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 Az első nagy sorozatban gyártott elektromos autók az előző évtized elején a ma már ázsiai szabványnak tekinthető CHAdeMO csatlakozóval érkeztek Európába. 2011 végén hét autógyártó lobbierejének hatására azonban a CCS 2 Combo csatlakozó lett az európai egyenáramú töltési szabvány. A CHAdeMO csatlakozóval szerelt típusok elkezdtek kikopni. A Kia a SOUL EV-nél még CHAdeMO csatlakozót használt, de az e-Niro és az e-Soul már CCS aljzatot kapott. A Mitsubishi i-Miev és francia testvéreit új autóként már nem forgalmazzák, a Nissan e-NV200 gyártása tavaly befejeződött, így a népszerű Nissan LEAF mellett már csak a Lexus UX300e kapható új autóként CHAdeMO csatlakozóval. Az elmúlt évtizedben azonban olyan sok CHAdeMO-val tölthető autó került az utakra, hogy az elektromobilitás szolgáltatók többsége a mai napig nem engedheti meg azt a luxust magának, hogy az általuk telepített töltőoszlopokon ne helyezzenek el CHAdeMO csatlakozót is.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 CHAdeMO villámtöltő a Hungaroring területén (Fotó: Margetán Zsombor) Sokáig egyetlen kivétel az Ionity hálózat volt, ahol már kizárólag CCS-es töltőket telepítettek. A Tesla Supercharger hálózat is CCS-re váltott, ez azonban csak a jelenleg épp folyamatban lévő külsősök felé nyitástól jelent hátrányt a CHAdeMO-val tölthető autósok számára. A minap beszámoltunk egy hatalmas németországi elektromosautó-töltőállomásról is, ahol a 144 töltőfej között olvasónk egyetlen CHAdeMO végződésűt sem talált. Hazánkban tavaly a MOL Plugee hálózatában jelent meg az első olyan helyszín (M43 autópálya, Magyarcsanád), ahol nincs lehetőség CHAdeMO szabványos egyenáramú töltésre. Megnéztük hogyan változott Magyarországon a CHAdeMO és CCS szabványos nyilvános töltések száma. Az eredményben egyértelműen látható a CCS térhódítása, ugyanakkor az sem kérdéses, hogy az egy töltőoszlopra jutó CHAdeMO töltések száma is növekszik, tehát egyelőre bevételkieséssel számolhat az a szolgáltató, aki csak CCS oszlopot telepít. Az egy oszlopra jutó CCS töltések számának gyors növekedése a töltőoszlopok kihasználtságának növekedését jelzi, ez azonban egyértelműen nem a CHAdeMO töltések kárára történik. A CHAdeMO töltések számának enyhe növekedése megmutatja, hogy a töltőoszlopok és a töltések száma éppen lépést tart a CHAdeMO szabványos töltővel rendelkező elektromos autók számának növekedésével. A CCS töltések számának utolsó félévben látható megugrása arra utal, hogy a CCS szabványos töltők száma nem képes lépést tartani a villanyautók számának növekedésével. A logikus döntés egy elektromobilitás szolgáltatótól ezek alapján az lehet, ha továbbra is telepítenek CHAdeMO szabványos töltőket is. A kívánt fejlesztési irány az lenne, ha egy helyszínre több töltőoszlop kerülne, így megvalósítható lenne, hogy a CCS és CHAdeMO töltőkarok száma egymástól eltérő legyen. Jó megoldás lenne például, ha a meglévő, 3 szabványt támogató 50 kW-os töltőoszlopok mellé kerülne legalább egy nagyobb, legalább 150 kW teljesítményű CCS szabványt támogató oszlop. A fenti grafikonon is látható, hogy a töltőoszlopok telepítésének sebessége elmarad az autók számának növekedésétől. Ez azonban nem jelenti azt, hogy már most is kevés a töltők száma az autóparkhoz. Az elmúlt években a szolgáltatók lefedték az országot a terület alapján szükséges minimális töltőszámmal, ezek kihasználtsága még a mai, két év alatt közel háromszorosára nőtt autópark mellett mindig nagyon alacsony. Egy oszlopra napi kb. 2,3 töltés jut átlagosan, fél órás DC töltést feltételezve a nap 24 órájából átlagosan még mindig alig több, mint napi egy órát van használatban egy-egy töltőoszlop. Mi lesz veled CHAdeMO? 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!