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
auto

Anglia és Norvégia között készült el a világ leghosszabb tenger alatti távvezetéke

energia
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

Februárban elkészült az Angliát Norvégiával összekötő North Sea Link, amely a maga 720 km-es hosszával új világrekordot állított fel. A világ leghosszabb tenger alatti kábelének köszönhetően a két ország most már meg tudja osztani egymással a megújuló energiából származó termelését.

A kivitelezési munkák elvégzésével az olasz Prysmiant bízták meg, amely 140 éves tapasztalattal rendelkezik a kommunikációs és egyéb kábelek gyártásában. Az 550 millió eurós beruházásból megvalósult 1,4 GW maximális teljesítményű, 525 kV-os nagyfeszültségű egyenáramú átviteli hálózat (HVDC) 720 km hosszan fut a tenger alatt. A világrekordernek számító kábel a Prysmian nápolyi gyárában készült, de a cég Finnországban, Norvégiában és Németországban is készít vezetékeket.

Forrás: regen.co.uk

A várakozások szerint a két árampiac összekapcsolása révén csökkenhetnek az árak a brit áramtőzsdén. Az Egyesült Királyságban egyre növekvő számú szárazföldi és tengeri szélfarm található, míg Norvégia sok tározós vízerőművel rendelkezik, amelyek az új összeköttetésnek köszönhetően a szélenergia kiegyenlítésére szolgáló energiatárolóként is használhatóak. Ha a Brit-szigeteken túltermelés keletkezik szélenergiából, áramot exportálnak Norvégiába, ahol fel lehet tölteni a víztározókat, majd szélcsendes időben a tározós erőművek exportálhatnak áramot Angliába.

Az Egyesült Királyságban tavaly év végén 27 GW szélerőműves kapacitás működött, ami az ország áramtermelésének 21%-át adta. A tengeri szélfarmok tekintetében a szigetország a maga 12,5 GW-os összkapacitásával a második helyen áll Kína mögött, ami már önmagában is tekintélyes eredmény, ráadásul tervezési fázisban van még további 66 GW. Ilyen mértékű kapacitások mellett a nemzetközi áramkereskedelem további bővülése szinte elkerülhetetlen.

Nem a North Sea Link lesz az egyetlen új összeköttetés a szomszédos országok felé. A már épülőben lévő, 1,4 GW-os Viking Link – amelynek egy 630 km-es szakasza fog a tenger alatt futni – Dániával köti majd össze a brit árampiacot 2023-tól. Dánia maga is rengeteg szélturbinával rendelkezik, ám a két ország szélerőműveinek termelése között alacsony a korreláció.

A Franciaország, Hollandia, Belgium és Írország irányában már meglévő összeköttetések kapacitásai is bővülni fognak, Németország felé pedig új vezetékek fognak épülni a következő években. Az Egyesült Királyság bár kilépett ugyan az Unióból, mégis egyre több szállal fog Európához kötődni.

A legnagyobb projekt azonban az Angliát Marokkóval összekötő, 3800 km hosszúságú, 3,6 GW-os maximális teljesítményű tenger alatti kábel megépítése lesz majd, ami az észak-afrikai nap- és szélerőművek termeléséhez fog hozzáférést biztosítani a brit hálózat számára.

Xlinks – gigantikus hibrid erőmű biztosíthat tiszta energiát a briteknek

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.
Összehasonlítás