Kia Business Solutions Ecosystem – komplex üzleti szolgáltatáscsomagot mutatott be a dél-koreai gyártó
A szuperautókról híres svéd Koenigsegg elkészítette első villanymotorját, sőt, tulajdonképp egyszerre kettőt. A Quark nevű a plug-in hibridekhez, a Terrier, amely már egy teljes hajtásrendszer, pedig a tisztán elektromos modellekhez készült. A cég elektromobilitási fejlesztéseinek sora a David nevű inverterrel kezdődött, ezt követi most a Quark villanymotor, amelynek legfontosabb újítása, hogy nem kell választani a nyomaték és teljesítmény között. A Raxiális fluxusnak elnevezett topológia egyensúlyt teremt a radiális és az axiális fluxus között. A radiális és axiális fluxus elrendezés együttes alkalmazása tette lehetővé az iparágban a legjobbnak számító nyomaték/teljesítmény/tömeg arányt.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 Koenigsegg Quark e-motor, Terrier meghajtóegység és David inverter (fotó: Koenigsegg) A Quark érdekessége a hatékonysága és alacsony tömege, a nagy teljesítményt és a fordulatszámot is figyelembe véve. A csúcsteljesítmény/tömeg arányt tekintve talán nem a Quark a legjobb, a nyomaték/teljesítmény/fordulatszám/tömeg mátrixot figyelembe véve azonban egyetlen villanymotor sem ér a közelébe. Ennek köszönhetően számos olyan sebességváltót nélkülöző alkalmazásban előnyös választás mint a tengeri hajózás vagy a repülőgép-ipar. Koenigsegg Quark villanymotor teljesítmény- és nyomaték-görbéje (forrás: Koenigsegg) A Quark maximális teljesítménye 250 kW (335 lóerő), nyomatéka 600 Nm. A paraméterek különösen annak tudatában lenyűgözőek, hogy a motor rendkívül kompakt, tömege alig 30 kg. A hatfázisú David inverterhez két Quark villanymotort és egy bolygókereket társítva kapjuk a Terriert, amely egy nyomatékvektoros elektromos meghajtó egység. A 670 lóerős, 1100 Nm nyomatékkal rendelkező Terrier meghajtó egység tömege mindössze 84 kg. Koenigsegg Terrier meghajtóegység, a méretek érzékeltetéséhez egy 330 ml-es italos dobozzal (fotó: Koenigsegg) A Quarkot a Gemera PHEV mellett további, jövőben megjelenő plug-in hibrid modellekben alkalmazzák majd, a Terrier pedig a tisztán elektromos modellekbe kerül, bár a Koenigsegg jelenleg nem kínál villanyautót. A Quark tervezésénél fontos szempont volt, hogy a Gemera modell brutális gyorsulását már alacsony sebességnél biztosítsa, így a belsőégésű motor a magasabb sebességtartományra összpontosíthat, mondta Dragos-Mihai Postariu, a Koenigsegg villanymotor tervezési vezetője. Koenigsegg Quark villanymotor, a méretek érzékeltetéséhez egy 330 ml-es italos dobozzal (fotó: Koenigsegg) A Quark tengelye a motorsportban és űrkutatásban használt 300M acélból készült. A közvetlen hűtést a kompakt kialakítás és a nagyobb hűtési hatékonyság miatt választották. A forgórészben a Koenigsegg Aircore üreges szénszálas technológiáját alkalmazták, melyet eddig például a felnik, kormány, ülések stb. kialakításához használt a Koenigsegg – tette hozzá Székely András, a cég E-Motor fejlesztési vezetője. 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!