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
auto
2024. 11. 24. vasárnap
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

A lakásenergetika egyik friss, innovatív, dinamikusan fejlődő területe – az épületgépészeten belül legalábbis –  a hőszivattyús rendszereké. A Magyarországon leginkább split klímás, légkondicionálós, levegő-levegő megoldást jelentő technológiát a fejlesztők manapság úgy skálázzák föl, hogy az adott földrajzi és időjárási viszonyoknak az a leginkább megfeleljen.

Ebbe a sodorba tartozik az a bejelentés is, hogy a Trane, olyan kereskedelmi méretű hőszivattyú rendszert mutatott be, amelyet kifejezetten hideg éghajlatra profiloztak. A például szupermarketek, bevásárlóközpontok és éttermek számára elérhetővé tett technológia, melyről a PV Magazine számolt be először, arra képes, hogy 14,5 – 37,4 kW közötti fűtési, illetve 16,5 – 38,4 kW közötti hűtési teljesítményt szolgáljon alternatív fűtőforrások (elektromos fűtőtestek, melegvizes hőcserélők stb.) csatlakozási lehetőségével. Mindezt egy új, amerikai fejlesztési sztenderdnek megfelelően.

Most már biztos: nem fogunk hidrogénnel fűteni

A Trane azt állítja, hogy az új készülékcsaládjának fűtési teljesítménytényezője (COP) a teljesítménymérettől függően 3,82 és 3,60 közötti értéket mutat, sőt: különböző szellőztető kiegészítőkkel akár 60 százalékkal csökkenti az eddigi normának tekintett energiafogyasztást. (A COP az a hatékonysági paraméter, ami azt jelzi, hogy egységnyi villamos energiából mennyi hő-, illetve fűtőteljesítményt képes a berendezés biztosítani. A 3,6 tehát azt jelenti, hogy 1 kW-nyi áramból 3,6 kW fűtőteljesítményt állít elő.)

Nincs megállás: a hőszivattyúk kora jön

De igazából nem is maga a termék, az Airfinity S tetőtéri levegő-levegő rendszere az érdekes ebben a hírben, hanem az, hogy ez a konstrukció is a Cold Climate Air Source Heat Pump (CCHP)  verseny előírásainak megfelelően épült meg. Ez ugyanis a gyakorlatban azt jelenti, hogy az egy csomagban egyesített fűtést és hűtést alacsony üzemeltetési költséggel, nagyon jó hatékonysággal képes biztosítani a gyártó – kifejezetten hideg hőmérsékleti körülmények között is.

A versenyt az amerikai energetikai minisztérium (US DOE) hirdette meg, és a CCHP, nem valamiféle közös fejlesztésről szól, ami egyetlen „nagyon nagy hidegben is működő hőszivattyút” vagy géptípust eredményez, hanem a világ legjelentősebb iparági szereplői közötti fejlesztési sprintet jelöli, melybe hat, egyébként konkurens vállalat (a Daikin, a Bosch, a Trane, az LG, a Carrier és a Lennox) is nevezett.

Az első kereskedelmi forgalomba engedhető berendezéssel a verseny kiírásakor még 2024-re számoltak.

Úgy viszik a németek a hőszivattyúkat, mint a cukrot

És bár a Trane most nem lakossági, hanem már kereskedelmi méretű berendezést jelentett be (ez a terep nehezebbik része), érdemes azt is visszaidézni, hogy a hőszivattyúipar az új szegmenst már korábban elkezdte „birtokba venni”. Tavaly decemberben jelentette be a lakossági hőszivattyúkat fejlesztő és építő Johnson Controls, hogy az amerikai piacra kész a megoldása: a York YZV és York HMH7 is teljesíti a CCHP kritériumokat, és a berendezések COP-ja -15 Celsius-fok alatti hőmérsékleten is 2 felett tud maradni.

A Carrier viszont már korábban bejelentette, hogy megkezdi a helyszíni tesztelést egy hasonló konstrukcióval, és kész bizonyítani, hogy az előírások szerinti, -29 Celsius-fok sem jelent akadályt a készülékének. A Carrier akkor bejelentetett hőszivattyú prototípusa már túl volt a laboratóriumi teszteken, és élesben, terepen kezdték el a tesztelést.

Noha az árak még egyik gyártó esetében sem váltak publikussá, és a berendezések boltokba kerüléséhez is kell még egy kis idő, a bejelentések azt már egyértelműen jelzik, hogy a hőszivattyús technológia lakossági és épületgépészeti térnyerése az energiahatékonysági paraméterek súlyosbításával együtt is biztos, és ez a verseny lényegében eldőlt.

Energiahatékony és pénztárcabarát fűtés hőszivattyúval

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

Szabó M. István