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
auto
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

Rémálommá vált egy család karácsonya, mivel leégett a családi házuk tetőszerkezete, miközben elektromos autót töltöttek a ház melletti kocsibeállóban – írja az újszó.com. A cikk címe még a villanyautót hibáztatja, de a bevezetőből már kiderül, hogy az elektromos hálózat hibája okozhatta a tüzet.

fotó: Hédervár Tűzoltó Egyesület

Sajnos az ilyen beszámolók gyakran az elektromos autóhoz kötik az emberek fejében a tűzesetet, miközben annak a valódi oka többnyire az elhanyagolt elektromos hálózat. A hálózat gyenge pontját más nagyobb fogyasztók, például vasaló vagy elektromos sütő is előhozzák, de nagyobb hír csak a ma még szokatlanabb fogyasztók, például az elektromos autók esetén lesz a sajnálatos eseményből.

Nem lehet elégszer felhívni a figyelmet rá, hogy az elektromos autót hiába tervezi a gyártó biztonságosra, ha azt egy potenciálisan tűzveszélyes hálózathoz csatlakoztatjuk. Az autókhoz adott konnektoros vésztöltők többnyire 8-12 amper áramerősséggel, 2-2,4 kW teljesítménnyel terhelik a hálózatot. Első pillantásra ez nem tűnik soknak, számtalan háztartási eszköz teljesítménye hasonló. Azonban porszívózni vagy villanyrezsót használni ritkán szoktunk 12-16 órán át folyamatosan maximális terheléssel. Ráadásul léteznek 16 amperes, 3,6 kW teljesítményre képes, normál konnektorba bedugható töltésvezérlők is. Sokan bátran használják is ezeket, hiszen a konnektorra is 16 A max. terhelhetőséget írnak.

fotó: Hédervár Tűzoltó Egyesület

Nagyon fontos, hogy aki konnektorról szeretné tölteni az autóját, ráadásul kihasználva az elméleti maximális 3,6 kW-os teljesítményt, az rendszeresen ellenőriztesse az elektromos hálózatot. Az 1950-es években a mai szabványnak nem megfelelően (sodrott, forrasztott) kiépített kötések, illetve gyakran kisebb áramra tervezett, a szükségesnél kisebb keresztmetszetű vezetékek, esetenként alu-réz toldások nem fogják tolerálni a folyamatos nagy teljesítményt. A laza kötések tartós, nagy terhelés hatására melegedni fognak, a melegedés hatására méginkább meglazulnak, fokozva a tűzveszélyt.

Sokan mondják, hogy felesleges fali töltőre költeni, konnektorról is feltölt minden reggelre az autó. Ez igaz is, sőt, a jó minőségű töltők dugvillájába hőérzékelőt is építenek, hogy a töltés még a konnektor leolvadása vagy kigyulladása előtt leálljon. Nem szabad azonban sajnálni a pénzt egy szakember általi ellenőrzésre, szükség esetén egy új vezeték kihúzására a villanyóra és a garázs között, amelyre minőségi konnektort szerelnek. Akkor sem dőlhetünk hátra a következő évtizedre, ha ezt megtettük. A háztartási konnektorok esetében az érintkező felület nagyon apró, a folyamatos használat és melegedés következtében fáradhat az anyag, lazulhat a kontakt.

Falra szerelt CEE32A 5 pólusú ipari áramcsatlakozó és hozzá csatlakoztatott hordozható töltésvezérlő.

A fali töltő előnye nem csak a komfort, hanem az is, hogy ezt az esetek túlnyomó többségében szakember köti be, aki – remélhetőleg – nem fogja a nagyi 60-as években kábelezett garázsába felszerelni anélkül, hogy ellenőrizze a teljes hálózatot. Természetesen aki a mobil töltőkhöz ragaszkodik, az is használható biztonsággal. Nagy teljesítmény és folyamatos használat esetén azonban a sima dugvilla és konnektor helyett érdemes lehet ipari csatlakozót használni.

Ne várjuk meg, amíg leég a házunk!

Kihúztam a kocsidat, hogy ne robbanjon fel!

Címlapkép: Hédervár Tűzoltó Egyesület

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás