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 Ha a COVID járvány nem lett volna elég a világgazdaság dominószerű kapcsolatainak szemléltetésére, 2021 márciusa megmutatta mennyire törékenyek a kereskedelmi útvonalak Ázsia és Európa között. Természetesen van, amit akár vonattal is lehet szállítani, ha igazán gyorsak akarunk lenni, és a pénz nem akadály, akkor pedig ott a légi teherszállítás. De az áru nagyobb része mégis hajón érkezik, mégpedig, logikusan, a Szuezi-csatornán keresztül. Kivéve amikor baj történik. Lőnek 2021 március 23-án fordult keresztbe az Ever Given teherhajó a csatornán, ezzel hat napra elzárva Európa egyik fő keleti kereskedelmi útvonalát. 369 hajó, és közel 10 milliárd dollárnyi áru állt sorban mögötte, hogy folytathassa az útját. Úgy néz ki, most hasonló problémák lesznek a fontos kereskedelmi útvonalon, csak nem egy elakadt hajó, hanem az izraeli-palesztin konfliktus miatt. Az elmúlt napokban ugyanis a palesztinokat támogató jemeni húti milíciák vettek célkeresztbe több, tudomásuk szerint izraeli érdekeltségbe tartozó kereskedelmi hajót a csatornán, ami miatt több hajótársaság úgy döntött, inkább Afrikát megkerülve viszik mostantól Európába az árut, ami nagyjából két hetet ad az eleve háromhetes úthoz. A Galaxy Leader egy japán cég tulajdonában van. Forrás: Garitzko, Wikimedia Már november 20-án elfoglaltak és a kikötőbe vontattak egy Galaxy Leader nevű autószállítót a félkatonai erők, és a legénységet azóta is fogva tartják. A múlt hét vége felé azután rakétatámadás érte a dán Maersk egyik Izraelbe tartó teherhajóját – szerencsére az eszköz célt tévesztett -, és szintén múlt pénteken a német Hapag Lloyd hajótársaság egyik konténerhajójába csapódott egy drón. Az incidensek hatására 11 hajótársaság jelentette be, hogy mostantól Fokváros felé kerülnek – számolt be róla a Reuters. Az útvonalváltozás több, Ázsiából érkező autószállítmányt is érint, így a hírek szerint biztosan késni fog egy jó pár Tesla Model 3 – jelenleg két hajóról tudni, ami sanghaji szállítmányt hozott, de a hosszabb útvonalat kellett választania. A kitérő egyébként nem olcsó, mert az évvégi hajrában egy ilyen ro-ro hajó bérleti díja akár napi 115 ezer dollár is lehet – írja a teslamag.de. A BYD már reagált is, mostantól vonaton szállítja az autóit Európába. A marinetraffic.com hajózási útvonalkövetője szerint egyébként a forgalom egyáltalán nem állt le a Szuezi-csatornában, vannak még olyan teherhajók, amelyek már nem fordultak vissza, vagy eleve megkockáztatják az utat. A hírek szerint azonban az autók szállítmányozásában viszonylag sok izraeli cég érintett, ezért ők elővigyázatosabbak. Címlapkép: Garitzko, wikimedia Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!