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
auto
2024. 04. 26. péntek

Hogy egy villámtöltőhöz érve az autónk a gyártó reklámjaiban szereplő csodálatos értékekhez képest a valóságban mekkora teljesítménnyel tölt, azt sok egyéb mellett két körülmény határozza meg leginkább: hány százalékos töltöttséggel érünk oda, és milyen az aksi hőmérséklete. Előbbi kapcsán sokat segíthet ha mi, vagy autónk navigációs rendszere okosan tervezi meg az utat, és a töltőkhöz alacsony, 10% körüli töltöttséggel (pro level: ez alattival) érünk. A hőmérséklet kapcsán pedig, ha autónk elég intelligens, a megfelelő tartományba hűti vagy fűti az akkupakkot pont mire a töltőkhöz érünk.

A Teslákban alapvetően mindkét trükköt alkalmazza a fedélzeti számítógép útvonal tervezője, azonban az aksi fűtését eddig csak a cég saját Supercharger hálózata esetén végezte el. Ma ez végre megváltozott.

Irány az Ionity

Aki követte a szeptember végi ágyúgolyó futamot, az talán még emlékszik rá, hogy amikor a balatonkeresztúri Ionity töltőhöz tartottam a Model Y-nal, igazából a sormási Superchargert állítottam be célpontnak, hogy az autó előmelegítse az akkut. Ez a trükk igazából akkor működik, ha a Tesla és a konkurens töltője elég közel vannak egymáshoz, de ez már itt sem volt teljesen rendben, hiszen Sormás elég messze volt, így csak 5-10 perccel az Ionity töltő előtt indult be az akku fűtés, ami általában nem elég. Ilyenkor jön a második trükk, hogy párszor erősen visszatöltünk és kigyorsítunk, hiszen ez is melegíti az aksit, na de ez erős forgalomban nem működik, meg egyébként is elég béna, hogy ezzel kell játszani.

Hála Istennek elég sokan kérték, hogy ezen változtasson a Tesla, most pedig megérkezett a fejlesztés. Ha az autó navigációjában a jobb alsó villám ikonra kattintunk, megjelennek a környező töltők, és immár az én közelemben látszanak az Ionity oszlopok is. Eddig csak a Tesla saját töltői, illetve a célállomás töltőit használó partneri helyszínei voltak elérhetőek. A kajászói nagy teljesítményű töltő elég közel van hozzám ahhoz, hogy a két napja pihenő, és 6-10 fokosra hűlt akkut azonnal el is kezdje melegíteni az autó. Ehhez csak az kell, hogy rábökjünk a töltőre, és D állásba rakjuk az irányválasztót.

Hogy pontosan milyen töltőkkel működik már az akku temperálása, az még egyelőre nem világos, de én a listában láttam szlovák Ionity oszlopot is, de az osztrák oldalon sokkal több töltőt lát a térképen, mint eddig. Hogy ezekkel mind megy-e az akku fűtése, azt persze csak akkor tudjuk meg, ha ezeket kiválasztjuk célnak, és már csak pár 10 kilométer távolságban vagyunk tőlük.

Lenne még mit fejlődni

Az nem valószínű, hogy a nálunk többségben lévő 50-es DC töltők is bekerülnek a rendszerbe, és az autó előmelegíti az aksit ezekhez, mivel ez relatív kis teljesítménynek számít a villámtöltők világában, és ennyit a Teslák még viszonylag hideg akkuval is felvesznek. Nem kizárt, hogy az a trükk csak a 100-150 kW teljesítményű, vagy még erősebb töltőkhöz lesz implementálva.

 

Ami viszont továbbra is hiányzik, az az, hogy a navigáció is tervezzen ezekkel a töltőpontokkal, ugyanis jelenleg számára csak a Tesla Superchargerek léteznek. Az Ionity töltőket, és más nagy teljesítményű nem-Tesla oszlopokat csak úgy tudunk bevonni az útitervbe, ha a térképen a villám ikonra kattintva behozzuk az összes ismert töltő listáját, és itt a helyszínre bökve beállítjuk azt célpontnak. Ilyenkor töltőként kezeli a helyszínt az autó, és most már elő is melegíti az aksit. Ha azonban csak simán beírjuk célpontnak, hogy Párizs, akkor csak Superchargerrel számol, de ha a navigációba egy Ionity oszlopot pötyögünk be célnak, akkor is csak sima célállomásként, nem pedig töltőként kezeli.

Ezt azért lehetne okosabban, kevésbé körülményesen is.

Karácsonyi ajándékot kaptunk a Teslától?

Frissíts, ha kell

A fenti új szolgáltatás alapvetően nem igényli az autó szoftverének frissítését. A kormány és ülésfűtéshez hasonlóan, olyan, mintha valami a háttérben futott volna le a kocsin, talán időzítve volt, de nem kellett újabb szoftver verziót letölteni hozzá. Elméletben. A drótot ismét TeslaMaster adta le az újdonságról, de míg ő az EV Park 101 flottájában több autón is tudta használni az akku előmelegítés Ionityhez, nálam ez nem működött, a villám ikonra kattintva továbbra is csak a Tesla töltők jelentek meg, Ami furcsa volt, hogy az autókon lévő szoftver ugyanaz volt náluk is, mint az én kocsimon – a 2021.36.5.5 futott mindegyiken. 

Ma reggelre aztán a kocsim jelezte, hogy elérhető a 2021.36.5.8, ami egy egészen apró frissítés, és elvileg semmi köze a fenti változáshoz. Ez annyit tud, hogy az autót alkalmassá teszi  a mobilapplikációban október vége óta elérhető új időzített töltés és kabinfűtés kezelésre. Ehhez képest nekem ennek telepítése után jelentek csak meg az Ionity töltők. Úgyhogy aki szintén nem látja az újdonságot, annak javaslom állítsa a kocsi menüjében a szoftverfrissítést Advanced állásba, hogy mindent mihamarabb megkapjon, lehet, hogy ez segít.

Igen, a „release notes” az „kibocsátási megjegyzések” a magyar fordításban. Facepalm.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.