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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Marad-e az adó- és illetékkedvezmény, ha elveszik a zöld rendszámot?

villanyautózás a gyakorlatban
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

Komoly érvágás lehet a tölthető hibrid járművek tulajdonosainak, illetve az ilyen autóban gondolkodóknak, ha a kormány jelenlegi formájában elfogadja az Építési és Közlekedési Minisztérium kormany.hu-n nemrég megjelent előterjesztését. A tervezet szerint idén szeptember 1-től már nem kaphatnak zöld rendszámot az 5N és 5P kategóriás, tehát a tölthető hibrid és a hatótávnövelt elektromos autók. A már forgalomban lévő, illetve addig kiadott rendszámokat még bő két évig, 2026. november 30-ig lehetne használni, utána olyan rendszámmal ezek az autók már nem vehetnek részt a közlekedésben.

Mit veszít, akinek elveszik a zöld rendszámát?

A válasz viszonylag egyszerű: az ingyenes parkolást. Ez lakóhelytől, illetve munkahelytől függően húsba vágó és lényegtelen kérdés is lehet. Sok magyar nagyvárosban már nincs ingyenes parkolás, vagy ha van, akkor arra már most is csak a tisztán elektromos autók jogosultak. De Budapesten egyelőre él még a rendszer, és nem is tesznek megkülönböztetést. Így a fővárosban újra fizetniük kell a parkolásért a tölthető hibrideknek is, ha a frissen forgalomba helyezett autók nem kapnak zöld rendszámot, vagy vissza kell adják a korábban felszerelt plaketteket.

De mi lesz az adómentességgel?

A környezetkímélő gépjárművek (tisztán elektromos, plug-in hibrid, hatótávnövelt elektromos és egyéb zéró emissziós – 5E, 5P, 5N és 5Z) még a zöld rendszám rendszerének megalkotása előtt kaptak felmentést a cégautóadó, a gépjárműadó és a regisztrációs adó megfizetése alól, illetve lett nulla forint az átírási illetékük. Ezek a kedvezmények a gépjárműadóról, a regisztrációs adóról és az illetékekről szóló törvényben lettek megfogalmazva, és minden esetben a KöHÉM rendeletben definiált környezetkímélő gépkocsi számít a jogosultság alapjának (kivéve az illetékmentesség, mert az a gépjárműadó törvényben lévő definícióra hivatkozik). Pont úgy, ahogy a most módosítani tervezett 326/2011-es kormányrendelet is a KöHÉM környezetkímélő gépjármű definíciójához köti a zöld rendszámra való jogosultságot. A megjelent kormányrendelet-tervezet a 326/2011-es kormányrendeletet tervezi módosítani. Amennyiben ez a végleges verzióban is így marad, akkor ez csak a zöld rendszámot, vagyis az ingyenes parkolást veszi el a tölthető hibridektől, az egyéb adó- és illetékkedvezményeket nem.

Ez biztos?

Semmi sem az. Természetesen nem tudjuk, hogy mi a jogalkotó szándéka, és mit fog lépni pontosan. De az eddig megjelent tervezet nem tartalmaz módosítási javaslatokat a gépjárműadó törvény, a regisztrációs adóról szóló törvény és az illetéktörvény módosítására. Persze a mindennek alapot adó KöHÉM rendelet alapos átszabásával ezek módosítása akár meg is úszható.

Megéri-e tölthető hibrid autót venni 2024-ben és utána?

Az adó és illetékmentességek miatt még az ingyenes parkolás nélkül is megérheti ezt a meghajtási módot választani, de csak akkor, ha az autó használója tervezi is elektromosan használni (tölteni) az autót, illetve ösztönözve van erre. Ezek az autók többnyire sokkal drágábbak, mint a nem tölthető hibrid megfelelőjük. Aki viszont tud és hajlandó is tölteni, annak érdemes lehet megfontolni egy tisztán elektromos változat vásárlását.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.