auto

Itt a vége: a Volvo befejezte a dízelek gyártását

egyéb

1979 óta gyártott dízel autókat a Volvo, ami annyira régen volt, hogy az első 12 évből még csak statisztikai adatuk sincs.

Tegnap véget ért ez a korszak is.

Múzeumba való

A Volvo szerint minimum 9 millió dízelt adtak el történetük során, de erről adataik csak 1991 óta vannak, úgyhogy a valós szám biztosan több, tekintve, hogy az első 12 évről nem tudni semmit.

A vállalat első dízelmotorját a Volkswagentől vásárolta, de később PSA (ma Stellantis) motorokat is láthattunk a svéd motorháztetők alatt. Később saját dízelt is terveztek, és ezek közül került ki az utolsó példány is.

A március 26-án legyártott utolsó dízel XC90 egy 2.0 literes, turbós, négyhengeres VEA (Volvo Engine Architecture) hajtóművet kapott, amelynek első példányát még 2013-ban mutatták be.

Az utolsó dízel Volvo egy XC90-es volt.

A JATO Dynamics adatai szerint a hajtáslánc darabszámban 2007-ben volt a csúcson Európában, amikor 8,4 milliót adtak el belőle, százalékosan pedig 2011 volt a tetőpont, amikor az új autók 55 százalékát szerelték fel dízelmotorral.

Az elmúlt években azonban a dízel népszerűsége rohamosan csökkent, 2023-ban már csak 11,9 százalék volt a részarányuk az európai autógyártók szövetségének adatai szerint.

Az utolsó dízel Volvo a vállalat saját göteborgi múzeumába kerül majd. A cég célkitűzése, hogy 2030-ra már csak tisztán elektromos járműveket értékesítsen – dízelmotor gyártósorukat már át is alakították villanymotorok készítésére.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.