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 A Bloomberg autózás jövőjével foglalkozó rovata, a Green Hyperdrive közölt a napokban egy analitikus írást, ami arra vállalkozott, hogy megfejti és megmagyarázza a Tesla árazási politikáját. Az apropót az jelenti, hogy az örökké változó, de fix, nem alkudható árak alkalmazása az észak-amerikai autópiacon újdonságnak számítanak, de a Tesla mellett egyre több gyártó kacérkodik máris azzal, hogy ebbe az irányba induljon el. Felrúgták a szabályokat Az Egyesült Államok autópiacán régóta bevett gyakorlat, hogy az autógyártók augusztusban, az ősszel kezdődő új modellév előtt rögzítik az árakat, és ezen nem is nagyon szoktak változtatni a következő szezonkezdetig. Pontosabban: a gyártó által javasolt fogyasztói ár (MSRP) nem változik, ugyanis az értékesítést közvetlenül nem az autógyártók végzik, hanem független, viszonteladó partnereik. A végső árat pedig a vásárló alkudja ki a kereskedőnél. A Tesla gyakorlata ezzel szemben az, hogy nincs lehetőség alkudozásra. Fix árakat sem használnak, ehelyett év közben – a kereslet, a kínálat, valamint az alkatrész és gyártási költségek változásának függvényében – bármikor módosítanak a korábban rögzített áraikon. A villanyautó gyártó dinamikus árazási politikája jórészt azért alkalmazható, mert a Teslákat nem harmadik fél árulja, hanem kizárólag online lehet azokat megrendelni a cég saját felületén. A Ford is megszorongatja a kereskedőit A Bloomberg cikke arra hívja fel a figyelmet, hogy a közelmúltban a Ford és a Volvo is hasonló irányba indult el. Az ovális kék lógós autógyártóról ezügyben mi is írtunk, amikor a cég vezetője, Jim Farley határozottan más stílusban kezdett tárgyalni a kereskedőhálózattal, mint korábban. Farley elvárásként jelölte meg például a töltőhálózat fejlesztését, de az új villanyautókkal kapcsolatban azt is, hogy a kereskedők fogadják el a Ford által javasolt fix árakat; ellenkező esetben ugyanis nem árulhatják majd a márka elektromos portfólióját. A Volvo szintén tavaly jelentette be, hogy elektromos autóit online fogja értékesíteni, átlátható és fix árazást vezet be, és az alkudozás nem lesz többé opció. A kereskedési módszertan változása alapvetően kedvezőbb helyzetet teremt a fogyasztók számára, többször is olvastunk olyan amerikai híreket amelyekből kiderült: a különösen népszerű típusokra a helyben domináns kereskedések hajlamosak arcátlanul magas, több tízezer dolláros felárat is alkalmazni. Korábban már írtunk arról, hogy milyen nehézségekkel küzdenek az amerikai autógyártók, amikor a független kereskedésekkel üzletelnének: 18 amerikai államban nem nyithat boltot a Tesla Megcélozták a közepét A Tesla árpolitikájának magyarázatához a Bloomberg az empirikus utat választotta. A cikk írója kigyűjtötte a Tesla árváltozásait az elmúlt évekből, és azt találta, hogy az autók indulóára rendre az adott szegmens piaci átlagárát célozta meg. Így amikor anno elkezdték a 35 ezer dolláros Model 3 forgalmazását, az átlagos személyautó 34.944 dollárba került az amerikai piacon. Most pedig, öt évvel később, amikor – leginkább az infláció hatására – 47.692 dollárra nőtt az átlagár, a Tesla legolcsóbb típusa 46.990 dollárba kerül. Fekete oszlopok: az átlagos újautó ára; zöld vonal: a Model 3 indulóára; szürke vonal: A Model Y indulóára. Forrás: Bloomberg Bár a Model Y ennél az árnál magasabbra van belőve, így is jól látszik, hogy a típus árazási görbéje folyamatosan lekövette ezeket a piaci változásokat. Csupán 2021. elején volt egy kis eltérés ettől, lefelé, ami azért történt, mert rövid időre megjelent az SUV új, kis akkus változata. Az amerikai gazdasági lap szerint, ha a Cybertruck árát akarjuk belőni, akkor ez az árazási modell a segítségünkre lehet. Amikor a Tesla megnyitotta az utat előrendelések előtt, a típus ára 49.990 dollárról indult, ami – jééé! – megegyezett Amerikában az átlagos pickup árával. A gyártó később eltüntette az árakat az oldaláról, majd bejelentette: változni fog a ténylegesen gyártásba kerülő változat motorválasztéka – és valószínűleg az ára is, mivel időközben jelentősen drágultak az alapanyagok. A Bloomberg tippje az, hogy a Cybertruck ára 56 ezer dollár körül lesz – mivel erre a szintre drágult a pickupok átlagára. A cikk figyelmeztet: ez alapján érdemes értelmezni a 2024-re várt új, 25 ezer dolláros Tesla modell árát is, mivel annak árcéduláit a tényleges piaci megjelenésig a gyártó még módosítani fogja. A harmadik generációs platform néven hivatkozott termékhez friss, kapcsolódó hír, hogy a Tesla március elsején tartandó befektetői napján osztanak majd meg további információkat. A rajongói várakozásokat némileg máris hűtve érdemes azonban hangsúlyozni: szó sincs bemutatóról! Inkább a befektetők további kitartását biztosítani hivatott, a kulisszák mögé bepillantás lehetőségét nyújtó eseményre érdemes készülni. Az autó premierjét az eddig napvilágot látott információk alapján 2024-re, a tömeggyártást pedig inkább még egy évvel későbbre valószínűsítjük. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+ Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!