PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== Bár az Európai Parlament három héttel ezelőtti döntése után már azt lehetett hinni, hogy sínen van a sokszor emlegetett 2035-ös céldátum, az elmúlt hetekben hatalmas politikai manőverezés folyt a háttérben. Nincs is erre jobb példa, mint, hogy a német kormány két minisztere is két egymásnak ellentmondó nyilatkozatot tett napokon belül. Ma hajnalban, 16 órás maratoni tanácskozás után azonban végül megállapodtak az uniós országok környezetvédelmi miniszterei. Hajszálnyira maradt csak nyitva az ajtó Öt kulcsfontosságú kérdésben állapodtak meg az EU környezetvédelmi miniszterei ma hajnalban – számolt be róla a Reuters. Bár ezután még mindig szükséges az Európai Bizottság jóváhagyása is, de abban ugyanazok a kormányok ülnek, mint akik most egyességre jutottak. Az öt terület közül kezdjük a számunkra legfontosabbal: eldőlt, hogy 2035. január 1-től már csak zéró károsanyag-kibocsátású újautókat lehet forgalomba hozni az EU területén. Ez a döntés minden vállalat és mind az Unió 450 millió lakója számára egyértelműen kijelöli az irányt, és hatásai messze túlmutatnak kontinensünkön. A helyzet hasonló mint az Egyesült Államokban, ahol bár 50 tagállam külön-külön dönthet bizonyos környezetvédelmi kérdésekben, Kalifornia állam szigorú szabályozása a de facto standard, mivel az egyik legerősebb piachoz igazodik minden autógyártó, hiszen nem éri meg nekik csak pár tagállam kedvéért környezetszennyezőbb motorokat gyártani. Hasonlóképpen az EU, a világ harmadik legnagyobb gazdasága ezzel a döntéssel a világ autógyártását mozdította végérvényesen a zéró károsanyag-kibocsátás irányába. Repedezik az európai egység a villanyautós átállás ügyében A korábbi hírek arról szóltak, hogy öt ország, Bulgária, Olaszország, Portugália, Románia és Szlovákia későbbi céldátumot hajlandóak csak elfogadni, Németország pedig azt szeretné, ha a CO2-semlegesnek mondott e-üzemanyagok is belekerülnének az elfogadható körbe. Egyes vélemények szerint utóbbi kitétel a luxus sportautók gyártóinak kívánsága volt. Végül a kompromisszum hajszálnyira hagyta csak nyitva az ajtót. Nem került bele a megállapodás szövegébe ezek engedélyezése, de 2026-ban meg fogják vizsgálni, hogy a hibridek és a bioüzemanyagok megfelelnek-e a zéró kibocsátás követelményeinek. Ez természetesen csak úgy lehetséges, ha valahogy kimutatják, hogy az e-benzint használó üzemanyagok égetését kompenzálja az ezek gyártáshoz használt növények által megkötött CO2. Azt is megnézik majd három év múlva, hogy az e-benzint tényleg sikerült-e olcsó üzemanyaggá tenni. Jön a CO2-adó, de megmentenek Megállapodás született abban is, hogy 2027-től a CO2-kibocsátás után díjat kell fizetni a szennyező üzemanyagok után – ebben nem csak a szállításban, de az épületek üzemeltetésében, fűtésében használt szénhidrogének is benne foglaltatnak. Itt a kompromisszum az eredeti tervhez képest egy évvel későbbi bevezetés lett. Ezzel egyidejűleg létrehoznak egy 59 milliárd eurós alapot is, ami 2027-2032 között az alacsony jövedelmű lakosokat védené meg a most elfogadott rendelkezések negatív hatásaitól. Magyarul, elvileg, nem a kelet-európai minimálbéresekre szakad a CO2-adó súlya, de nyilván itt majd a részletes szabályozás lesz érdekes. Ez egy kulcskérdés volt egyébként, mivel Lengyelország, Lettország és Litvánia több pénzt szerettek volna, míg a Dánia, Finnország és Hollandia, akik többet fizetnek be, mint amit visszakapnak, csökkenteni akarták az alap méretét. Nagy harc volt abban a kérdésben is, hogy miként reformálják meg az EU szén-dioxid-piacát. A miniszterek végül elfogadták a Bizottság azon javaslatát, hogy 2030-ig 61%-kal csökkenteni kell az erőművek és az ipar CO2-kibocsátását – és a körbe bevonták a hajózást is. Két további javaslatot is elfogadtak, ezek szerint a korábbinál is alacsonyabb kibocsátási értékeket írt elő Brüsszel a tagállamoknak, és erősíteni fogják a természetes CO2-semlegesítés mértékét, azaz például növelni akarják az erdők területét. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!