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
auto
2024. 04. 14. vasárnap

Ahogy azt a minap megírtuk, úgy néz ki a Renault kenyértörésre viszi a vitát német viszonteladóival, a cég ugyanis vissza akarja nyesegetni a kereskedők közös érdekvédelmi szervezetének jogait, valamint csökkenteni akarja partnerei haszonkulcsát is.

Kereskedők nélkül maradhat a Renault Németországban

Most úgy néz ki a Ford is követi a példát.

Kockázatos próbálkozás

Las Vegasba tart Jim Farley, a Ford vezetője, hogy az elektromos jövő új értékesítési modelljéről tárgyaljon a cég kereskedőhálózatávalszámolt be róla a Reuters. Az autógyártó már korábban beszélt arról, hogy autónként 2000 dollárt kellene lefaragnia az értékesítési költségekből, hogy versenyképes legyen a saját hálózattal rendelkező új elektromos gyártókkal. A hagyományos autógyártók Amerikában franchise rendszerben értékesítenek, amelynek történelmi hagyományai, és egy ideje már köbe vésett kötelező okai vannak, amelyekről itt írtunk a legutóbb:

18 amerikai államban nem nyithat boltot a Tesla

Farley előzetesen annyit közölt a kereskedőkkel, hogy a megbeszélés egyik fő pontja a gyártó új villanyautó kínálatának értékesítései módja lesz, amellyel kapcsolatban új megállapodást szeretnének kötni. A cég egyébként úgy becsüli, már azzal is 600-700 dollárt takaríthatnak meg, ha a Teslához hasonlóan kevés autót tartanak csak raktárkészleten, és több készül közvetlenül megrendelésre.

A kereskedők viszont, érthető okokból, nem túl boldogok attól, hogy az ő marzsukból szeretnék kigazdálkodni a versenyhátrányt. Attól félnek, hogy az egyedi gyártás révén jelentősen csökkenhet a profitjuk. Fontos kérdés számukra az is, hogy milyen töltőtelepítési előírásokat határoz meg a Ford – mondta így a Reutersnek nyilatkozó kereskedők egyike. Attól tartanak ugyanis, hogy a cég nagyszabású elektromos terveit úgy kívánja megtámogatni, hogy kereskedésenként több villámtöltő telepítését írja elő, amely akár félmillió dolláros költség is lehet nekik.

Ez utóbbi kapcsán azért megjegyeznénk, hogy ennek túl sok értelme nem lenne. Senki nem akar egy Ford kereskedésbe járni tölteni, ha csak az véletlenül nem épp egy forgalmas belvárosi ponton, vagy egy autópálya mellett található, hiszen az ember általában csak az autójáért megy oda, vagy maximum szervizeltetni viszi a kocsit. A kereskedések töltői elsősorban a tesztautók feltöltéséhez, esetleg az ügyfelek kényelmének növeléshez szükségesek, de ehhez sokkal olcsóbb célállomás-töltők is elégségesek, nem kell több megawattnyi teljesítményt lekötni.

A kereskedők viszont készek arra, hogy a törvényben rögzítette franchise jogaikra hivatkozva verjék vissza a Ford próbálkozásait, ha úgy érzik olyat akarnak lenyomni a torkukon, amivel nem értenek egyet. Van egyébként olyan Ford szalon is, amelyik üdvözli a cég lépéseit, sőt azon lepődött meg, hogy ilyen sokáig vártak ezzel – számol be róla a híroldal.

Nem a Ford az egyedüli, amely hasonló problémákkal küzd Amerikában. ahogy arról korábban már írtunk, a GM például pénzt, kivásárlást ajánl azoknak a partnereinek, amelyek nem készek fejest ugrani a Cadillac márka teljes elektromos átállásának agresszív ütemtervébe.

Fizet a Cadillac, hogy ne árulják az autóit

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.