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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Ez lehet a legmodernebb kínai villanyautó

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

SEPA2.0 – ez az XPeng új villanyautó architektúrájának a neve, amely több fontos újítást is magában foglal. Ha egyenként nézzük a lista elemeit, azt mondanánk, hogy ezeket már mind láttuk valahol, de így egyben, összeválogatva elég ütős csomagnak tűnik.

Az első következő generációs autót már a napokban be is mutatják Kínában.

Smart Electric Platform Architecture

Smart, tehát okos, mert hát persze ez a mostani korszak divatszava. De nem teljesen alaptalan az elnevezés, mivel a gyártó azt mondja, az alkalmazott technológiák összessége azt jelenti, hogy a jövőben 20 százalékkal rövidülhet a következő modellek fejlesztési ideje, mivel az új platform 80%-a felhasználható lesz különböző méretű és formájú autóknál, 1,8-3,2 méteres tengelytáv között szinte bármihez.

A Sanghaji Autókiállításon már be is mutatják majd az első SEPA2.0 modellt, ami a G6 Ultra Smart Coupe SUV névre hallgat.

Az új alapok három fő elemre épülnek.

Szoftver

Szoftveres oldalon az egyik komponens a gyártó vezetéstámogató rendszere, amely az alapfelszereltség része és a Tesláéhoz nagyon hasonló filozófia mentén, hasonló megoldásokkal fejlesztik. Céljuk, hogy még idén elérjék, hogy autópályán 1000 kilométerenként legfeljebb egyszer kelljen átvennie az irányítást a sofőrnek, 2025-re pedig a városi forgalomban 100 kilométerre nőjön ez a mérőszám.

Az egyenlet másik része a saját operációs rendszerük, amely optimalizálni tudja az utastér működését, és felére csökkenti a fejlesztési időket. Végül van egy X-EEA nevű komponens is, amelyet úgy írnak körül, mint az egész autóra kiterjedő szoftver platformot, és szintén a fejlesztési költségeket csökkenti, valamint állítólag háromszorosára gyorsítja a vezeték nélküli frissítések sebességét.

A gyártó azt is ígéri, hogy a Chat GPT-hez hasonló könnyedséggel lehet majd beszélgetni az autóval, annyira rugalmas lesz a hangvezérlés.

Töltés

A kissé nehezen megfogható szoftveres ígéretek mellett azonban van konkrétabb, földhözragadtabb elem is az új architektúrában, ez pedig a töltési teljesítményt érinti.

A 800 voltos platformon azt ígérik, 50 százalékkal növelni tudták a töltési teljesítményt, és

ha az autó a saját S4 480 kW oszlopukat használja, akkor öt perc alatt 200 kilométer hatótávot tud visszatölteni – ezekből az oszlopokból még idén 500-at akarnak építeni.

Idegen oszlopokon ennél kisebb, 180 kW felvételét engedélyezik csak a kocsiknak.

Szédületes sebességgel tölt a kínai XPeng új villanyautója

De nem csak nagyobb lett a töltési teljesítmény, de sokkal hatékonyabb a hajtáslánc is. Az olajjal hűtött, lapos vezetékeket használó szilíciumkarbid elektronikára épülő, belső fejlesztésű villanymotor 97,5%-os hatékonyságot ígér, ami a teljes hajtóművet 92%-ra emeli. Az új akkuhűtés és fűtés -30 és +55 Celsius-fok között hatékony működést eredményez, 15 százalékkal növeli a hatótávot és önmagában felelős a töltési teljesítmény 90%-os javulásáért.

Gyártás

Az architektúra harmadik eleme a gyártástechnológiát érinti. Az XPeng is beállt azok sorába, akik az autó vázának elejét és hátulját egy-egy óriási présöntvényből gyártják, ezzel elől 64, hátul 95 külön elemet spórolnak meg, a folyamat pedig teljesen automatizált. Az új vázszerkezet 83 százalékkal növeli az autó szilárdságát, és 17 százalékkal csökkenti a súlyát.

https://www.youtube.com/watch?v=qnDMXXx7u-I

A présöntvények közé ők is strukturális akkupakkot raknak, mégpedig közvetlenül a vázszerkezetbe (CIV – Cell Integrated Body).

Ezt egyébként egy 14,3 centis 3D formákkal erősített kerettel védik, ami akár 80 tonnát is kibír egy oldalirányú ütközésnél, és természetesen IP68-as víz és porállóság jellemzi. A szerkezet több különböző futómű megoldással is párosítható.

A fenti gyártási rendszert 2025-ig minden üzemükben bevezetik.

 

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.