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 Ebben a sorozatban egy hat éves, közel 200.000 kilométert futott Tesla Model X 90D-vel szerzett tapasztalataimról számolok be. Az első részben az első 1000 kilométer első benyomásait összegeztem, most pedig azt fogom bemutatni, hogyan fér el 6-7 fő, köztük 3 kisgyerek, méretes gyerekülésekkel az autóban. Arról már írtam, hogy az autó kívül-belül hatalmas. Utóbbi nagy előny, ha sokan utazunk, sok csomaggal, előbbi komoly hátrány a parkolásnál. A mi korai Model X példányunk középső sorában három különálló ülés található, melyek előre-hátra tologathatók és dönthetők, de a háttámla nem hajtható le, ami nagy hátrány, ha valami hosszú tárgyat szeretnénk a csomagtartóban szállítani, de erről majd a csomagtér használhatóságánál panaszkodok. A beszállás könnyű a harmadik sorba. A második sor motoros mozgatású, előredönthető üléseinek köszönhetően kényelmesen be lehet szállni a leghátsó sorba. Szakadó esőben azonban komoly hátrány a megfontoltan mozgó motoros ajtó- és ülésmozgatás: amíg előrecsúsztatjuk az ülést, elázik az egész család. Ilyenkor is visszasírtam az Evalia egy pillanat alatt kirántható tolóajtóit. Öt gyerekülés behelyezése sem lehetetlen, négynek még isofix rögzítés is jutott. A középső sor két szélső ülése isofix csatlakozóval is fel van szerelve, a középsőbe csak biztonsági övvel tudunk gyerekülést rögzíteni, ami számomra jelentős hátrány. A harmadik sor két ülése szintén el van látva isofix csatlakozóval, így akár négy gyerekülést is rögzíthetünk ezzel a szabványos módszerrel. A két leghátsó ülés nagyobb gyerekeknek vagy nem túl nagyra nőtt felnőtteknek is kényelmes. Kivéve kisgyerekeknek! A probléma az, hogy az ülések kagylós kialakítása miatt a felnőttek térdmagassága körül (vagy kicsivel felette) nem elég hosszú a távolság az előző üléstől. Egyéb típusokban az ülések háttámláját igyekeznek minél vékonyabbra, a hátul ülők térdénél homorúra kialakítani. A Teslában épp itt domborodik az ülések kemény, festett borítása. Ezzel az a gond, hogy a gyerekülésben ülő gyerekeknek épp itt (lenne) a lábfeje, ami nem fér el. A második sor üléseit előrébb tolva lehet nyerni egy kis helyet, azonban ilyenkor a második sorban már nem fér el egy hátrafelé fordított isofixes hordozó még az én alig 170 centis magasságomhoz beállított vezetőülés mögött sem. Hordozóval nem lehet előrébb tolni a második sor ülését, hogy a harmadikban nagyobb legyen a lábtér, mert nem fér el az első ülés támlájáig a hordozó. További gond a bezártság érzés a harmadik sorban. Amíg az Evaliát használtuk (és a Rifter és Berlingo tesztautóknál is) minden 6 személyes utazásnál azon lobbiztak a gyerekeim, hogy leghátra ülhessenek, de gyakran akkor is hátul szerettek volna utazni, amikor csak öten autóztunk. Nos a Teslában épp fordított a helyzet, büntetésnek ítélik meg a leghátsó sort. Körülnézve meg is értem őket. Oldalra alig tenyérnyi üvegfelület jutott, a második sor méretes, fejtámlával egybeépített ülései miatt pedig előre sem látnak ki szinte egyáltalán. Olyan típusokban, ahol kivehető a hátsó ülés fejtámlája, a menetiránynak háttal bekötött babahordozó üléséből az egyébként funkciójában épp felesleges fejtámlát kivéve jelentősen növelni tudjuk a mögötte ülő másik gyerek komfortérzetét a kilátás biztosításával. Ennyit lát, ha előre néz… de az elsuhanó tájból sem sokkal többet. Nem csak a gyerekek kilátása miatt kellemetlen az integrált fejtámla: amikor a második sorban ülő anyjával kommunikálna, ételt, italt adna menetközben a gyereknek, esetleg már a kocsiban ülve szeretné bármilyen okból ki- vagy becsatolni az ülést, az nagyon nehézkes, utóbbi szinte lehetetlen. Igaz beszálláskor a hatalmasra nyíló ajtóknak köszönhetően kényelmesen be tudjuk kötni a hátul ülő gyermeket, azonban ha télen kabátban gyorsan beugrik, mert például szakad az eső, ha levetkőzött és beült az ülésbe, újra ki kell nyitni a hátsó ajtókat és kintről bekötni a gyereket. Előfordult, hogy útépítés miatt egy órára meg kellett állnunk, ekkor sem várhattuk el a kicsiktől, hogy végig üljenek bekötve. Amikor végre hirtelen indulhattunk, nem tudtuk belülről bekötni a gyerekülés biztonsági övét. Model X hétköznapok #1: Az első benyomások 1000 km Supercharger használatot kapsz ajándékba új Model 3 vagy Model Y autódhoz, ha szocske ajánlói kódjáról indítod a vásárlást. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!