olcsóbb, szerényebb teljesítményű és felszereltségű variánsok is.

A vállalat idén júliusban lépett a tőzsdére, de ehhez egy speciális megoldást választottak, egy kifejezetten a befektetések felhajtására létrehozott szereplővel fuzionálva július 26-án, 23 dollár körüli áron kezdett a részvény, ma pedig már a dupláját éri. A részvények ára egyébként október végéig nem nagyon ment fel, ám amikor megkezdődtek az Air kiszállításai, hirtelen megugrott az árfolyam. A vállalat 13 ezer előrendelésről számolt be, és terveik szerint 2022-ben 20 ezer autót gyártanak majd – ebben nyilván benne van a belépő szintű, 77 ezer dolláros autó is. A Lucidnak az előző negyedév végén nagyjából 4,8 milliárd dollár készpénz tartaléka volt.

A vállalat a Formula E-ben szerzett némi tapasztalatot, mint a sportág akkuszállítója. Az Air 900 voltos rendszeréhez egyébként a Samsung és az LG szállít majd 2170-es cellákat, de az akkupakkokat a Lucid maga tervezte és gyártja.

Rivian

A pickup-SUV párosról ismert amerikai startup története némileg hasonló a Lucidéhoz

Annyiban megvan a párhuzam, hogy ezt a céget is a kétezres évek első évtizedélben, 2009-ben alapították, és egészen mostanáig kellett várni az első autók legyártására. A Rivian R1T gyártása szeptember közepén kezdődött, és az első ügyfelek októberben kapták meg az autóikat. A harmadik negyedév végéig, tehát nagyjából másfél hónap alatt 180 pickupot gyártottak le, és 156-ot adtak át. A cél, hogy a kiszállítások elérjék az 1000-es álomhatárt az év végéig. Ők is a high-end piacot célozták meg – a tetszetős és számos fejlett funkcióval rendelkező pickupjuk 75-85 ezer dollár között indul jelenleg, ami a kategóriában drágának számít, de később ők is kijönnek majd olcsóbb változatokkal. A jármű nem feltétlenül a Ford F-150 vásárlóiért száll harcba, a cég kaland-autóként hirdeti a pickupot, és elsősorban a jobb módú, aktív, sokat kiránduló vevőket célozza meg. Sokkal inkább találkozunk majd az autóval egy vadvízi evezés indulópontja melletti parkolóban, mint egy építkezésen.

A Rivian története annyiban eltér a Lucidétól, hogy a vállalat már a tőzsdére lépés előtt megszerzett két igen fontos befektetőt. Állítólag a GM és a Ford is versengett, hogy beszállhassanak a villany pickup gyártóba, és bár utóbbinak volt talán rá kisebb szüksége, végül ők nyertek, és 12%-ot szereztek a startupban. Egyébként nagyjából ekkora a részesedése egy szaudi befeketítési csoportnak is a pickup gyártóban. A másik híres befektető az Amazon, ezen keresztül pedig Elon Musk nemezise, Jeff Who Bezos, amely vállalat 20%-ot birtokol a Rivianból.

Az amazon befektetése nem csak üzleti, stratégiai is volt, ugyanis a zöldülés jegyében a világ legnagyobb online boltja a Riviannal terveztette és gyártatja új elektromos kisfurgonját. A cég 2022 végéig 10 ezer, 2030-ig pedig összesen 100 ezer darabot akar szolgálatba állítani ezekből, de azért a jövő évi célokat nem árt inkább ambiciózus kívánságként kezelni. Ezzel együtt, a korai befektetők örülhetnek, hiszen a részvények értéke egyelőre jóval magasabb, mint amennyi pénzt beleraktak a vállalatba.

Lényegtelen metrika, de beszéljünk róla

Arról már többször írtam, illetve a podcastban is beszéltünk róla, hogy szerintem miért lényegtelen, virtuális és egyben haszontalan mutató a tőzsdei cégek piaci értékét (vagy tulajdonosaik ebből levezetett vagyonát) a piaci kaptializáció, azaz angolul market cap alapján nézni. Ilyenkor nem történik más, mit, hogy az aktuális tőzsdei árfolyamot beszorozzák a részvények darabszámával. Ez arra tökéletesen jó, hogy szalagcímet lehessen írni mondjuk a Tesla abszurd értékéről, vagy Musk abszurd mértékű vagyonáról, és tudjuk, hogy az emberek mennyire szeretnek, irigykedni, meg még inkább kárörvendeni, ha a másiknak mondjuk rosszul álla  szénája.

A valóságban azonban, ha ezt az értéket valaki megpróbálná realizálni, egyben pénzé tenni, kiderülne hogy percek alatt omlik össze az árfolyam, a piacra öntött milliónyi részvénytől. Jó példa erre az elmúlt két hét, amikor is Elon Musk megkezdte mindössze 2% Tesla értékpapír eladását, és az árfolyam 1200 dolláros szintről pár nap alatt 1000 alá esett. (Természetesen, ha van kereslet a papírokra, ahogy ebben az esetben van, a részvények ára elkezd szépen visszakúszni, a cikk megjelenése idején már jóval 1100 dollár fölött jár.)

Ezzel együtt, muszáj beszélnünk a piaci értékről, hiszen a külföldi üzleti portálok is mindenhol ezzel foglalkoztak, hogy mennyit is ér a Rivian és a Lucid.

Forrás: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1HflVng6sYIb6Gs4pOKiDGtqU5YJ2-hgdM4pRNaT62gs/edit#gid=1052727546

A fenti gyűjtés egy állandóan frissülő lista, amely azt mutatja mennyit is érnek a tőzsdei papírok alapján a világ autógyárai. Természetesen könnyű észrevenni, hogy sem a Tesla éves eladási darabszáma, sem a Lucid vagy a Rivian pár száz leszállította autója nincs arányban a tőzsdei értékükkel. A két új jövevény a 4. és 9. helyen van jelenleg, azaz a Rivian többet ér mint a Daimler, vagy a GM, a Lucid pedig lekörözte a Fordot. És persze a Tesla pedig többet ér, mint a következő 9 gyártó együtt. Na most, hogy elértjük a bulvársajtó színvonalát, akkor azért annyit gyorsan tegyünk hozzá, hogy természetesen ezeket a virtuális számokat nem a jelenlegi, sőt, sok esetben még csak nem is a közeljövő eladási mutatók alapján árazza be a piac. Ha ez ilyen egyszerű lenne, nem kellene tőzsde sem, csak kihirdetnék minden negyedév végén melyik cég épp az aktuális 3 hónapban mennyi pénzt termelt, és fix ára lenne a papírjainak a következő időszakra. Természetesen, különösen egy friss tőzsdei belépő esetén, van ebben egy jó nagy adag hype, felfokozott várakozás is, de alapvetően arról van szó, hogy van elég befektető aki azt mondja, hogy ezen új szereplők némelyike pedig 5-10 év múlva az új Apple lesz.

Hogy ez bejön-e azt ma még senki nem tudja. A Tesla sikere megmutatta, hogy lehetséges az eladások meredek felfutása, és a megfelelő darabszám felett az elektromos autókkal temérdek pénzt lehet keresni. De nem árt emlékezni, hogy a két új szereplőnk még csak az évi pár száz, pár ezres termelési ütemnél tart, amiből a tízezrek, százezrek felé továbblépni nem triviális, és könnyen végzetes próbálkozás is lehet.

Annyit viszont már most elmondhatunk, hogy a Rivian R1T és a Lucid Air legalább nem csak dombon lefelé tud gurulni.

Bár alapvetően nem gazdasági oldal vagyunk, szeretném megjegyezni, hogy a  fenti írás NEM befektetési tanácsadás! Mindenki a saját felelősségére játsszon a pénzével. Rendszeres olvasóink tudják, de az újak kedvéért azt is megemlíteném, hogy jómagam is rendelkezem Tesla részvényekkel – csak hogy mindenki tisztában legyen az esetleges elfogultságokkal is.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.