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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Kiszivárgott, hogyan engedélyezné az EU az e-benzint

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

Az e-benzin, vagy pontosabban e-üzemanyag a német kormányzat kérésére került bele az EU 2035-ös végleges terveibe, azzal a kitétellel, hogy majd később pontosítják annak a feltételeit, hogy miként maradhatnak gyártásban egyes belső égésű motoros autók az alternatív üzemanyagnak köszönhetően.

Most kiderült milyen feltételeket támaszt az EU, és a németek nem nagyon örülnek.

Átmegy?

Az e-benzin egy olyan üzemanyag, amely alapanyaga hidrogén, illetve a levegőből kinyert CO2, így azt ígéri, a zöld hidrogén mellett pontosan annyi szén-dioxidot szabadítunk fel elégetésekor, amennyi a gyártása során felhasználásra került. Az elmélet tetszetős, mivel ezzel akár teljesen ki is válthatnánk a hagyományos fosszilis üzemanyagokat, azonban sok apró betűs rész kíséri a zöld gyártást és felhasználást. Mind a hidrogén előállításához, mind a gyártáshoz sok zöldenergia kell, a késztermék felhasználása pedig metánt és nitrogén-oxidot is tartalmazó égésterméket eredményez.

Az EU formálódó tervei utóbbival egyelőre nem foglalkoznak, de két komoly feltételt készülnek szabni – írja az Automobilwoche.

Az első, hogy létrehoznának egy „csak e-üzemanyag” nevű járműkategóriát, azaz ezeknél az autóknál biztosítani kell, hogy kizárólag e-üzemanyaggal tudjanak működni. Hogy erre elég lesz-e mondjuk egy más, szűkebb méretű töltőnyílás, amibe fizikailag sem fér be a kutaknál a benzin pisztolya, vagy más, ennél szofisztikáltabb, kevésbé kijátszható megoldást írnak elő az még nem tiszta.

A másik feltétel pedig az, hogy 2035-ig 70, azután pedig 98-99 százalékkal kell csökkenteni az ilyen járművek teljes CO2 kibocsátását. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 2035 után legfeljebb az üzemanyag közúti szállítása, egy központi tárolótól a benzinkútig tartó útja lehet mondjuk egy dízelkamionra bízva. Az e-benzin lobbi szerint viszont, ezt kizárt lesz teljesíteni. Az e-üzemanyagokat ugyanis a jelenlegi tervek szerint Afrikában és Dél-Amerikában gyártanák, ahol van megfelelő hely az ehhez szükséges szél és napenergia telepítésére, ám a hajóút Európába nem megoldható fosszilis üzemanyagok nélkül.

Aggódnak a németek, B-tervet készít a Stellantis az elektromos átállás kapcsán

Véleményünk szerint utóbbi kifogás kapcsán árulkodó lehet, hogy nem merül fel e-benzinnel üzemelő tankerhajók használata, amelynek az lehet az oka, hogy az e-üzemanyagok legnagyobb problémája a rendkívül magas költség, amely valószínűleg megfizethetetlenné tenné a tengeri szállítást. Elgondolkodtató, hogy a 2035-ös céldátum utolsó pillantban történt megfúrásakor beerőszakolt e-üzemanyag kitétel kapcsán még azt hangoztatták, hogy ezek ugyanúgy tiszta üzemet jelentenek mint a villanyautók. Most írásban is rögzítenék, hogy ez nem egészen van így.

Az EU tervezetét megszellőztető Transport & Environment szerint a 70 százalékos határérték még mindig 61 gramm szén-dioxid kibocsátását jelenti kilométerenként, az átlagos EU energiamixről töltő villanyautók 2035-re prognosztizált 13 grammjával szemben. Emellett továbbra sem megoldott az e-benzin metán- és nitrogén-oxid-kibocsátásnak kérdése.

Lengyelország perelni készül 2035 miatt

A fenti tervezet elfogadása azonban egyelőre kétséges, ha Németország nem egyezik bele – márpedig egyelőre így áll a dolog, ugyanis ők a 70 százalékos értéket szeretnék véglegesen kőbe vésni. Az autógyártók eközben a német lapnak azt mondták, a legrosszabb a jelenlegi bizonytalanság, az e-üzemanyagok lebegtetése, és így, vagy úgy, de mielőbb pontot kellene tenni a kérdés végére, hogy tudják mire készüljenek. A német autógyártók szövetsége ugyanakkor azon a véleményen van, hogy hiba lenne az e-üzemanyagok politikai ellehetetlenítése.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.