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
auto

Bűntetőeljárás is lehet a legújabb Tesla vizsgálat vége

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD1ldjMiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXYzL2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXYzJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMy9raWEtZXYzLTYwMHg1MDAtMDMyNS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAzL2tpYS1ldjMtMTMwMHg2MDAtMDMyNS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAzL2tpYS1ldjMtMTMwMHg2MDAtMDMyNS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

A Reuters három forrásra hivatkozva úgy tudja, az amerikai igazságügyi minisztérium (DOJ) vizsgálatot folytat a Teslával szemben annak eldöntésére, hogy megtévesztették-e a fogyasztókat a vezetéstámogató rendszerük képességei kapcsán.

Túl hamar senki ne várjon döntést.

Tavalyi hír, frissen tálalva

A Reuters információ szerint az ügy egyébként még 2021-ben indult, azóta vizsgálja a minisztérium, hogy megtévesztőek voltak-e a vállalat állításai. A vizsgálat pontos tárgyának megítélése nem egyszerű a hírportál cikke alapján, ugyanis, mint a legtöbb általános sajtótermékben, több mondatban is keverednek az Autopilot és a Full Self Driving (FSD) szolgáltatások leírásai és a cég ezekkel kapcsolatos kommunikációi.

Lehet mégis az Autopilot a hibás, csak nem úgy, ahogy gondolták

Az írás szerint a minisztérium azután kezdett vizsgálódni, hogy több, mint egy tucatra nőtt azon balesetek száma, ahol használatban lehetett az Autopilot rendszer, a Tesla kettes szintű vezetéstámogatója. A lap felidézi, hogy a Tesla már 2016 óta hirdeti az Autopilot képességeit, Elon Musk pedig múlt héten a negyedéves pénzügyi jelentés konferenciahívásán azt mondta, hogy a FSD funkciójuk [Észak-Amerikában] az év végig olyan frissítést kap, amely alkalmassá teszi arra, hogy elvigye az utasokat munkába, egy barátjuk házához, vagy a boltba, anélkül, hogy a kormánykerékhez nyúlnának. A Reuters azt is felidézi, hogy az autógyártó honlapján jelenleg is van egy olyan videó, amely azt hirdeti, hogy azon a sofőr nem vezet, csak jogi okokból ül a volán mögött.

A Tesla rendszerének magyar nyelvű leírása, amelyet rendeléskor látunk.

A hírügynökség írásából nem derül ki azonban, hogy a vizsgálat az Autopilot, vagy az FSD termékek, esetleg mindkettő kapcsán folyik-e.

Azt azonban a lapnak nyilatkozó források hozzáteszik, hogy egy esetleges vádemelést nagyon megnehezítheti, hogy a Tesla többször, több helyen, kifejezetten figyelmezteti a fogyasztókat, hogy ezek a funkciók nem teszik önvezetővé az autót.

A Reuters idézi a Tesla honlapját, amely szerint a kezeiket mindig a kormányon kell tartani, és hogy a technológiát arra tervezték, hogy segítse a kormányzást, fékezést és gázadást, de nem teszik önvezetővé a járművet. A lap azt is megjegyzi, hogy az előbb említett konferenciahíváson Musk a mondatát úgy folytatta, hogy egyértelművé tette, nem azt mondják, hogy az autó a frissítés után képes lesz már arra, hogy sofőr, emberi felügyelet nélkül közlekedjen.

Részlet a Model 3 kézikönyvében található figyelmeztetések egyikéből.

Azt mi tesszük hozzá, hogy a Tesla járművei egyébként csak további, hasonló figyelmeztetések elfogadása után engedik aktiválni az Autopilot és FSD funkciókat, menet közben figyelik a sofőr kezei a volánon vannak-e, illetve most már a szemeit is követik, hogy az utat figyelik-e, és letiltják a rendszer használatát, ha nem figyel oda.

Kaliforniának nem tetszik a Tesla marketingje

A DOJ nyomozása azért kapott most különös visszhangot, mert az közlekedési hatóságok, mint a szövetségi NHTSA, valamint a kaliforniai DMV Autopilotot érintő vizsgálataival szemben itt akár büntetőeljárást is indíthatnak a cég egyes vezető tisztségviselői ellen. Persze, ahogy a cikknek nyilatkozó szakértő megjegyzi, a következmények között vannak más, ennél enyhébb opciók is, de az is lehet, hogy egyszerűen csak lezárják az ügyet.

Értelmetlen baleseti statisztikát tett közzé az amerikai hatóság

A Tesla egyébként hasonló, a fogyasztók megtévesztésről szóló pernek volt már részese Németországban is, de ott a céget nem találták hibásnak. A Reutersnek nyilatkozó szakértő szerint valószínű, hogy ahhoz, hogy a DOJ vádat emelhessen, olyan belső emaileket és kommunikációkat kellene felmutatnia a vizsgálatnak, amelyek azt bizonyítják, hogy a cég vezetői szándékosan megtévesztő állításokat fogalmaztak meg a rendszereik képességeivel kapcsolatban. A Reuters forrásai szerint jelenleg még nem áll úgy az ügy, hogy bármelyik irányba is döntés szülessen.

Elbukott a német Tesla per

Címlapkép: Black Tesla, Youtube

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.