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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Német sajtóforrások március közepéről beszélnek, amit a politika sem cáfolni, sem megerősíteni nem akar, de a sorok között legalább egy hónapot olvasunk ki. A valóságban azonban ez áprilist jelent.

Mondjuk miért.

Hamarosan, de nem holnap

A Berlin mellett épülő gyárnak eredetileg múlt év közepén kellett volna megnyílnia, de az építési tervek többször változtak – legutóbb például az eredetileg a második fázisba tervezett akkumulátorgyárat is hozzácsapták az első etap engedélyezési eljáráshoz. A német szabályok szerint ilyenkor viszont gyakorlatilag újraindul a procedúra, újabb lakossági meghallgatásokra és elemzésekre van szükség, ezért év közepén már 2021 végéről szóltak a hírek. Végül az év vége jött és ment, Berlin pedig már száz, vagy ezer számra ontja a tesztautókat, de sorozatgyártás még mindig nem indulhatott el.

Az első fázis főépülete mögötti ideiglenes parkolóban sorakoznak a tesztpéldányok. Forrás: Tobias Lindh, Youtube

Az RBB regionális brandenburgi hírportál információi szerint a legújabb csúszás oka, hogy az üzemi baleset esetére készülő forgatókönyveket is újra kell engedélyeztetni, mivel a Tesla megváltoztatta a prognózisát annak tekintetében, hogy egy katasztrófa során mennyi veszélyes anyag kerülhet ki a környezetbe. Ez nem feltétlenül jelent egyébként növekedést, hiszen korábban a cölöpökből készülő alap terveinek változásánál már láttuk, hogy  ez akkor is újraindítja az eljárást, ha a módosítások egyébként pozitív hatásúak a környezet szempontjából. De a lap értesülései szerint még a szennyvíztisztító sem kapta meg a végleges minősítéseket.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy még el sem kezdték az engedélyek kiadását.

A lapértesülések kapcsán megkérdezték Axel Steffent, Brandenburg tartomány környezetvédelmi miniszterét, de ő nem kívánt találgatásokba bocsátkozni és az RBB március közepi jóslatát sem megerősíteni, sem cáfolni nem szerette volna. Azt viszont megosztotta, hogy nagyjából mi a menetrend.

A minisztérium szakemberei már jelenleg is készítik a Tesla engedélyét, ami a záró szakaszában jár, de a munka még egy darabig eltart, nem holnap fogják kiadni – mondta a politikus. A miniszter azt is elmondta, hogy senki ne számítson arra, hogy ha megszületik a végleges engedély, akkor már másnap indulhat a gyár. Ezután ugyanis még van pár feltétel amit a kérelem beadójának teljesítenie kell és erről bizonyítékot is kell szolgáltatnia. Ha az további kérdéseket vet fel, akkor ez is eltarthat még egy pár hétig.

A százezer dolláros Model Y

A fentiek alapján helytállónak tűnik az RBB azon értesülése, hogy március közepére várható az összes engedély beérkezése. A még egy darabig eltart, és az utána még pár hét, nagyjából ki is adhatja a következő négy-öt hetet. Azonban ha tényleg március közepén járunk majd, amikor eldördülhet a startpisztoly, akkor a Teslának érdemes lehet áprilisig várnia.

Mint a Tesla Daily podcast legfrissebb adása helyesen rámutat ugyanis, itt már problémát jelenthet az, ahogyan a gyár költségeit szerepeltetni kell a könyvelésben és a negyedéves jelentésben. Ahogy hivatalosan is megindul a termelés ugyanis, el kell kezdeni visszaosztani a gyár költségeit minden egyes legyártott autóra. Mivel egy üzem sem száz százalékos kihasználtsággal rajtol, hanem 6-9 hónap is lehet a termelés felfuttatása, eleinte mindig igen kevés legyártott autón oszlik meg ez a költség, és ez ilyenkor mindig lehúzza a haszonkulcs-mutatókat. A vállalat erre már előre figyelmeztetett is. Csakhogy egyáltalán nem mindegy, hogy egy januári indulást követően 20-30 ezer autón, vagy a március közepi indulás után mindössze 1000 autón oszlanak meg a költségek. Így irreálisan magas, mondjuk akár százezer dollár is lehetne – papíron – egy-egy Model Y gyártási költsége.

Ha a negyedév végén kezdenék meg a gyártást, az elégé lehúzhatná a mutatókat, amire persze logikus magyarázata lenne a vállalatnak a pénzügyi jelentésben, de egy eladási hullámhoz épp elég egy pár olyan szalagcím, ami a Tesla zuhanó haszonkulcsáról szól. Előny viszont hogy áprilisig már csak pont kerül a vízügyi vita kérdéseire is.

Tovább húzódik a német Tesla-per

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.