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 Bár az Európai Parlament három héttel ezelőtti döntése után már azt lehetett hinni, hogy sínen van a sokszor emlegetett 2035-ös céldátum, az elmúlt hetekben hatalmas politikai manőverezés folyt a háttérben. Nincs is erre jobb példa, mint, hogy a német kormány két minisztere is két egymásnak ellentmondó nyilatkozatot tett napokon belül. Ma hajnalban, 16 órás maratoni tanácskozás után azonban végül megállapodtak az uniós országok környezetvédelmi miniszterei.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 Hajszálnyira maradt csak nyitva az ajtó Öt kulcsfontosságú kérdésben állapodtak meg az EU környezetvédelmi miniszterei ma hajnalban – számolt be róla a Reuters. Bár ezután még mindig szükséges az Európai Bizottság jóváhagyása is, de abban ugyanazok a kormányok ülnek, mint akik most egyességre jutottak. Az öt terület közül kezdjük a számunkra legfontosabbal: eldőlt, hogy 2035. január 1-től már csak zéró károsanyag-kibocsátású újautókat lehet forgalomba hozni az EU területén. Ez a döntés minden vállalat és mind az Unió 450 millió lakója számára egyértelműen kijelöli az irányt, és hatásai messze túlmutatnak kontinensünkön. A helyzet hasonló mint az Egyesült Államokban, ahol bár 50 tagállam külön-külön dönthet bizonyos környezetvédelmi kérdésekben, Kalifornia állam szigorú szabályozása a de facto standard, mivel az egyik legerősebb piachoz igazodik minden autógyártó, hiszen nem éri meg nekik csak pár tagállam kedvéért környezetszennyezőbb motorokat gyártani. Hasonlóképpen az EU, a világ harmadik legnagyobb gazdasága ezzel a döntéssel a világ autógyártását mozdította végérvényesen a zéró károsanyag-kibocsátás irányába. Repedezik az európai egység a villanyautós átállás ügyében A korábbi hírek arról szóltak, hogy öt ország, Bulgária, Olaszország, Portugália, Románia és Szlovákia későbbi céldátumot hajlandóak csak elfogadni, Németország pedig azt szeretné, ha a CO2-semlegesnek mondott e-üzemanyagok is belekerülnének az elfogadható körbe. Egyes vélemények szerint utóbbi kitétel a luxus sportautók gyártóinak kívánsága volt. Végül a kompromisszum hajszálnyira hagyta csak nyitva az ajtót. Nem került bele a megállapodás szövegébe ezek engedélyezése, de 2026-ban meg fogják vizsgálni, hogy a hibridek és a bioüzemanyagok megfelelnek-e a zéró kibocsátás követelményeinek. Ez természetesen csak úgy lehetséges, ha valahogy kimutatják, hogy az e-benzint használó üzemanyagok égetését kompenzálja az ezek gyártáshoz használt növények által megkötött CO2. Azt is megnézik majd három év múlva, hogy az e-benzint tényleg sikerült-e olcsó üzemanyaggá tenni. Jön a CO2-adó, de megmentenek Megállapodás született abban is, hogy 2027-től a CO2-kibocsátás után díjat kell fizetni a szennyező üzemanyagok után – ebben nem csak a szállításban, de az épületek üzemeltetésében, fűtésében használt szénhidrogének is benne foglaltatnak. Itt a kompromisszum az eredeti tervhez képest egy évvel későbbi bevezetés lett. Ezzel egyidejűleg létrehoznak egy 59 milliárd eurós alapot is, ami 2027-2032 között az alacsony jövedelmű lakosokat védené meg a most elfogadott rendelkezések negatív hatásaitól. Magyarul, elvileg, nem a kelet-európai minimálbéresekre szakad a CO2-adó súlya, de nyilván itt majd a részletes szabályozás lesz érdekes. Ez egy kulcskérdés volt egyébként, mivel Lengyelország, Lettország és Litvánia több pénzt szerettek volna, míg a Dánia, Finnország és Hollandia, akik többet fizetnek be, mint amit visszakapnak, csökkenteni akarták az alap méretét. Nagy harc volt abban a kérdésben is, hogy miként reformálják meg az EU szén-dioxid-piacát. A miniszterek végül elfogadták a Bizottság azon javaslatát, hogy 2030-ig 61%-kal csökkenteni kell az erőművek és az ipar CO2-kibocsátását – és a körbe bevonták a hajózást is. Két további javaslatot is elfogadtak, ezek szerint a korábbinál is alacsonyabb kibocsátási értékeket írt elő Brüsszel a tagállamoknak, és erősíteni fogják a természetes CO2-semlegesítés mértékét, azaz például növelni akarják az erdők területét. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!