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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

A Volvo is elárulta mennyit keres a villanyautókon

üzlet
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

Egyelőre kevés hagyományos autógyártó tart még ott, hogy elárulná mennyit keres tisztán elektromos autóin, egyáltalán nyereséges-e a villanyautógyártás. Sokszor már az nagy előrelépésnek számít, ha nem mossák össze az adatokat a plug-in hibridekkel, hanem külön BEV, azaz tisztán elektromos számokat is közzétesznek. A Ford volt a nagy ismert márkák közül az első, amely miután teljesen különválasztotta elektromos és hagyományos üzletágait, úgy döntött, mostantól kiteríti a kártyáit. Gyorsan azt is jelezték, idén nagyjából hárommilliárd dolláros veszteségre lehet számítani a villanyautó gyártásban.

A Volvo is igen komoly elektrifikációs tervekkel rendelkezik, és negyedéves jelentésük nem nagyon takargatja a számokat sem.

Erőteljes növekedés, vékony profit

A Volvo Cars személyautó-gyártó 163 ezer autót adott el az ide év első három hónapjában, ami 10 százalékos növekedés 2022 azonos időszakjához képest.

A bevételek még ennél is jobban, 29 százalékkal 96 milliárd koronára, nagyjából 9,3 milliárd dollárra emelkedtek, és az autógyártás bruttó haszonkulcsa 17,9 százalékos volt. A cég nettó nyeresége 384 millió dollárnak felet meg (EBIT ~497 millió), ám panaszkodtak a magas lítium árakra. A cég beszámolójából az is kiderül, hogy a nagy bevételnövekedés ellenére nettó nyereségük még 11 százalékkal csökkent is 2022 első három hónapjához képest.

Persze minket különösen az autógyártó elektromos számai érdekelnek, annál is inkább, mert a Volvo nagyon agresszív elektromos átállást tervez, az évtized közepére már autóik 50 százaléka tisztán elektromos lesz. A BEV és PHEV modelleket tartalmazó Recharge modellek már most is 41 százalékot tesznek ki az eladási számokban, a villanyautók pedig a teljes volumen közel ötödét adják.

A Volvo tájékoztatása szerint tisztán elektromos modelljeik eladásai 157 százalékkal nőttek egy év alatt, és ezt mindössze két tisztán elektromos modellel, az XC40 és a c40 BEV változataival érték el.

A gyártó azt is elárulta a Recharge (BEV+PHEV) illetve tisztán elektromos eladások egyes piacokon mekkora részt képviseltek a számokban – utóbbiak kapcsán pedig meglepően magas számokat látunk pár olyan régióban (Trinidad és Tobago, Costa Rica, Thaiföld, Izland, Mauritius), ahol ezt nem várnánk, de valószínűleg itt eleve elég alacsony darabszámokról beszélünk.

Ami különösen érdekes, hogy az autógyártó meglepően sok adatot megoszt elektromos eladásairól. Így látjuk, hogy 30 ezer tisztán elektromos autót adtak el most három hónap alatt, és bár ezek átlagos eladási ára (~44 ezer dollár) egy hajszállal magasabb volt, mint a hagyományos modelleké, a bruttó haszon mindössze harmada rajtuk – 7%, a többi autó 23 százalékos átlagához képest.

Ez azonban nem tántorítja el a gyártót, beruházásaik 75% százalékát az elektromos modellekre fordították az idei első negyedévben.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.