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 Az oldalunkon megjelenő cikkekben gyakran szokott szó esni az exponenciális növekedésről a megújuló energia, az energiatárolás vagy az elektromobilitás kapcsán, pedig ez a szóhasználat matematikailag nem pontos. Valójában egy S-alakú, azaz logisztikus görbéről van szó. Az új, diszruptív technológiák jellemzője, hogy kezdetben nagyon lassan, alig észrevehetően növekszik a felhasználásuk, majd hirtelen egy robbanásszerű növekedési szakasz kezdődik, mielőtt megkezdődik a tetőzés – többnyire valahol 80% környékén. A Bloomberg elemzői annak jártak utána, hogyan néz ki ez az S-görbe az elektromos autók esetében. Mindezidáig Norvégia a világ egyetlen országa, ahol a villanyautók elérték a 80%-os részesedést az újonnan eladott autók piacán. A Bloomberg a történeti adatok alapján úgy találta, hogy a skandináv országnak szinte az örökkévalóságig tartott eljutnia az 5%-ig, innentől viszont felgyorsultak az események, és ezt követően a 80%-os arányt már viszonylag gyorsan, mindössze nyolc év alatt sikerült elérnie. Úgy tűnik tehát, hogy a villanyautózás esetében 5%-os aránynál van az az inflexiós pont, ahol beindul a látványos növekedés: miután a korai felhasználók kitaposták az utat, és kiépült az őket kiszolgáló infrastruktúra, megjelennek a piacon a konformistább, de jóval nagyobb létszámú vásárlói rétegek is. Norvégiával együtt már tizenkilenc olyan ország létezik a világon, ahol az elektromos autók eladásai elérték az 5%-os piaci részesedést. A fenti listához hamarosan csatlakozni fog Ausztrália, Kanada és Spanyolország is, hogy csak a nagyobb piacokat említsük, de már Magyarország is közelíti az 5%-os álomhatárt, az idei első negyedévben ugyanis az újonnan eladott autók 4,4%-a volt tisztán elektromos. Ha azt feltételezzük, hogy ezekben az országokban is Norvégiához hasonló gyorsaságú lesz az átalakulás, akkor valószínűleg nem járunk messze az igazságtól. A Bloomberg elemzői ugyanis egy grafikonra tették mind a tizenkilenc országot, amelyen jól látható, hogy a villanyautók piaci részesedésének alakulása nagyon hasonló pályát ír le. Tipping point! https://t.co/K7i2J5rEjd pic.twitter.com/XfyDmfBDpG — Akshat Rathi (@AkshatRathi) July 9, 2022 A Bloomberg úgy találta, hogy az egyes autógyártók esetében is létezik hasonló inflexiós pont, megfigyelték ugyanis, hogy ha egy európai autógyártó eladásain belül a tölthető (hibrid és BEV) autók aránya eléri a 10%-ot, akkor két éven belül megtriplázódik ez az arány. Ha már egyszer kiépültek az ellátási láncok és a gyártókapacitások, könnyű felskálázni a termelést. A globális autóeladásokon belül a tavalyi évben haladták meg először a villanyautók az 5%-os arányt. Ezek után nem lenne meglepő, ha az 50%-ot 2026-ban vagy 2027-ben elérnénk, innentől pedig a méretgazdaságosság már a hagyományos autók ellen dolgozna, ami csak még tovább gyorsítaná az átállást, így még ebben az évtizedben kényelmesen elérhetnénk az S-görbe tetejét. Ezért fog összeomlani a hagyományos autók gyártása 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 dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!