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
auto

Ez lehet a legmodernebb kínai villanyautó

SEPA2.0 – ez az XPeng új villanyautó architektúrájának a neve, amely több fontos újítást is magában foglal. Ha egyenként nézzük a lista elemeit, azt mondanánk, hogy ezeket már mind láttuk valahol, de így egyben, összeválogatva elég ütős csomagnak tűnik.

Az első következő generációs autót már a napokban be is mutatják Kínában.

Smart Electric Platform Architecture

Smart, tehát okos, mert hát persze ez a mostani korszak divatszava. De nem teljesen alaptalan az elnevezés, mivel a gyártó azt mondja, az alkalmazott technológiák összessége azt jelenti, hogy a jövőben 20 százalékkal rövidülhet a következő modellek fejlesztési ideje, mivel az új platform 80%-a felhasználható lesz különböző méretű és formájú autóknál, 1,8-3,2 méteres tengelytáv között szinte bármihez.

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

A Sanghaji Autókiállításon már be is mutatják majd az első SEPA2.0 modellt, ami a G6 Ultra Smart Coupe SUV névre hallgat.

Az új alapok három fő elemre épülnek.

Szoftver

Szoftveres oldalon az egyik komponens a gyártó vezetéstámogató rendszere, amely az alapfelszereltség része és a Tesláéhoz nagyon hasonló filozófia mentén, hasonló megoldásokkal fejlesztik. Céljuk, hogy még idén elérjék, hogy autópályán 1000 kilométerenként legfeljebb egyszer kelljen átvennie az irányítást a sofőrnek, 2025-re pedig a városi forgalomban 100 kilométerre nőjön ez a mérőszám.

Az egyenlet másik része a saját operációs rendszerük, amely optimalizálni tudja az utastér működését, és felére csökkenti a fejlesztési időket. Végül van egy X-EEA nevű komponens is, amelyet úgy írnak körül, mint az egész autóra kiterjedő szoftver platformot, és szintén a fejlesztési költségeket csökkenti, valamint állítólag háromszorosára gyorsítja a vezeték nélküli frissítések sebességét.

A gyártó azt is ígéri, hogy a Chat GPT-hez hasonló könnyedséggel lehet majd beszélgetni az autóval, annyira rugalmas lesz a hangvezérlés.

Töltés

A kissé nehezen megfogható szoftveres ígéretek mellett azonban van konkrétabb, földhözragadtabb elem is az új architektúrában, ez pedig a töltési teljesítményt érinti.

A 800 voltos platformon azt ígérik, 50 százalékkal növelni tudták a töltési teljesítményt, és

ha az autó a saját S4 480 kW oszlopukat használja, akkor öt perc alatt 200 kilométer hatótávot tud visszatölteni – ezekből az oszlopokból még idén 500-at akarnak építeni.

Idegen oszlopokon ennél kisebb, 180 kW felvételét engedélyezik csak a kocsiknak.

Szédületes sebességgel tölt a kínai XPeng új villanyautója

De nem csak nagyobb lett a töltési teljesítmény, de sokkal hatékonyabb a hajtáslánc is. Az olajjal hűtött, lapos vezetékeket használó szilíciumkarbid elektronikára épülő, belső fejlesztésű villanymotor 97,5%-os hatékonyságot ígér, ami a teljes hajtóművet 92%-ra emeli. Az új akkuhűtés és fűtés -30 és +55 Celsius-fok között hatékony működést eredményez, 15 százalékkal növeli a hatótávot és önmagában felelős a töltési teljesítmény 90%-os javulásáért.

Gyártás

Az architektúra harmadik eleme a gyártástechnológiát érinti. Az XPeng is beállt azok sorába, akik az autó vázának elejét és hátulját egy-egy óriási présöntvényből gyártják, ezzel elől 64, hátul 95 külön elemet spórolnak meg, a folyamat pedig teljesen automatizált. Az új vázszerkezet 83 százalékkal növeli az autó szilárdságát, és 17 százalékkal csökkenti a súlyát.

https://www.youtube.com/watch?v=qnDMXXx7u-I

A présöntvények közé ők is strukturális akkupakkot raknak, mégpedig közvetlenül a vázszerkezetbe (CIV – Cell Integrated Body).

Ezt egyébként egy 14,3 centis 3D formákkal erősített kerettel védik, ami akár 80 tonnát is kibír egy oldalirányú ütközésnél, és természetesen IP68-as víz és porállóság jellemzi. A szerkezet több különböző futómű megoldással is párosítható.

A fenti gyártási rendszert 2025-ig minden üzemükben bevezetik.

 

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.