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
auto

Marad-e az adó- és illetékkedvezmény, ha elveszik a zöld rendszámot?

villanyautózás a gyakorlatban
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

Komoly érvágás lehet a tölthető hibrid járművek tulajdonosainak, illetve az ilyen autóban gondolkodóknak, ha a kormány jelenlegi formájában elfogadja az Építési és Közlekedési Minisztérium kormany.hu-n nemrég megjelent előterjesztését. A tervezet szerint idén szeptember 1-től már nem kaphatnak zöld rendszámot az 5N és 5P kategóriás, tehát a tölthető hibrid és a hatótávnövelt elektromos autók. A már forgalomban lévő, illetve addig kiadott rendszámokat még bő két évig, 2026. november 30-ig lehetne használni, utána olyan rendszámmal ezek az autók már nem vehetnek részt a közlekedésben.

Mit veszít, akinek elveszik a zöld rendszámát?

A válasz viszonylag egyszerű: az ingyenes parkolást. Ez lakóhelytől, illetve munkahelytől függően húsba vágó és lényegtelen kérdés is lehet. Sok magyar nagyvárosban már nincs ingyenes parkolás, vagy ha van, akkor arra már most is csak a tisztán elektromos autók jogosultak. De Budapesten egyelőre él még a rendszer, és nem is tesznek megkülönböztetést. Így a fővárosban újra fizetniük kell a parkolásért a tölthető hibrideknek is, ha a frissen forgalomba helyezett autók nem kapnak zöld rendszámot, vagy vissza kell adják a korábban felszerelt plaketteket.

De mi lesz az adómentességgel?

A környezetkímélő gépjárművek (tisztán elektromos, plug-in hibrid, hatótávnövelt elektromos és egyéb zéró emissziós – 5E, 5P, 5N és 5Z) még a zöld rendszám rendszerének megalkotása előtt kaptak felmentést a cégautóadó, a gépjárműadó és a regisztrációs adó megfizetése alól, illetve lett nulla forint az átírási illetékük. Ezek a kedvezmények a gépjárműadóról, a regisztrációs adóról és az illetékekről szóló törvényben lettek megfogalmazva, és minden esetben a KöHÉM rendeletben definiált környezetkímélő gépkocsi számít a jogosultság alapjának (kivéve az illetékmentesség, mert az a gépjárműadó törvényben lévő definícióra hivatkozik). Pont úgy, ahogy a most módosítani tervezett 326/2011-es kormányrendelet is a KöHÉM környezetkímélő gépjármű definíciójához köti a zöld rendszámra való jogosultságot. A megjelent kormányrendelet-tervezet a 326/2011-es kormányrendeletet tervezi módosítani. Amennyiben ez a végleges verzióban is így marad, akkor ez csak a zöld rendszámot, vagyis az ingyenes parkolást veszi el a tölthető hibridektől, az egyéb adó- és illetékkedvezményeket nem.

Ez biztos?

Semmi sem az. Természetesen nem tudjuk, hogy mi a jogalkotó szándéka, és mit fog lépni pontosan. De az eddig megjelent tervezet nem tartalmaz módosítási javaslatokat a gépjárműadó törvény, a regisztrációs adóról szóló törvény és az illetéktörvény módosítására. Persze a mindennek alapot adó KöHÉM rendelet alapos átszabásával ezek módosítása akár meg is úszható.

Megéri-e tölthető hibrid autót venni 2024-ben és utána?

Az adó és illetékmentességek miatt még az ingyenes parkolás nélkül is megérheti ezt a meghajtási módot választani, de csak akkor, ha az autó használója tervezi is elektromosan használni (tölteni) az autót, illetve ösztönözve van erre. Ezek az autók többnyire sokkal drágábbak, mint a nem tölthető hibrid megfelelőjük. Aki viszont tud és hajlandó is tölteni, annak érdemes lehet megfontolni egy tisztán elektromos változat vásárlását.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.