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
auto
2024. 07. 22. hétfő

Immár két éve, hogy Amerikán kívül nem kapható a Tesla Model S és X – az Egyesült Államokban már 2021 nyarán megindult frissített modellek kiszállítása, de Európában és Kínában még mindig várni kell.

Egyre több jel mutat azonban arra, hogy még idén megérkeznek az első autók.

Hosszú szünet

Európában a Model 3 és Y megjelenéséig nagyjából 30 ezer Model S és X fogyott évente, de az utolsó hivatalos szállítmányok 2020 végén érkeztek, ezek közül 270 autó átadása csúszott át 2021 legelejére. Azóta mindössze 44 került forgalomba a két nagyobbik Teslából a kontinensünkön – ezek egy része valószínűleg a Tesla szalonok kiszórt kiállítási darabjai voltak, a többi pedig egyéni privát import Amerikából.

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

Tesla Model S Plaid. Fotó: Bérczi Balázs

A rendkívül hasonló külső ellenére a felszín alatt a két modell szinte teljesen megújult, a meghajtás, az akkupakkok és a vázszerkezet is módosításokon esett át, a modernizáció és az olcsóbb, egyszerűbb gyártás jegyében. A vásárlók szempontjából legszembetűnőbb átalakuláson természetesen az utastér esett át, de a Plaid változat teljesítménye és hárommotoros hajtáslánca is figyelemre méltó. De az autó frissítése, valamint a gyártósor modernizációja azt is jelentette, hogy a Teslának ismét sok új gyártási problémával kellett megküzdenie, a termelési ütem pedig messze elmaradt a tervektől. Nagyjából mostanra értek oda, hogy negyedévente 20 ezer darabbal kezdenek az egykori évi 100 ezres gyártási tempó közelébe érni.

Tesla Model S Plaid. Fotó: Bérczi Balázs

Így most már végre Amerikán kívül is megkezdődhetnek a kiszállítások, amelyeket a negyedik negyedévre ígértek.

Kínai regisztráció

Kínából az elmúlt pár napban több olyan jel is érkezett, hogy a két típus kiszállításai heteken belül megkezdődhetnek.

Az elektromos autók az országban mentesülnek az ÁFA alól, ám ehhez fel kell kerülniük egy hivatalos állami listára is. Ez a Model S és X két-két változata esetében a hét elején meg is történt, ami elég konkrét jel.

Forrás: CnEVPost, fordítás: Google Translate

A hivatalos állami regisztráció egyébként néhány érdekes adatot is elárul az autókról. Azt eddig is tudtuk, hogy mind a négy modell, tehát a Model S és X Long Range, illetve Plaid változatai is bruttó 100 kWh-s akkupakkal készülnek, most viszont már azt is tudjuk, hogy ezek 560 kilót nyomnak. Érdekes részlet, hogy a szintén most regisztrált BMW i7 alig 6%-kal nagyobb kapacitású aksijának tömege 22%-kal több. A dokumentumból az autók súlya is kiderül, így a kétmotoros Model S Long Range változata 2089 kg, a hárommotoros Plaid pedig 2183 kg. A Model X esetén ez  két adat 2373 kg és 2468 kg.

A hatótávok kapcsán valószínűsíthetően a kínai CLTP szabvány adatiról van szó, ezért ilyen magasak az értékek. A valósághoz jóval közelebb álló amerikai EPA adatok alapján a Model S két változata 604, illetve 560, a Model X pedig 534 és 500 kilométerre képes – az európai WLTP számok valahol a kínai és amerikai értékek között lesznek majd.

Előkészületek

De nem csak a regisztrációs adatok, ennél valamivel konkrétabb jelek is utalnak a kiszállítások kezdetére.

Kínában a napokban lefotóztak egy vadonatúj Model S Plaid kiadást, ami épp egy tréleren érkezett meg és állítólag a hivatalos forgalmazótól származik. Lehet, hogy bemutató autóról, vagy a szerelők tréningjéhez szükséges példányról, esetleg a hivatalos forgalomba helyezéshez szükséges tesztjárműről van szó. Az internet szorgos népe révén viszont azt is tudjuk, hogy a San Franciscó-i kikötőből szeptember 30-án kihajózott a Helios Ray autószállító, amely Teslákat szállít és október 25-én fut be Sanghajba.

Ilyen, a fremonti gyárból Kínába tartó szállítmányra nem volt példa az S/X exportjának felfüggesztése óta, így nagyon valószínű, hogy ez a hajó az első új példányokat szállítja, és novemberben megkaphatják azokat a megrendelők is, akiket már el is kezdtek erről kiértesíteni.

Hasonló amerikai szállítmány várható Európába is, de erről még ennyire konkrét adat nincs. Ellenben a német Teslás fórumokon befutottak az első olyan a jelentések, miszerint az autógyártó elkezdte az európai ügyfelek telefonos kiértesítését is, hogy készüljenek fel a járművek vételárának kiegyenlítésére és átvételére. A hírek szerint erre november végén, vagy decemberben kerülhet sor.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.