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
auto
2024. 03. 29. péntek

A világhírű dán-amerikai formatervező, Henrik Fisker vitathatatlan tehetséggel veti papírra elképzeléseit az egyedi megjelenésű autókról, mégsem kapjuk fel a fejünket egy-egy újdonság premierjén, hiszen a Fisker Karma hibrid óta sem a Fisker Automotive, sem az ennek utódjaként 2016-ban alapított Fisker Inc. nem tudott egyetlen járművet sem gyártásba vinni.

A tisztán elektromos Fisker Ocean lehet az első modell, amelynek sikerül megtörnie az üzletember átkát, merthogy itt már konkrét megállapodások is születtek a gyártásról: Európában a Magna osztrák gyárából fog kigurulni az elektromos SUV egy év múlva, 2022. november 17-étől. Most, a Los Angeles-i Autószalonon a végleges, sorozatgyártásba szánt változatot is megmutatta Fisker.

Az Ocean legújabb verziója alapvetően nem különbözik sokban azoktól a prototípusoktól, amiket az elmúlt egy évben mutogatott a vállalat, de azért akad néhány apró újdonság, mint például a megvilágított modellnév az autó orrán. Az ötszemélyes sportterepjáró utasterének központi eleme a 17,1 colos magas felbontású Revolve központi kijelző, amely függőleges állásból vízszintesbe fordítható leparkolt helyzetben. A vezetéstámogató rendszereket a Fisker Intelligent Pilot csomag foglalja magában.

Az autó többféle hajtáskonfigurációban is rendelhető lesz. Elsőkerék-meghajtással az EPA szabvány szerint körülbelül 400 kilométert várhatunk a CATL által szállított LFP akkupakktól, összkerékhajtású, és kétmotoros kivitelben viszont a nagyobb kapacitás miatt 544 és 560 kilométeres hatótávra számíthatunk a Fisker Ocean Ultra, és a Fisker Ocean Extreme típusoknál. Az Ocean Sport verzióval ellentétben ezek NMC kémiával dolgoznak.

Opcionális felszereltség a SolarSky napelemes tető, ami átlagos kaliforniai körülmények között 2400, különösen sok napsütés esetén pedig akár 3200 kilométernyi plusz hatótávot is adhat az autónak egy év alatt. Az Ocean akkumulátora nem csupán felvenni képes az elektromosságot, hanem leadni is más járműveknek vagy a hálózatnak, így akár otthoni energiaforrásként is használható vészhelyzetekben.

A Sport változatba 275 lóerőt pakolt a gyártó, és 6,9 másodperc alatt éri el a 60 mérföld/órás (kb. 96 km/h) sebességet. Az Ultra már 540 ló erejét hordozza és 3,9 másodperc alatt gyorsul, az Extreme pedig még ennél is erősebb, 560 lóerős, és 3,6 mp alatt ér fel a 100 km/h-s tempó közelébe.

A legelső 5000 darab legyártott Fisker Ocean a One jelzést viseli. Ennek 68.999 dolláros indulóára tartalmazza a legerősebb hajtásláncot, az NMC akkucsomagot, a 22”-os F3 SlipStream keréktárcsákat, és számos egyéb, a többi változatnál feláras extraként választható felszerelést.

Legolcsóbban a Sport típus lehet a vásárlóké, ez minden támogatás nélkül 37.499 dollárba kerül, de arról sajnos még nincs hír, hogy ez milyen funkciókat és felszereltséget tartalmaz. Az Ultra 49.999 dollárnál, az Extreme pedig 68.999 dollárnál kezdődik. Az európai árakról egyelőre nem tájékoztatott a Fisker Inc.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.