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
auto

Megjelent az 1000 km feletti hatótávú, részben szilárdtest-akkumulátoros villanyautó Kínában

Az IM Motors L6-os szedánjával az elmúlt hetekben többször is foglalkozott a nemzetközi sajtó. A tisztán elektromos modell elsőként az idei Genfi Autószalonon mutatkozott be a nyilvánosság előtt, ahol bejelentették az európai értékesítési terveket, később pedig egy videóban is felbukkant, amint teljesen önvezető módban teljesíti a jávorszarvastesztet. A járműnek ráadásul van egy még nagyobb érdekessége: állítólag szilárdtest-akkumulátoros változat is készül belőle.

Európában látható elsőként a kínai IM Motors új villanyautója

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cucGV0cmFueWlhdXRvLmh1L2pva2VyLTIwMjUvP3V0bV9zb3VyY2U9am9rZXImdXRtX21lZGl1bT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fY2FtcGFpZ249bGVhZCUyMCUyMCUyMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cucGV0cmFueWlhdXRvLmh1L2pva2VyLTIwMjUvP3V0bV9zb3VyY2U9am9rZXImdXRtX21lZGl1bT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fY2FtcGFpZ249bGVhZCUyMCUyMCUyMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvcGVhLTI3LTI1LWtpYS1hamFuZGVra2FydHlhLXByb21vLWpva2VyLTEyMDAteC0xNjAwLTA1LTE1LTE2LnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvcGVhLTI3LTI1LWtpYS1hamFuZGVra2FydHlhLXByb21vLWpva2VyLTEyMDAteC0xNjAwLTA1LTE1LTE2LnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

A szilárdtest-akkumulátor az a technológia, amelytől sokan a villanyautózás igazi áttörését várják, ugyanis a folyékony elektrolit nélküli cellák nem csak nagyobb biztonságot, de lényegesen magasabb energiasűrűséget is ígérnek a jelenleg elterjedt lítiumion-akkumulátoroknál, és emiatt számos autógyártó kutatja, fejleszti, és kísérletezik vele. A megvalósítás és a sorozatgyártás azonban nem egyszerű, és a legtöbb cég leghamarabb az évtized vége felé várja a megjelenését az utakon. A Toyota nemrég például 2027-2028 környékét emlegette szilártest-akkumulátoros villanyautójának piaci bevezetésére.

A IM Motors tegnap bővebb részleteket is elárult az L6-ról, és helyi beszámolók szerint az autó Lightyear névre keresztelt aksija egyelőre csupán részben szilárdtest megoldás. Ez azt jelenti, hogy az akkumulátorokban továbbra is van folyékony elektrolit, igaz, kevesebb, mint a hagyományos Li-ion aksiban, noha a vállalat nem részletezte, hogy pontosan hogyan is működik a QingTao Energy-vel közösen fejlesztett technológia. Láttunk azonban már ilyet, a Dongfeng például már 2022-ben gyártott villanyautókat részben szilárdtest aksival, valamint a hamarosan a NIO modelljeit is ilyennel fogják szerelni.

Részben-szilárdtest akku kerülhet három NIO-ba

Az IM L6 egy közepes méretű szedán 4931 mm-es hosszúsággal, 1960 mm-es szélességgel, 1474 mm-es magassággal, valamint 2950 mm-es tengelytávval. Egymotoros, hátsókerekes konfigurációban 216 kW a csúcsteljesítménye, összkerekes, kétmotoros verzióban pedig 579 kW leadására képes.

Az L6-ból csupán a csúcsváltozat kapja meg a részben szilárdtest aksit, amelynek kapacitása 130 kWh, és a kínai CLTC szabvány szerint több mint 1000 km-re rúg vele az autó hatótávja. A közel 900 V feszültségű akku akár 400 kW-tal is tölthető, így 12 perc alatt 400 km-re elegendő hatótávolságot vehet fel.

A szedán többi változatát 90 és 100 kWh kapacitású aksikkal szerelik, melyek kb. 700-770 km hatótávra jók.

A jármű intelligens digitális alváztechnológiájának köszönhetően az L6 rákjárásra is képes – a gyártó szerint ez lesz a világ legelső szedánja sorozatgyártásban ilyen képességgel, mivel ilyet eddig csak SUV-ken és pickupokon láttunk.

A SAIC Motor autógyártó csoport részeként működő márka tegnap megnyitotta az előrendelést az L6-ra Kínában. Legolcsóbban 11,4 millió forint értékű kínai jüanért lehet megvásárolni az autót, a részben szilárdtest-akkumulátoros IM L6 Max Lightyear Edition indulóára pedig átszámítva 16,4 millió forint.

 

Rendkívüli szilárdtest-akkut mutattak be a kínaiak

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.