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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Nemrég egy olvasónk meghívására alkalmunk volt ellátogatni Münchenbe ahol a BMW központja, és központi gyára található. Utóbbi most ünnepelte századik születésnapját, amelynek alkalmából (meghívásos alapon) nyílt napot tartottak, ahol bemutatták az autók gyártásának szinte minden nagyobb lépését. Az utunk célja elsősorban a saját kíváncsiságunk kielégítése volt, de azért készültek remek képek a jövőbeni BMW témájú cikkek illusztrálásához is.

De a Villanyóra hallgatók kérésére összeállítottunk egy galériát is arról, amit láttunk.

A város szélén

A BMW központi üzeme, ha nem is a város közepén, de úgy „Aquincum magasságában” helyezkedik el. Gyanítjuk, hogy, folytatva a budapesti hasonlatot, a fővárosunk régi fejpályaudvaraihoz hasonlóan eredetileg a gyár is a város peremén helyezkedett el, aztán szépen lassan kinőttek körülötte a házak, most pedig ott tartunk, hogy a gyárkerítés mellett már lakóépületek sorakoznak.

Balra lent a BMW Welt, mellette az út túloldalán jobbra a gomba alakú épület a BMW Museum, közvetlenül mellette pedig a cég jól ismert, „négyhengeres” főhadiszállása. A kép közepén pedig maga a gyár. Forrás: BMW

Az épületegyüttes az Olympiapark közvetlen szomszédja – ez volt az 1972-es nyári játékok helyszíne. A gyár mellett található a cég ikonikus négytornyú központi irodája, valamint két különleges létesítmény is, a BMW Welt és a BMW Museum. Előbbi egy közösségi tér, egy kiállítóterem és egy autószalon keresztezése, utóbbi pedig, igen, egy múzeum, a márka összes jelentős autójával, és egyéb termékével. Vannak itt repülőgép és hajómotorok is, de Forma 1-es autót is látni a falon. Mármint tényleges autót a falra szerelve. Képek mindenhol készültek, ezek majd a jövőben különböző cikkek és hírek illusztrációiként lesznek láthatóak.

Nem ma kezdték a villanyautózást: ez a BMW 1602-es elektromos változatának orra. Az 1972-es nyári olimpiára kettő készült belőle, és főleg VIP-k fuvarozására használták.

A központi gyárat folyamatosan fejlesztik, jelenleg 1.1 a neve, ám most is átépítés alatt áll, a régi épületek egy része – legutóbb egy parkolóház – eltűnik, és újakat húznak fel helyettük, miközben a gyár üzemel. Ezt a nyílt szívműtétet ajánljuk Wolfsburg figyelmébe, mivel hasonlót terveznek ők is. Jelenleg itt készül a 3-as sorozat (3-as, 3-as kombi, M3, 3-as plug-in hibrid és ezek keverékei), valamint a 4-es (4-es Grand Coupé, i4).

Nem itt készül, de a családi napra a BMW elhozta a vadonatúj i5 szedánt is.

A hatalmas területet a gyártás lépéseire épülve több nagy állomásra osztották, ezeket nagyjából 5 óra alatt tudtuk bejárni. Szokatlan módon a fotózást sehol sem tiltották, csak a profi felszerelés használata volt korlátozva. Az általunk használt okostelefonok szerencsére nem tartoztak ebbe a kategóriába. Mivel ez egy vezetés nélküli túra volt, különösebb részleteket nem tudtunk meg, de azért a főbb gyártási fázisok magukért beszélnek.

Présüzem

Kezdjük az elején, a hatalmas Schuler présgépeknél, amelyek méregdrága nyomóformái a 3-as és 4-es sorozatok főbb elemeit készítik.

A fényezőüzem

A fényezőüzembe, érthető okokból, nem engedtek be senkit, hiszen itt nagyfokú tisztaságra van szükség. Ezért az üzem csapata az épület elé költözött ki egy kis bemutatóval, ami a gépsor képességeit hivatott illusztrálni.

Nagyfeszültség

Az i4 (és a plug-in 3-as) nagyfeszültségű akkupakkjai nem Münchenben készülnek, ezekben a nagy ládákban készre szerelve érkeznek a cég lipcsei üzeméből, a cellákat pedig, ha jól tudjuk, Ázsiából importálják – egyes források a CATL-t, mások a Samsungot jelölik meg.

Végszerelő sor

A kész alkatrészek itt találkoznak – közös szerelősoron készül az i4 és a belsőégésű motoros változata is, ezért van kardánalagút az elektromos autók utasterében is.

Amennyire egy kiragasztott ábrán láttuk ez nem egy (teljesen) üres tér, mintha két kisebb, extra akkumodul kerülne ide – a BMS pedig a pakk végén, a hagyományos penthouse becenevű külön térben van.

Messzire mentünk

Hogy a müncheni hosszú útnak még több értelme legyen, benéztünk a Lucid szalonjába is, mivel az amerikai gyártó mindössze négy európai városban van jelen, és a BMW otthona az egyik. (Igen, az arcátlanság nem ismer határokat).

Megnéztük: ilyen élőben a Lucid Air

Hazafelé pedig úgy döntöttünk, hogy az utazásra használt BMW iX3-at végig Superchargereken töltjük, Szöcske furán működő, Tesla fiókjából indítva a töltéseket. Hamarosan az így szerzett élményekről is beszámolunk.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.