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 Mindig is érdekelt, hogy mennyivel növeli a fogyasztást a téli gumi, ezúttal végre vettem a fáradságot és lemértem. A méréshez a vadiúj M30 autópálya kb. 8 km hosszú szakaszát választottam Szikszó és Miskolc között. A méréseket mindkét irányban elvégeztem és a két eredményt átlagoltam, hogy ezzel is csökkentsem a domborzat és a szél mérésre gyakorolt hatását. A fogyasztásmérőt akkor nulláztam, amikor az autó már elérte (GPS szerint) a kívánt sebességet, amely esetemben 100 km/h, illetve 130 km/h volt. A nyári gumis és a téli gumis méréseket egyaránt 5-6 fokban, száraz aszfalton végeztem. A fűtést minden alkalommal 20 fokra és automata üzemmódba állítottam. A téli gumis mérésnél egy hajszállal ködösebb volt az idő, ezért azt néhány nappal később újra lemértem, tiszta, páramentes időben is, ekkor viszont 8-9 fok volt. A két téli gumis mérés között 1-2 tized kWh különbség volt, természetesen a melegebb, tisztább időben lett jobb a fogyasztás, ez az eltérés azonban elhanyagolható a téli és nyári gumis mérés közötti különbséghez viszonyítva, tehát egyértelműen kijelenthető, hogy nem a párás levegő miatt fogyasztott többet téli gumival az autó. Így befolyásolja a hideg a villanyautók töltési sebességét A mérést a saját autómmal végeztem, amely egy 2019-es Kia e-Niro. Nyári gumi még a gyári, Michelin Primacy 4, a téli Bridgestone Blizzak, természetesen azonos 215/55 R17 méretben. A két irány között jelentős eltéréseket mértem, hat mérésből mindegyik alkalommal a Miskolc-Szikszó irányban fogyasztott többet az autó, ami remekül példázza, hogy miért nem elfogadható fogyasztásmérésnek, ha valaki egy konkrét út alapján azt mondja, hogy az adott típus fogyasztása ennyi vagy annyi. Ha valaki esetleg sokallja a táblázatban szereplő számokat, neki arra szeretném felhívni a figyelmét, hogy egyszer nézze meg az átlagsebességet, ha egy hosszabb út autópályás szakaszán törekszik arra, hogy 130-cal haladjon, de a „mérésben” szerepel az autópálya előtt és után néhány kilométer országút vagy lakott terület, akkor csoda, ha 100 km/h feletti átlag adódik a teljes útra. A hosszú bevezető és a mérési módszertan tisztázása után következzen végre a számok. Nyári gumival a sebességet GPS szerinti 100 km/h-ra állítva odafelé 20 kWh/100 km, visszafelé 18,5 kWh/100 km átlagfogyasztást mértem, melyek átlaga 19,25 kWh/100 km. Téli gumival azonos tempóval odaúton 20,8, visszafelé 21,1-es érték adódott, ezeket átlagolva 20,4 kWh/100 km átlagfogyasztást kapunk. A téli gumi többletfogyasztása 100-as tempónál tehát a mérés szerint 1,15 kWh/100 km, ami 6%-os fogyasztásnövekedésnek felel meg. 130-cal haladva nyári gumival Szikszó felé 28,2, visszafelé 23,2 kWh/100 km fogyasztást mértem, ezeket átlagolva a Niro fogyasztása 25,7 kWh/100 km. Téli gumival szintén 130 km/h sebességnél 30,1, illetve 24,1 kWh/100 km értékeket mértem, melyek átlaga 27,1 kWh/100 km. Ezúttal a különbség 1,4 kWh/100 km, amely 5%-os növekedést jelent. 100 km/h 130 km/h Nyári gumi [kWh/100 km] 19,25 25,7 Téli gumi [kWh/100 km] 20,4 27,1 Fogyasztásnövekedés [kWh] 1,15 1,4 Fogyasztásnövekedés [%] 6 5 Ha már fogyasztást tesztelünk, az alábbi részletes tesztben Balázs is lemérte a 2020-as Kia e-Niro fogyasztását, így érdekes lehet összehasonlítani, hogy 130 km/h sebességgel, 5-6 fokban, 20 fokra állított fűtéssel (az autómban nincs hőszivattyús fűtés), nyári gumival 25,7 kWh/100 km átlagfogyasztást mértem, míg Balázs azonos tempóval, de fűtés nélkül, 10-12 fokban 22,95 kWh/100 km értéket mért. A két mérés sajnos nem azonos útszakaszon történt, ennek ellenére az adatok véleményem szerint összevethetők, teljesen hihető, hogy 2,7 kWh-val fogyaszt többet egy autó, ha kint hidegebb van és fűtünk is. Villanyautó teszt: Kia e-Niro 2020 & UVO app Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!