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
auto
2024. 11. 24. vasárnap
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

Texas ideális hely a napelemek számára, így már csak ennek okán is észszerű lehet azokat akkus energiatárolóval kiegészíteni. De az USA déli részén fekvő államban az időjárás is érdekes dolgokat tud produkálni, hiszen bár alapvetően igen enyhe a tél, néha rendkívül kemény fagyok lepik meg a helyieket, de rendszeresek a hurrikánok és tornádók is errefelé.

A Tesla döntése gyakorlatilag borítékolható volt.

A felszínt elérő napenergia mennyisége (kWh/m2/nap) az USA-ban. Forrás: nrel.gov

Bort iszik, bort prédikál

Egy évvel ezelőtt, 2021 februárjában, az amúgy szokásosan kellemes, itthon tavaszi időnek mondható texasi télben hirtelen drasztikus változás állt be. A Dallas/Fort Worth nemzetközi repülőtér hőmérői -19 fokot is mértek, ami 72 éves rekordot döntött meg Észak-Texasban. A 10 napig tartó, 3 hullámban végigsöprő zord, viharos időjárás alaposan megtépázta az állam energiaellátását, leszakadt több felsővezeték, berendezések fagytak be gázerőművekben, az áramszünet miatt leálltak az elektromos pumpák és emiatt 85%-kal csökkent a gázellátás is. A rendkívüli hideg miatt a lakosság is otthon maradt, és fűtésre kapcsolta a légkondikat, ami miatt új téli rekord, 67,2 GW energiaigény lépett fel a hálózaton, amit még normál esetben sem tudtak volna kielégíteni. A két hetes időszak 200 milliárd dolláros kárt okozott és 250-700 közé teszik a közvetlenül és közvetett módon a hideg miatt elhunytak számát. Az áramhiány rengeteg gyárat, üzemet is érintett, többek között a Samsung texasi chipgyára is leállt, ami a gyártástechnológiából adódóan egy hosszadalmas, több hetes újraindítást eredményezett, tovább súlyosbítva az akkor már érzékelhető chiphiányt.

A texasi áramszünet miatt leállt a Tesla kaliforniai gyára

De nem csak az ilyen katasztrófahelyzetek okán érdemes Texasba akkus energiatárolókat telepíteni. Az akkus energiatárolók másik előnye, hogy nagy szerepet tudnak játszani a hálózat stabilitásának megteremtésében, a megfelelő frekvencia tartásában, és ezzel az energiapiacon remekül lehet keresni is. A vállalat egyébként már tavaly novemberben ki is váltotta az energiakereskedelmi engedélyt Texas államra.

A Giga Texas első, 1,2 kilométer hosszú és 400 méter széles épületének tetejére a cég már megkezdte a napelemek telepítését. A drónvideók alapján már meg is indultak az internetes találgatások, miszerint a napelemekkel a cég nevét fogják az épület tetejére írni, mégpedig úgy, hogy az Austinba érkező repülőkről az leszállás közben olvasható legyen. A város környékén az év 60%-ában zavartalan a napsütés, így a gyár tetején elhelyezett panelekből igen jó hozamra lehet számítani, amit remekül ki lehet egészíteni egy energiatárolóval.

Tesla Megapack szélerőmű mellett

Így a fentiek fényében már nem meglepő, hogy a legfrissebb építési engedélyek alapján arra derült fény, hogy a Tesla a texasi földterületén egy 53,27 hektáros területet jelölt ki akkus energiatárolók számára – bár azért az valószínűtlen, hogy ezt mind tele is pakolják. A Tesmanian szúrta ki, hogy március 25-én benyújtották az ehhez szükséges dokumentumokat Austin városához. Az elérhető adatok alapján egyébként több tucat szempontból kell megvizsgálnia a projektet a hivatalnak, de ezekre április 11-ig mind sor is kerülhet, illetve 4 vizsgálat már a határidő előtt, március 28-án be is fejeződött.

Hogy ezzel van-e összefüggésben, vagy más, fizető ügyfeleknek szánják az akkupakkokat, azt nem tudjuk, de március közepén 293 darab kész Megapack energiatárolót kaptak lencsevégre a Tesla nevadai akku és kamiongyárát filmező drónosok, ami 879 MWh tárolókapacitásnak felel meg. Bónusz: a videóban nem csak az látszik, mekkorára nőtt a Giga Nevada tetején a napelempark, de a felvétel végén látunk egy piros és egy fehér Tesla Semi prototípust is, amelyek a kamiongyár környékén visznek vontatmányt.

https://www.youtube.com/watch?v=dRpwvzduUrI

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.